بهترين سوخت

tahereh

New Member
ارسال ها
19
لایک ها
0
امتیاز
0
#1
دوستان سلام
به نظر شما چرا براي خودرو ايزواكتان كه شاخه دار است خيلي بهتر از نرمال هپتان مي باشد :wink:
 

mohamad_K

New Member
ارسال ها
15
لایک ها
0
امتیاز
0
#2
از چندتا استاد معتر پرسیدم گفتند چون ساختار آن بیشتر با موتور خودرو متناسب است. :wink:
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#3
mohamad_K گفت
از چندتا استاد معتر پرسیدم گفتند چون ساختار آن بیشتر با موتور خودرو متناسب است. :wink:
سلام آقا محمد جان!
اينجوري جواب سوال بقيه رو ميدن؟! :twisted:
يكي دو روز صبر مي‌كنيم ببينيم ديگر دانش آموزان چه نظري دارند :?:
 

milad_h

New Member
ارسال ها
60
لایک ها
2
امتیاز
0
#4
این سوالی که شما پرسیدی جنبه مکانیکی دارد نه شیمیایی.
محمد هم درست گفت میدونی باید سوختی را به کار ببرید که هنگامی که پیستون به انتهای اون ظرف میرسد سوخت آتش گرفته و پیستون بازگردد.پس باید سوختی باشه که در اون لحظه خاص منفجر شود.همه این دلایل به دلیل فشرده شدن است وقتی سوخت فشرده سود گرم و منفجر میگردد.اگر در اون لحظه خاص يعني وقتي پيستون به انتها ميرسه منفجر نشه تق تق و ضربه شديد بوجود مي آيد.شما واسه چی در اتومبیل شمع بکار میبری و در دیزل شمعی وجود ندارد؟بحث در مورد این موضوع خیلی مفصل است اگر به دنبال پاسخ مفصل تر هستی بگو...

آقاي خلينا لطفا اگر درست گفتم تاييد كنيد
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#5
[align=justify:f6c81e68ea]باز هم سلام،
نكات آقا ميلاد مثل هميشه خوب و مفصل بود :idea: من از يك جنبه‌ي ديگه مساله رو نگاه مي‌كنم:

به‌سوزي و تندسوزي دو عامل متفاوت هستند. مثلا در مقايسه‌ي شمع و گاز شهري، گاز شهري خيلي سريع مي‌سوزد اما شعله‌ي آن غير يكنواخت است اما شمع با آنكه آرام مي‌سوزد، مي‌تواند يك شعله‌ي يكنواخت و مداوم توليد كند.
حالا شما از كداميك استفاده مي‌كنيد؟! مطمئنا بستگي به دستگاه شما و روش استفاده‌ي شما دارد.

در بين هيدروكربن‌هاي مختلف به‌سوزي بيشتر براي هيدروكربني است كه در عين سريع سوختن، كامل‌تر بسوزد (بدون دوده)، داراي گرانروي مناسب باشد (تا بتواند خوب و به موقع در موتور منفجر شود) و تا حدودي هم خاصيت روغني داشته باشد تا جلوي ضربه‌هاي موتور را بگيرد.

در مجموع اين خواص اكتان با شاخه‌هاي فراوان بهترين بنزين انتخاب شده است. :p[/align:f6c81e68ea]
 

tahereh

New Member
ارسال ها
19
لایک ها
0
امتیاز
0
#6
ممنون از جواب هاتون تو اين چند روز كه من هم دنبال جواب بودم به اين رسيدم كه دليلش اينكه هيدروكربن هاي بدون شاخه مثل نرمال هپتان خيلي سريع مي سوزن چون شاخه دار نيستن با اكسيژن تماس بيشتري دارن و همين سريع سوختن باعث كوبش در موتور خودرو و در نتيجه از بين رفتن اون ميشه

اگه درسته دوستان تاييد بفرماييد :wink:
 

milad_h

New Member
ارسال ها
60
لایک ها
2
امتیاز
0
#7
سلام:
در مورد اين موضوع من بحث علمي با مدركي نميتونم بكنم.ولي آره ميشه اينگونه تحليل نمود و چون سريع ميسوزد پيستون به انتها نرسيده و باز ميگردد و همين ايجاد ضربه ميكند.البته اينم بگم كه هپتان نرمال به هر حال يك كربن از ايزو اكتان كمتر دارد و نقطه جوش پايين تري دارد ولي چرا ايزو اكتان بكار بردند نه اوكتان ميتونيم بگيم كه اوكتان خيلي ديرتر از اون زماني كه بايد منفجر شود منفجر ميشود كه باز از اون طرف مشكل بهم ميزنه :wink: 8) همونطور كه ميدونين با شاخه دار شدن نقطه جوش كاهش مي يابد بر عكس نقطه ذوب و ابن بدليل ممانعت فضايي است
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#8
سلام آخرین مطلب در مورد این تاپیک 2 سال پیش داده شده و من میخوام با یه سوال اینو بالا بیارم!

1- آیا میشه از سوخت جامد تو موتور اتوموبیل استفاده کرد؟!
2- چه محدودیت هایی وجود داره؟!
3- سوخت جامد مناسب واسه اینکار چیه؟!

فعلا همینا!!!
دوستان شیمیایی و خوب عالمان عزیز جواب بفرمایند!
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#9
سلام به شما دوست عزیز. من فکر نمی کنم سوخت جامد مناسب باشه حالا من سرعت سوختن و کوبش را ندید می گیریم و فکر می کنم یه چیز مهم دیگه هم مطرح است و اونم مکش و جایگزینی سوخت جدید توی سیلندر خودرو است که فکر نمی کنم یه سوخت جامد با گرانروی بالا مناسب باشه.

البته فقط یه نظر در حد توانم دادم و خوشحال می شم نظر بقیه دوستان را هم ببینم.
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#10
دوست عزیز جناب
mohammad2009 اگه نظری ندارین لطفا اسپم ارسال نکنید...

ممنون واسه پاسخ ...

اگه سوخت جامد رو به صورت پودر وارد سیلندر کنیم چی؟!
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#11
kquran گفت
اگه سوخت جامد رو به صورت پودر وارد سیلندر کنیم چی؟!
دوست عزیز اولا شما بگو که سوخت مورد نظر شما سوختی آلی است یا معدنی!

اگر هم عالی است از کدام خانواده است؟

اگر آلکان است که بی خیال پودر کردن بشی بهتره.
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#12
نمیدونم...
اینو اگه خودم میدونستم که نمی پرسیدم...!
از شما کمک خواستم
 

najafi2020

New Member
ارسال ها
685
لایک ها
195
امتیاز
0
#13
آقای kquran فکر می کنم مهم اینه که اگر سوخت خودرو تمام شد چیکار کنیم؟

اینجوری که شما گفتین باید پودر بریزیم توی باک خودرو! تازه چجوری این سوخت به فروش برسه؟

مایعات و گاز ها به نظر من بهترین هستند. البته سوخت بسیاری از موشک ( نظامی) های امروزی جامد است و خوبیشم اینه که برای ساختن موشک سیستم سوخت جامد ارزان تر تمام میشه اما مشکلش اینه که سرعتش زیادی میره بالا و کنترلش سخت میشه.

حالا چرا در موشک های جنگی استفاده میشه اما در خودرو ها هنوز استفاده نمیشه؟

دلیلش اینه که شما نیاز نداری که سوخت موشک را تعویض کنی و اصلا جامد بودن سوخت مشکلی از این نظر پیش نمیاره.
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#14
فرمایش شما کاملا متین...
ببینید اینایی که شما میگین رو همه اش میشه حل کرد : مثل همین نحوه ی سوخت گیری و این ها!
سوال اساسی من اینه که آیا میشه از این سوخت جامد برای افزایش سرعت و بهره وری اتوموبیلها استفاده کرد...؟!
چون اونها بهترن دلیل نمیشه که ما دیگه فکر نکنیم که ممکنه بهترینی هم باشه...حالا این بهترین ممکنه جامد/مایع و یا گاز باشه!!!
ممنون بابت همکاریتون
 

kquran

New Member
ارسال ها
357
لایک ها
18
امتیاز
0
#15
انی بادی هیر تو انسور مای کوسشن؟!(به زبان انگارسی)
 
بالا