aminst

New Member
ارسال ها
3
لایک ها
46
امتیاز
0
#1
سلام به همه ی کنکوری های95
ذیل این تاپیک مطالبی در مورد تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین محترم گروه ایرکام گذاشته خواهد شد که امیدواریم با بررسی و مطالعه اشون دید درستی نسبت به کنکور 95 پیدا کنید و بهتر بتونید خودتون رو براش آماده کنید
موفق و پیروز باشید
مسئول علمی گروه ایرکام
امین صابرتنها
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

masoudagha96

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
16
امتیاز
0
#2
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

به نام خدا
تحلیل سوالات شیمی کنکور تجربی 94 و مقایسه ی آن با کنکور تجربی 93
-پراکندگی سوالات بین کتاب ها و فصل های مختلف:
از نظر پراکندگی سوالات بین کتاب های مختلف نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی مشاهده نمیشود. در مورد فصل ها هم تقریبا میتوان وضعیت مشابهی را در نظر گرفت. اما به بررسی هر کدام از کتاب ها می پردازیم:
شیمی 2 :
سهم این کتاب در سال 93 یازده تست بود که در سال 94 هم ما دوازده سوال از آن داشتیم. اهمیت فصل 4 در این کتاب انکار نشدنی است در سال 93 ما سه تست از این فصل داشتیم که در سال 94 این تعداد به 4 افزایش یافت . علاوه بر آن فهم فصل 4 برای پاسخگویی به بعضی از سوالات دشوار و تحلیلی فصل های دیگر هم به نظر مهم میرسد.
شیمی 3:
سهم این کتاب در سال های 93 و 94 هر دو 12 تست بوده است. از اهمیت فصل یک و دوی این کتاب هر چه بگوییم کم گفته ایم . سهم فصل یک و دو از شیمی 3 در سال 93 هر کدام 4 و در سال 94 هر کدام 5 تست بوده است. در سال 94 فصول یک و دو روی هم رفته 10 سوال را شامل میشدند که چیزی معادل 28 درصد از کل سوالات را به خود اختصاص داده اند. با توجه به وقت گیر بودن اکثر سوالات این دو فصل آمادگی در این دو فصل به نظر خیلی مهم میرسد. سهم سوالات فصل 3 از شیمی 3 در سال 94 از 4 تست به 2 تست کاهش پیدا کرده است.
شیمی پیش:
تغییر مهم در طراحی سوالات کنکور امسال کم کردن از سهم سوالات فصول 3 و 4 از شیمی پیش بود . البته این دو فصل هم چنان مهم هستند و روی هم رفته 5 سوال را به خود اختصاص میدهند. با توجه به این که یادگیری این دو فصل در بازه های زمانی آخر قبل از کنکور صورت می گیرد معمولا دانش آموزان با این دو فصل مشکل اساسی دارند.
-تحلیل سبک و نوع سوالات:
اگر سوالات را از لحاظ سبک به سه نوع مطابق متن کتاب و تحلیلی و مسئله تقسیم کنیم میتوان گفت در سال 93 سوالاتی که تنها میشد بر اساس تسلط بر متن کتاب به آن ها جواب داد شامل 3 سوال بود که این عدد در سال 94 چهار تست بود. این مسئله در ادامه ی روند سوالات چند سال اخیر قابل پیش بینی بود . به نظر میرسد طراحان کنکور سراسری علاقه به تحلیل(بخوانید پیچاندن) مطالب کتاب درسی دارند نه استفاده از مطالب کتاب درسی به صورت عینی. کنکور به سمتی میرود که حتی سوالاتی که با توجه به متن کتاب طراحی شده اند هم اکثرا به صورت مفهومی درآمده اند.
اما دسته دوم سوالات یعنی سوالات تحلیلی که دانش آموز فقط در صورت درک عمیق متن کتاب درسی میتواند به آن ها پاسخ دهد در سال 93 شامل 16 سوال و در سال 94 شامل 21 سوال بود. این یکی از تغییرات مهم کنکور امسال بود که سهم سوالات مفهومی و تحلیلی افزایش یافت و به تبع آن از حجم مسائل کم شد.درست بر خلاف روند چند سال اخیر که مدام تعداد مسائل زیاد میشد امسال شاهد کاهش این سوالات از 16 در سال 93 به 10 سوال در سال 94 بودیم.
پس طراحان کنکور 94 به طرزی غیر قابل پیش بینی(!) از حجم مسائل کم کردند و به حجم سوالات مفهومی از متن کتاب افزودند.
یکی دیگر از تفاوت های کنکور 94 حجم بالای سوالات موردی بود. 5 سوال از 35 سوال را سوالات موردی تشکیل میدادند که شامل دو نوع انتخابی و شمارشی بود. 2 سوال از این 5 سوال شمارشی بود که دانش آموز با یک اشتباه کوچک آن سوال را از دست میداد. البته با تسلط بر کتاب درسی به راحتی میشد به این 2 سوال پاسخ داد. 3 سوال دیگر نیز خیلی دشوار به نظر نمی آمدند.
-تحلیل کلی:
تغییرات مهم و عجیب کنکور 94 نسبت به 93 رویکرد مسئله زدایی و سوالات موردی بودند که دانش آموزان باید به آن توجه کنند و خیلی به صورت افراطی به حل مسائل نپردازند. به نظر می رسد خواندن و فهم عمیق مطالب درسی درصد بیشتری را برای دانش آموزان به ارمغان می آورد تا حل کردن زیاد مسئله . البته هم چنان اهمیت مسائل به قوت خود باقی است.
در کل میتوان سطح سختی سوالات 93 را با 94 تقریبا برابر دانست ولی میتوان گفت سوالات 93 نسبتا وقت گیرتر بودند و تعداد مسائل بیشتری داشتند.

موفق باشید.
مسعود آقاباقری


 
آخرین ویرایش توسط مدیر

yousef

New Member
ارسال ها
28
لایک ها
50
امتیاز
0
#3
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

بسم الله الرحمن الرحيم
تحلیل درس عربی در کنکور تجربی 94 - یوسف شلاگه
با سلام خدمت دوستان عزیز. امیدوارم طاعات و عباداتتون تو این ماه عزیز مورد قبول درگاه حق باشه. در خدمت شما هستم با تحلیل درس شیرین تر از عسل عربی در کنکور تحجربی 94 و مقایسه اون با سال 93 !
سولات هر سال رو از جنبه های مختلفی میشه بررسی و مقایسه کرد. ترتیب موضوعات، میزان سختی سوالات (البته درس عربی این قدر شیرینه که سختی تقریبا براش معنی نداره پس بهتره بگم میزان آسونی)، سیک سوالات و ... . در پایان هم به هر نتیجه ای برسم ممکنه 93 ایا بگن کنکور ما سخت تر بوده و 94 ایا بگن کنکور ما! ولی مسئله اینه که هر کس فکر میکنه کنکور خودش سخت تر بوده ولی خب مقایسه اش به این دلیل نادرسته که هر کسی کنکورش رو تحت فشار روانی و استرس داده ولی بقیه کنکور ها رو با آرامش. تو این گزارش سعی شده سوال ها نظیر به نظیر بررسی بشن و از نظر سایر اساتید هم بهره گرفته بشه تا در پایان به یه جمع بندی منصفانه برسیم.
و اما اصل مظلب ...
بهتره اول از ترتیب سوالات شروع کنم. ترتیب سوالات امسال عربی تغییری نکرده و همین کمک کرده که دانش آموزا در نگاه اول با یه ترتیب غیر منتظره ای رو به رو نشن. ترتیب سوالات امسال و پارسال به شکل زیر بوده :
26 تا 29 : ترجمه از عربی به فارسی (یک جمله ی واحد)
30 : ترجمه از عربی به فارسی (چهار جمله در چهار گزینه)
31 : قرابت مفهومی
32 و 33 : ترجمه از فارسی به عربی
34 تا 37 : درک مطلب
38 و 39 : تشکبل (حرکت گذاری)
40 تا 42 : اعراب و تحلیل صرفی
43 تا 50 : سوالات دستور زبان
البته یه سری تفاوت ها بودن که به ترتی به اونا هم می پردازیم ولی ترتیب کلی کاملا یکسان بوده. حالا می رسیم به بررسی سوالات هر بخش.
تو چهار سوال اول سوالات 26 و 29 سوالات آسون تری بودن و سوالات 94 نسبت به 93 ساده تر بودن. سوالات 7 و 28 هم تو کنکور پارسال ساده تر بودن خضوضا سوال 28 که عبارت کوتاه تر بود و فقط با ررسی بخش ائل جمله هم میشه به جواب درست رسید.. نکته ی قابل توجه سوال 27 هم اینه که هر دو سال در مورد موضوع صبر بودن.
سوال 30 از یه جهت 93 آسون تر بوده و از یه حهت دیگه 94. آسون تر بودن 93 به این دلیله که جمله های ساده تری داشت ولی تو سوال سال 93 باید گزینه ی غلط رو تعین کنیم در حالی که تو سوال سال 94 گزینه ی صحیح مد نظره. از این لحاظ سوال امسال ساده تر بود.
سوال 31 امسال گزینه ها فارسی بودن ولی پارسال عربی. همین نکته باعث شده کنکوری های امسال کار راحت تری رو برای حل این سوال داشته باشن.
سوالات 32 و 33 هر دو سوالات ساده ای بودن خصوصا 33. البته سوال 32 امسال کمی سخت تر بود البته فقط کمی!!!!
متن امسال سخت تر سال قبل بود و به تبع اون سوالات 34 تا 37 امسال سخت تر بودن. البته همه ی سوالات رو می شد به راحتی از متن پیدا کرد و پیچیدگی زیادی نداشت.
سوالات 38 و 39 امسال یه تفاوت جالب داشتن و اون این بود که تو نشانه گذاری باید گزینه ی غلط رو انتخاب می کردین و این مسئله جواب دادن به این بخش از سوالات امسال رو مشکل کرد.
سوالات 40 تا 42 مشابه بودن؛ اعراب و تحلیل صرفی 2 فعل و 1 اسم که از لحاظ سختی یا آسونی تفاوت چندانی نمی کردن.
سوالات 43 تا 50 سوالات مربوط به دستور زبان بودن که امسال موضوعات اعراب، معتلات؛ مفعول فیه، افعال ناقصه، مفعول مطلق، حال، منادی و مستثنی یررسی شده بودن. با توجه به موضوعات سال قبل هم پوشانی زیادی در موضوعات مورد سوال دیده میشه و از لحاظ سختی میشه گفت مساوی هستن. البته نکته قابل ذکر سوال اول این بخش تطابق عدد و معدود در گزینه ها بود که تاثیری در جواب نداشت.
در کل باید بگم خیلی سوالات عوض نشده بودن و کنک.ری های امسال تو در س عربی خیلی به مشکلی بر نخوردن. در کل اگه نخوایم بگیم که عربی 93 و 94 از لحاظ سختی و آسونی در یه سطح بودن، باید بگم که امسال کمی سخت تر بوده؛ به همین سادگی!!!

موفق باشید. یوسف شلاگه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

Delaram.Zare

New Member
ارسال ها
2
لایک ها
22
امتیاز
0
#4
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

برای دیدن تحلیل سوالات ریاضی کنکور تجربی سال 1394 و مقایسه آن با سال پیش لینک زیر را دانلود کنید:
تحلیل راضی تجربی 94
موفق باشید .
دلارام زارع
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

Mahsa.Hojabri

New Member
ارسال ها
4
لایک ها
35
امتیاز
0
#5
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

[FONT=&amp]به نام خدا[/FONT]
[FONT=&amp]سلام خدمت کنکوری ها و کنکوردوست های(!) عزیز،[/FONT]
[FONT=&amp]دراین مقاله من، مهسا هژبری ، میخوام براتون سوالات درس زبان کنکور تجربی 93 رو با کنکور تجربی 94 مقایسه کنم و تحلیل کنم. [/FONT]
[FONT=&amp]خب اول یه شرح حال بدیم از سوالات کنکور 94...[/FONT]
[FONT=&amp]25تا سوال که از این بین 5 سوال [/FONT]grammar [FONT=&amp]، 12 سوال [/FONT]vocabulary [FONT=&amp]،[/FONT]
[FONT=&amp] 8 سوال [/FONT]reading [FONT=&amp] هست مثل همیشه. [/FONT]
[FONT=&amp]*برای یک کنکوری ، یک نکته ای که خیلی مهمه اینه که بدونه چارچوب سوالات به چه شکلی هست...[/FONT]
[FONT=&amp](مثل اینه که شما بخواین غذا بخورین، خوردن یک غذای آشنا ولی با طعم متفاوت و آشپز متفاوت راحت تره یا خوردن یک غذایی که هیچ ایده ای درمورد شکل و طعم و آشپز اون ندارین؟)[/FONT]
[FONT=&amp]مثل کنکور 93، در کنکور 94 هم 4 سوال اول(76 تا 79) مربوط به [/FONT]grammar[FONT=&amp] هست و سوالات 80 تا 87(یعنی قبل از [/FONT]cloze test[FONT=&amp] ) مربوط به [/FONT]vocabulary [FONT=&amp] . در [/FONT]cloze test[FONT=&amp] یک سوال به [/FONT]grammar [FONT=&amp] اختصاص داره و 4 سوال دیگر مربوط به [/FONT]vocabulary [FONT=&amp] که در کنکور 93،سوال 88 گرامر بود ولی در کنکور 94،سوال 90. باقی سوالات هم مربوط به [/FONT]reading comprehension[FONT=&amp] هستند.[/FONT]

[FONT=&amp]قصدم از گفتن این اعداد و ارقام اینه که بدونین با چی سروکاردارین...[/FONT]vocabulary [FONT=&amp] خیلی سوال بیشتری نسبت به [/FONT]grammar[FONT=&amp] داره، پس حواستون باشه بیشتر بخونینش .[/FONT]
[FONT=&amp]از چارچوب که بگذریم میرسیم به سطح علمی و درجه کلی دشواری سوالات و مباحث مورد تاکید طراحان...[/FONT]
*[FONT=&amp]درکل سطح دشواری درس زبان کنکور 94، در حد انتظار بود و بنظر من از کنکور 93 کمی راحت تر بود.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 76 کنکور 94 مشابه با سوال 78 کنکور 93 هست که هردو مربوط به مبحث شدت دهنده ها ([/FONT]intensifiers[FONT=&amp])[/FONT] [FONT=&amp]سال چهارم[/FONT] [FONT=&amp]میباشند.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 77 مربوط به مبحث صفات فاعلی و مفعولی سال سوم میباشد.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 78 کنکور 94 مشابه با سوال 88 کنکور 93 هست که هردو مربوط به مبحث جملات مجهول و سال سوم می باشند. *کلا طراحان درس زبان علاقه ی زیادی به مبحث مجهول دارند...[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 79 سوال سختی میباشد که مربوط به مبحث شکل کوتاه جمله وصفی سال چهارم میباشد.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 82 مربوط به سال چهارم میباشد. و به دلیل داشتن ترکیب [/FONT]exploration-into[FONT=&amp] چالش برانگیز میباشد.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 84 مربوط به سال سوم و چهارم میباشد.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 86 مشابه سوال 86 کنکور ریاضی 94(!) میباشد و مربوط به سال چهارم است. [/FONT]
[FONT=&amp]سوال 80 و 81 و 83 و 85 و87 مربوط به سال چهارم میباشند.[/FONT]
Cloze test[FONT=&amp] سال 93 کمی طولانی تر از سال 94 بود (147 کلمه در مقابل 105 کلمه) و از نظر دشواری در همان سطح میباشد.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 90 سوال سخت و دارای دام آموزشی میباشد، سوالی مربوط به موضوع عبارت وصفی از نوع مجهول (حذف ضمایر موصولی) سال چهارم. [/FONT]
[FONT=&amp]سوال 88 و 89 و و 91 و 92 مربوط به[/FONT] [FONT=&amp] سال سوم میباشد.[/FONT]
Reading comprehension[FONT=&amp] اول از دومی دشوار تر بودو نسبت به سال 93، هردو آسانتر کوتاه تر و در حد انتظار بودند.([/FONT]passage [FONT=&amp]اول سال 93، 294 کلمه درحالیکه سال 94، 182 کلمه بود و [/FONT]passage [FONT=&amp] دوم سال 93، 368 کلمه درحالیکه سال 94،197 کلمه میباشد. )[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 93 مربوط به پیدا کردن ایده کلی متن میباشد که سوال 97 کنکور 93 هم به همین صورت بود.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 94 سوال استنباطی میباشد. مشابه سوال 96 کنکور 93 و 97سوال کنکور 94.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 95 مربوط به مرجع یابی میباشد که سوال 94 کنکور 93 هم به همین صورت بود.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 97 سوال استنباطی و سخت میباشد.[/FONT]
[FONT=&amp]سوال 98 سوال معنی یابی[/FONT] [FONT=&amp]میباشد. [/FONT]
[FONT=&amp]سوال 96 و 99 و 100 سوال استنباطی میباشند[/FONT].
[FONT=&amp]درکل از بین 25 سوال ، بجز 8 سوال [/FONT]reading comprehension[FONT=&amp] ، 9 سوال از سال چهارم و 8 سوال از سال سوم میباشد. [/FONT]
[FONT=&amp]و در کل تمرین و تمرکز بیشتر روی واژه های سال چهارم ، [/FONT]grammar [FONT=&amp] مربوط به مبحث مجهول و جملات وصفی و درک مطلب را برای کنکوری های 95، پیشنهاد میکنم.دیدن سوالات کنکور ریاضی که روز قبل از کنکور تجربی همان سال برگزار میشود و بررسی سوالات آن هم، خالی از لطف نیست. [/FONT]
[FONT=&amp]با آرزوی موفقیت و کامیابی برای شما عزیزان.
مهسا هژبری
[/FONT]

 
آخرین ویرایش توسط مدیر

only physics

New Member
ارسال ها
2,196
لایک ها
2,386
امتیاز
0
#6
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

سلام دوستان ، وقت همگی بخیر امیدوارم ایام به کام همه تون باشه ، چه کسانی که چند وقتی میشه که کنکورشون رو پشت سر گذاشتن و

چه کسانی که قراره حدود یک سال دیگه ، مسابقه ای به اسم کنکور رو بدن و کم کم دارن خودشون رو آماده میکنن که این راه پر فراز و

نشیب یک ساله رو با موفقیت و انرژی و تلاش زیاد پشت سر بذارن . توی این بخش قراره فیزیک کنکور تجربی 94 رو تحلیل کنیم .

یادمه روزی که کنکور تجربی برگزار شد ، از حوالی ظهر به بعد هجوم پیام ها و تماس ها و ایمیل ها و ... شروع شد مبنی بر اینکه

کنکور چطور بوده و دانش آموزهام چطور دادن و ... خیلی ها از فیزیک امسال گله داشتن و معتقد بودن ( و بعضا هنوز هستن !)

که فیزیک امسال 10 برابر پارسال سخت تر طراحی شده بوده . نمیخوام بگم حرف شون درسته یا غلط اما یاد یه خاطره افتادم

که لازمه بگم . 2 سال قبل ، روزی که مرحله دوم المپیاد شیمی رو دادم ، وقتی از سر جلسه بیرون اومدم خودم و همه ی

دوستام به اتفاق معتقد بودیم که سخت ترین سوالات دوره ی دوم المپیاد شیمی رو برای ما طرح کردن و سطحش خیلی بالا بود و ... !

و خیلی های دیگه هم با ما هم عقیده بودن . چند وقت که گذشت و المپیاد شیمی کشیده شد به بحث تحلیل و ارائه ی پاسخ

و باقی چیزها ، عده ای از افراد مجرب توی این زمینه ، گفتن سوالات دوره ی دوم شیمی مربوط به ما ، جزو ساده ترین

سوالات شیمی طرح شده در دوره های اخیر بوده !!!

آقا ما رو داری ... ؟! اصلا یه وضعی !!!

حالا هدفم از گفتن این خاطره این نبود که بگم فیزیک امسال رشته ی تجربی ، از همه ی سال ها ساده تر بوده !

نه نبوده ! از جونم هم سیر نشدم که چنین حرفی بزنم ! حالا نمیخوام بگم که چندان سخت هم نبوده ! اصلا نمیخوام اینو بگم ها !!! بگذریم !

خب بهتره باهم بریم سر تحلیل فیزیک تجربی 94 !

یک نکته ی جالب توجه ، شروع شدن سوالات فیزیک با سوالات دما و گرما بود . معمولا سال های گذشته اولین سوال فیزیک مربوط میشد

به بحث بردار و اندازه گیری و یا مکانیک ولی امسال شروع متفاوتی رو داشتیم .

ازطرفی فیزیک های سال های گذشته طوری طراحی میشد که به خیلی از داوطلبان توصیه میشد که برای زدن

تست های فیزیک کنکور ، از تست آخر شروع کنن و بیان به اول چون معمولا تست های آخر فیزیک ،

مربوط به مباحث فوق العاده ساده و نسبتا حفظی اتم و هسته و ... اینجور مباحث بودن و یه زنگ تفریح هم محسوب میشدن !

اما امسال تعداد کل سوالات حفظی دوتا بود ( مربوط به بحث مقاومت ها و بحث ساختار اتم ) یعنی ساختار کلی فیزیک امسال

با سال قبل متفاوت بود و همین خودش یه دلیل محسوب میشه واسه اینکه فیزیک امسال نسبتا دشوار تر باشه .

دیگه اینکه تعداد قابل توجهی از سوالات به سبک معمول و روتین طراحی شده بودن و نمونه شون توی خیلی از کتاب های تستی

ذکرشده بود و کسانی که فیزیک شون رو در حدقابل قبولی کارکردن بدیهتا نباید توی حل اینجور سوالات مشکلی داشته باشن.

و اما میریم سراغ بررسی دسته ای سوال ها .

1) سوالات مربوط به مبحث نور ، سوالات کاملا ساده ای بودن که نیاز به محاسبات و راه حل های پیچیده ای نداشتن

و همه شون توی کتب تستی مختلف ( و حتی کتاب درسی فیزیک ) مطرح شدن و کسی که فیزیکش رو درحد قابل

قبولی کار کرده باشه غالبا باید این تست ها رو بدون مشکل زده باشه .

2) سوالات مربوط به مکانیک در تمام سطح ها طراحی شدن . فی الواقع یکی از سوالات دشوار و نوین فیزیک

امسال مربوط به مبحث حرکت شناسی هست. از طرفی در کنار این سوال ، یه سری سوالات مطرح شده جزو سوالات عادی و روتین بودن .

3) مبحث الکتریسیته و مغناطیس سال سوم ، بعضا سوالاتش به صورت پارامتری حل میشدن .

این خودش جنبه ی دشواری مسئله رو می بره بالا و باعث میشه خیلی ها از وسط راه ، حل مسئله رو کنار بذارن و

برن سراغ سوالات بعدی اما بازم سوال ساده توی این مباحث پیدا میشد . هم چنین یکی از سوالات مربوط به مقاومت دارای ایده ی نوینی بود .

4) سوالات مربوط به سال چهارم ، نسبت به سال گذشته ( و حتی میشه گفت سال های گذشته ) با سطح بالاتری طرح شده بودن

اما بازم سوالات روتین به چشم میخورد ، سوالاتی که توی هر کتابی یه نمونه حداقل ازش مطرح شده . یکی از سوالات مربوط به

نوسان میشه گفت دارای ایده ی نوین بود و این ایده ی نوین به صورت تغییر لحن بیان صورت سوال خودش رو ظاهر کرده بود ،

یکی از سوالات موج هم راه حل طولانی داشت که زمان می برد . باقی سوالات هم در سطح عادی طرح شده بودن .

و اما بعد از همه ی این تحلیل ها ، نکته ای که لازمه بدونید اینه که یه داوطلب ، وقتی سر جلسه ی کنکوره ،

بخاطر جو کنکور و استرس و هیجاناتی که داره و از طرفی بخاطر مجاورت درس ها باهمدیگه ، ممکنه برداشتی از

سوالات و درس ها بکنه که با واقعیت فاصله داشته باشه . اینو خیلی هاتون عینا تجربه کردین و حتی به خودم گفتین !

وقتی که ازم سوال میکردین چرا سر آزمون یه درسی رو فلان درصد میزنم اما وقتی میام تو خونه حلش میکنم ، درصدم بالاتر میشه .

یادتونه ؟! پس یه بخش سخت جلوه کردن فیزیک کنکور امسال ، همین مسئله هست .

شیمی سال 93 و فیزیک سال 94 که تغییر سبک چشمگیری داشتن ، به وضوح این تجربه رو به دست همه میدن که

کنکور هیچ وقت قابل پیش بینی نیست و نمیشه تعیین کرد که چه سوالاتی و با چه سبکی قراره در آینده مطرح بشن .

پس همیشه همیشه همیشه سعی کنید طوری یه درس رو بخونید که خودتون رو برای هر شرایط و هر نوع سوالی آماده کنید تا به مشکل برنخورید .

وقتی سر کنکور با چنین موقعیتی روبرو میشین ، در درجه ی اول باید خونسردی تون رو حفظ کنید و به خودتون استرس الکی ندید

و به جای ترسیدن و جاخوردن باید شروع کنید به مدیریت آزمون .

غالبا توی چنین مواقعی بهترین کار اینه که روی درسی که بهش مسلط تر هستید ، کمتر وقت بذارید

از طرفی برای این درس از حداکثر مهارت هاتون استفاده کنید تا بتونید برای درسی که سخت و با شیوه ی متفاوتی طراحی شده ، وقت ذخیره کنید.

همیشه موفق باشید .

یاعلی

زهره تاج آبادی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

ali.a1375

New Member
ارسال ها
18
لایک ها
60
امتیاز
0
#7
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

باسمه تعالی
با سلام و خسته نباشید به همه ی کنکوری های عزیز که یک سال پر فراز و نشیب رو پشت سر گذاشتن و حالا منتظر گرفتن نتیجه ی زحمت هاشون هستن.
اینجا قصد داریم یه تحلیل مختصر در مورد درس زیست شناسی در کنکور 94 داشته باشیم. مباحثی مثل نوع سوالات، چگونگی نگارش سوالات، سطح دشواری سوالات و مفاهیم مطرح شده رو بررسی خواهیم کرد.
در ابتدا باید بگم که ظاهر امر این رو نشون میده که کنکور 94 ساده تر از کنکور 93 بوده، ولی با دقت در سوالات به وضوح مشخص میشه که سوالات به مراتب سخت تر، مفهومی تر و ترکیبی تر مطرح شدن و تسلط بیش تری روی مفاهیم کتاب نیاز داشتن. هم چنین گزینه های سوالات معمولا به گونه ای انتخاب شده بودن که فقط بچه هایی که تسلط بالایی داشتن میتونستن جواب بدن و بقیه داوطلبا معمولا بین دو گزینه شک داشتن و همین امر دقت و ظرافت کم سابقه در طراحی گزینه ی سوال ها در کنکور 94 رو نشون میده.

بودجه بندی پایه ای سوالات
تعداد سوالاتی که مفاهیم هر یک از کتاب ها در آن ها مطرح شده در جدول زیر آمده اند:
[TABLE="width: 628, align: right"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]زیست و آزمایشگاه 1[/TD]
[TD]زیست و آزمایشگاه 2[/TD]
[TD]زیست چهارم دبیرستان[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]تعداد سوال
(مستقیم و یا ترکیبی)
[/TD]
[TD]11[/TD]
[TD]21[/TD]
[TD]26[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

