ارسال ها
82
لایک ها
494
امتیاز
0
#1
آمار
آمار به عنوان یک علم، عبارتست از مطالعه و بررسی برای مفهوم دادن به داده ها

چندی پیش مجله "Science" به دنبال یک نظرخواهی از دانشمندان علوم مختلف 20 کشف و اختراع مهم قرن بیستم را معرفی کرد . که در میان این اختراعات و اکتشافات علم آمار نیز پس از اختراعات مهمی مثل ترانزیستور و کامپیوتر و قبل از لیزر قرار داشت . البته حضور علم آمار در این فهرست چیز عجیبی نیست چون جهان امروز ، جهان مدیریت اطلاعات است و بخش عظیم اطلاعات نیز در هر علم ، رشته ، سازمان یا مرکز شامل اعداد و ارقام می شود که در مرحله جمع آوری و تجزیه و تحلیل این اعداد و ارقام علم آمار مورد نیاز می باشد. برای مثال هنگام آزمایش تاثیر یک داروی جدید ، انتخاب یک نوع بذر در بین بذرهای مختلف ، مقایسه کیفیت در روش تدریس در آموزش زبان ، کنترل کیفیت محصولات ، تعیین حق بیمه، پیش بینی نرخ ارز ، نظرسنجی و پیش بینی انتخابات ، تعیین نرخ بیکاری ، تعیین شاخص هزینه خانوار ، تاثیر و رابطه افسردگی بر تحصیل نیاز به تحقیقات آماری داریم .
اما علم آمار که حضور بسیار گسترده ای در زندگی ما دارد ، چیست ؟
علم آمار به زبان ساده ، پیشگویی بر اساس اعداد و ارقام است . به عبارت دیگر یک آمار دان می تواند بر اساس مجموعه اطلاعات عددی و بر مبنای مدل های ریاضی و مدل های نظریه احتمال پیشگویی کند ؛ یعنی به یاری اطلاعات گذشته ، نحوه رفتار یک فرآیند را پیش بینی نماید . از همین رو می توان گفت که علم آمار نتیجه گیری از جزئیات و یا رسیدن از جز به کل است . کار علم آمار کمک به تفکر علمی است و آمارشناس کسی است که مشاهده می کند و اطلاعاتی به دست می آورد و سپس با اطلاعات به دست آمده ، اتفاقات و حوادث را پیش بینی می کند .
( این رشته در دو مقطع کارشناسی و کاردانی در آزمون سراسری دانشجو می پذیرد . )
توانایی های لازم :
در یک نظرخواهی که از 12 استاد و 132 دانشجوی آمار دانشگاه های کشور انجام گرفته است ، 10 استاد و 99 دانشجو، قوی بودن در علم ریاضی را برای موفقیت در رشته آمار ضروری دانسته اند .چون مباحثی که در علم آمار مطرح می شود با ریاضیات ارتباطی تنگاتنگ دارد و در واقع علم آمار یکی از شاخه های مهم از علم ریاضیات است . بنابراین دانشجوی آمار باید در درس ریاضی قوی باشد و ابتکار و توانایی تجزیه و تحلیل و حل مسائل ریاضی را داشته و به آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر علاقه مند باشد.
موقعیت شغلی در ایران :
بیشتر سازمان های دولتی از آمار برای ارائه ارقام و اعدادی که مربوط به فعالیت های واحدهایشان می شود ، استفاده می کنند و چون این کار را چندان تخصصی نمی دانند به جای به کارگیری کارشناسان آمار از افرادی بهره می برند که آشنایی مختصری با این علم دارند . در حالی که اکثر برنامه ریزی های زیربنایی کشور را می توان با استفاده از روش های پیشرفته آمار انجام داد . البته گمنام بودن علم آمار و کاربردهای آن در جامعه ، مانع از جذب فارغ التحصیلان رشته آمار نشده است بلکه بسیاری از استادان و دانشجویان این رشته معتقد هستند که فارغ التحصیلان آمار کمتر با مشکل بیکاری مواجه می شوند . فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سازمان برنامه و بودجه ، مرکز آمار ایران ، بانک ها ، ادارات بیمه ، مراکز صنعتی و کارخانجات ، واحدهای آماری وزارتخانه های مختلف همچون جهاد کشاورزی ، کار ، بهداشت ، اقتصاد و امور دارایی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور کلی در هر مرکزی که نیاز به جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات دارد ، مشغول به کار شوند .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا