با تحقيقي تازه وجود انرژي تاريك تاييد شد

ریحانه

New Member
ارسال ها
55
لایک ها
232
امتیاز
0
#1

نتايج اوليه يك تحقيق مهم ستاره شناسي كه با استفاده از جديدترين تكنيك*ها انجام شده است، وجود پديده رمز آلود انرژي تاريك را تاييد كرده است.

انرژي تاريك حدود ۷۴ درصد از جهان را تشكيل مي دهد و اثبات وجود آن مي تواند توضيح دهد كه چرا عالم با شتابي فزاينده در حال انبساط است.
دانشمندان با بررسي بيش از دويست هزار كهكشان به اين يافته دست پيدا كردند.
اين دانشمندان از دو نوع بررسي متفاوت استفاده كردند تا بتوانند به طور مستقل نتايج بررسي هاي پيشين درباره انرژي تاريك را بيازمايند.
دو تحقيق كه توسط تيمي بين المللي از محققان انجام گرفته است براي چاپ در مجله "اعلان ماهانه انجمن سلطنتي ستاره شناسي" پذيرفته شده است.
يكي از روش هاي تحقيق كه توسط ستاره شناسان استفاده شده است، با اندازه گيري الگوي توزيع كهكشان ها در فضا انجام شده است.
نوع دوم بررسي با اندازه گيري سرعت شكل گيري كهكشان ها در طول زمان انجام شده است. هر دو تكنيك وجود انرژي تاريك و شتاب انبساط جهان را تاييد كرده است.
مفهوم انرژي تاريك براي اولين بار در اواخر دهه نود و با بررسي روشني ابرنواخترها يا ستاره هاي در حال انفجار مطرح شد.
اينشتين درست مي گفت
ستاره شناسان براي توضيح اين كه چرا سرعت انبساط جهان در حال افزايش است، ناگزير بودند يا تئوري اينشتين درباره گرانش را بازنويسي كنند يا بپذيرند كه در كيهان نوعي انرژي جديد وجود دارد.

دكتر كريس بليك، از دانشگاه تكنولوژي سوينبرن در ملبورن استراليا و يكي از نويسندگان اين تحقيق در اين باره گفت: " كاري كه انرژي تاريك مي كند مثل اين است كه شما توپي را به هوا پرتاب كنيد و توپ با سرعتي فزاينده شروع به بالا رفتن در آسمان كند."
او افزود: "همانطور كه اينشتين گفته بود، نتايج بررسي ها به ما نشان مي دهد كه انرژي تاريك يك فاكتور ثابت در كيهان شناسي است. اگر تنها به گرانش تمركز كنيم، قادر نخواهيم بود اثرات ثابت انرژي تاريك در طول زمان را ببينيم."

در اين تحقيق از تلسكوپ آنگلو-استرالين در استراليا استفاده شد
اين يافته هاي تازه با اجراي يك پروژه بررسي كيهاني به نام ويگل زد به دست آمده است كه از سال ۲۰۰۶ آغاز شد و امسال به پايان رسيد. در اين پروژه از اطلاعات ارسالي تلسكوپ فضايي "كاوشگر تكامل كهكشان" (گالكس) كه متعلق به آژانس فضايي آمريكا (ناسا) است و تلسكوپ آنگلو-استرالين، كه در كوه سايدينگ اسپرينگ در استراليا مستقر است، استفاده شد.
دانشمندان در اين بررسي، از توزيع كهكشان ها در جهان، در حجمي نقشه برداري كردند كه تاكنون انجام نشده بود. آنها هشت ميليارد سال در زمان به عقب برگشتند و بيش از نيمي از عمر عالم را بررسي كردند.
باب نيكول،كيهان شناس كه در اين پروژه نقشي نداشته است به بخش خبر بي بي سي گفت: "اين يك گام بزرگ به جلو است. آنها افرادي جدي و دانشمنداني برجسته هستند و ما مدتي است كه منتظر نتيجه تحقيقات آنها هستيم."
آقاي نيكول كه پروفسور فيزيك فضايي در دانشگاه پورتموت در بريتانيا است افزود: " اين تاييدي دوباره از وجود انرژي تاريك است و به ما اطلاعاتي ديگر مي دهد تا تئوري هاي خود را با آن تبيين كنيم و به ما راه آينده را نشان مي دهد. ستاره شناسان بيشتري در سال هاي پيش رو، به تحقيقاتي اين چنين دست خواهند زد."
در حالي كه انرژي تاريك حدود ۷۴ درصد از جهان را تشكيل مي دهد، ماده تاريك، كه ماده اي است كه نور قابل رديابي را بازتاب نمي دهد يا ساطع نمي كند حدود ۲۲ درصد از جهان را شكل مي دهد. ماده معمولي مانند گاز، ستارگان، سياره ها و كهكشان ها تنها چهار درصد كيهان را تشكيل داده است.
با اين حال، با وجود اين كه دانشمندان توانسته اند وجود انرژي تاريك و ماده تاريك را تاييد كنند، هنوز قادر نيستند درباره اين پديده توضيح كاملي بدهند.
 
بالا