اهمیت زیست شناسی سال چهارم و سوم در کنکور امسال مشخص است. البته داوطلبان سال های آینده باید توجه کنند که با توجه به تعداد زیاد سوالات ترکیبی، حذف و نادیده گرفتن هیچ یک از کتاب ها و مباحث امکان پذیر نیست و حداقل در این درس باید تمام فصول به دقت مطالعه شوند.
تعداد 7 سوال به صورت ترکیبی از دو یا سه کتاب و تعداد 11 سوال نیز به صورت ترکیب مطالب فصول مختلف یک کتاب با هم مطرح شده اند. پس اهمیت سوالات ترکیبی هم به صورت بین کتابی و هم به صورت بین فصلی و لزوم تلفیق مطالب فصول مختلف و مخصوصا مرتبط در زمان مطالعه برای داوطلبان کنکور های آینده روشن تر می شود.
دوستان توجه داشته باشند که در کنکور امسال، فصول مهمی که در کنکور های گذشته تست های زیادی داشتن، غالبا به همان روال قبلی مطرح شده بودند (مانند فصل 4، 6 و 8 زیست 1و فصل 1، 2، 4، 8، 9، 10و 11 زیست 2 و فصل 5، 6، 8، 9، 10و 11 زیست سال چهارم دبیرستان). اما در عین حال تست های بیش تر و مفهومی تری نسبت به سال های گذشته از فصولی که بعضی از دانش آموزان آن ها را کم اهمیت می دانند (مانند فصول 2، 4 و 7 سال چهارم) در کنکور 94 طراحی شده بود. پس باز هم تاکید می کنم که از هیچ فصلی غافل نشید و تمام مطالب زیست رو به طور کامل یاد بگیرید !
از مبحث ژنتیک در کنکور 94 تعداد 4 سوال مستقیم طراحی شده که تیپ تست ها مشابه کنکور های گذشته بود، اما پاسخ به سوالات به زمان بیش تری نیاز داشت.
به طور کلی از مباحث زیست گیاهی تعداد 6 سوال مطرح شده که اهمیت این مباحث را نشان می دهد. توصیه ی بنده به دوستان کنکوری این است که مباحث گیاهی را کاملا ترکیبی از هر 3 کتاب مطالعه کنند و علاوه بر آن مفاهیمی مانند ژنتیک و تقسیمات سلولی، شارش انرژی، پروتئین سازی و مواد آلی را در مورد سلول ها و بافت های گیاهی بررسی کنند.
ذکر این نکته نیز لازم است که تعداد سوالات گیاهی نسبت به مانگین سال های گذشته افزایش داشته و تعداد سوالات جانوری کاهش محسوس داشته است که این نکته در تنظیم زمان مطالعه ی دانش آموزان حایز اهمیت است.

تیپ شناسی تست ها
[TABLE="align: right"]
[TR]
[TD]تیپ تست[/TD]
[TD]جای خالی[/TD]
[TD]مسئله[/TD]
[TD]گزاره­ای(شمارشی)[/TD]
[TD]تک کلمه ای[/TD]
[TD]فعل منفی[/TD]
[TD]شکل[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]تعداد سوال[/TD]
[TD]23[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD]0[/TD]
[TD]9[/TD]
[TD]15[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
یکی از پر چالش ترین تیپ های سوال برای داوطلبان کنکور، تست های شمارشی گزاره ای است. نگاهی به آمار نشان می دهد که این تست ها از کنکور 1392 تا کنون به طور میانگین به تعداد 5 سوال مطرح شده اند و این روند در کنکور امسال نیز تغییری نداشته است. مدیریت این تیپ تست ها برای دانش آموزان مهم است و باید خود را برای آن آماده کرده باشند. هم از نظر زمان پاسخگویی و هم از نظر تسلط کامل و دقیق روی تمام گزاره ها.
تعداد مسائل محاسباتی نیز میانگین 3 تا 4 سوال را در کنکور امسال حفظ کرده است.
تعداد سوالاتی که به صورت مستقیم از شکل های کتاب بودند 2 سوال بود. یکی با موضوع دستگاه گوارش گاو و دیگری الکتروکاردیوگرام که البته هر دو سوال در ارتباط مفهومی با متن کتاب و توضیحات آن بودند. در سایر سوالات به طور غیر مستقیم از شکل های کتاب استفاده شده بود(مانند سوال 172). روند استفاده از شکل های کتاب درسی هر ساله در حال افزایش است که لزوم توجه دقیق به نکات موجود در شکل ها(که ممکن است این نکات در متن کتاب نباشند) و هم چنین انطباق متن با شکل های مربوطه را بیان می کند.

سایر نکات مهم
در کنکور 94 ایده های جدیدی از موضوعات در طراحی سوال استفاده شده بود که سابقه ی کم تری در کنکور های گذشته داشتند. بنابراین دانش آموزان کنکوری اولویت خود را بر تمرین تست های کنکوری گذشته بگذارند، اما به آن ها اکتفا نکنند و با حل سوالات غیر کنکوری و استاندارد، مفاهیم جدید کتاب را نیز در نظر داشته باشند.
درست است که تعداد سوالات شمارشی افزایشی نسبت به سال گذشته نداشته است، اما در کنکور امسال گزینه های بسیاری از سوالات به صورت دقیق و دارای مفاهیم متعدد و مشابه سوالات گزاره ای طراحی شده بودند که همین امر، عدم افزایش تعداد سوالات شمارشی را جبران کرده و کنکور را سخت تر از سال های قبل کرده بود. بنابراین باید دانش آموزان تسلط کامل بر متن کتاب درسی داشته باشند و به تک تک افعال، قیود، نکات و تصاویر کتاب درسی آشنا باشند. این کار از طریق مطالعه ی مداوم و چند باره ی کتاب درسی میسر است.
اطمینان داشته باشید که هر چه زمان بیش تری برای مطالعه ی این درس اختصاص دهید، در هر بار مطالعه نکات جدیدتری از کتاب استخراج خواهید کرد.


در پایان می خوام به تمام عزیزانی که کنکورشون رو دادن و الان منتظر نتیجه هستن بگم که دوران کنکور تجربه های فوق العاده ای در اختیار شما قرار داده که مطمئنا در آینده در زندگی کمکتون میکنه. پس به خاطر کسب این تجربه ها خدا رو شکر کنید و این موفقیت رو به خودتون تبریک بگید. ان شاءالله در تمام مراحل زندگی موفق و سربلند باشید.

علی انصاری
دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
ارسال ها
1
لایک ها
10
امتیاز
0
#8
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

با نام و یاد خداوند بخشنده مهربان
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان عزیز کنکوری.
در این قسمت قصد داریم تحلیلی بر سوالات درس ادبیات کنکور تجربی امسال یعنی 94 داشته باشیم.
تیپ و شکل کلی سوالات امسال تقریبا مشابه و یکسان با سالهای قبل بوده و هامنندی درخورتوجهی از نظر شکل سوالات با کنکور سال قبل دارد.

[TABLE="class: cms_table, align: right"]
[TR]
[TD]مبحث
[/TD]
[TD]تعداد سوال
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]لغات
[/TD]
[TD]3
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]املا
[/TD]
[TD]2
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]تاریخ ادبیات
[/TD]
[TD]3
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]آرایه
[/TD]
[TD]3
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]دستورزبان(زبان فارسی)
[/TD]
[TD]5
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]قرابت معنایی و مفهومی
[/TD]
[TD]9
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]








طبق عادت معمول امسال نیز سر آغاز سوالات درس ادبیات با مبحث معنای لغات بود و ترتیب چیدمان سوال مانند کنکور 93 بود یعنی به ترتیب :
لغات،تاریخ ادبیات،املا،آرایه های ادبی،دستور زبان فارسی و در نهایت سوالات قرابت معنایی.
سوالات 1 تا 3 سوالات مبحث لغات بودند که به نسبت میتوان این سوالات را متوسط و یا آسان در نظر گرفت.
سبک سوال 2 بسیار تکراری بود و مشابه آن تقریبا در کنکور هر سال آمده است و از واژگان ستاره دار کتاب سال سوم طرح گردیده است.
سوال 3 نیز در نوع خود سبک کم تکراری است ولی سوال آسانی بود.این سوال به همراه سوال 1 تلفیقی از واژگان ستاره دار و بی ستاره هر سه کتاب است.
در مقایسه با سال گذشته سوالات لغات مشابه و حتی آسانتر بودند.
سوالهای 4 و 5 سوالهای مبحث املا میباشند که با در نظر گرفتن سوال 5 به عنوان سوالی متوسط به بالا میتوان گفت سوالات املا نسبت به سال قبل کمی سختتر بود.ولی در کل میشد راحت پاسخ داد.هر دو سوال از ابیات طرح شده بودند که در نوع خود جدید تلقی میشوند.
سوالهای 6 تا 8 رمبوط به مبحث تاریخ ادبیات است که سبک و سیاق سوالات مشابه سالهای گذشته بوده و از نظر مقایسه باکنکور سال قبل تقریبا در سطح یکسانی طرح شده بود.
سوالات 9 تا 11 مربوط به مبحث آرایه بود که سبک سوالات مشابه سالهای گذشته بوده و مانند سالهای گذشته سطح سوالات آرایه متوسط به بالا و دشوار بودند و هر سه سوال سوالات وقت گیری تلقی میشوند و علاوه بر سنجش دقت داوطلب در سوال 10 آمادگی بالایی از لحاظ تسلط بر آرایه های مذکور در کتاب درسی میباشد.
سوالات 12 تا 16 سوالات مبحث دستور زبان فارسی میباشد که در بررسی کلی باز مشابه سوالات سالهای قبل میباشد و در رده بندی متوسط و متوسط به بالا قرار میگیرد.
در مقایسه با سال قبل میتوان گفت سوالات از لحاظ دشواری یا سختی مشابه سال قبل و یا حتی آسانتر بودند.با این تفاوت که سوال شمردن تعداد تکواژ باعث افزوده شدن به سطح سوالها میشد و نیازمند دقت فراوان از سوی داوطلب بود.
سوالات 17 تا 25 مربوط به سوالات قرابت معنایی و مفهومی میباشند که سوالها از نظر شکل کلی مشابه سالهای قبل بودند ولی وجود چند سوال باعث میشود که سوالات قرابت کنکور تجربی 94 سوالاتی دشوار تلقی گشته و سختتر از سوالات سال قبل باشد.
من جمله سوالات 17 و 25 که سوالات دشواری بودند و همچنین سوالات 19 و 24 که از دروسی طرح شده بودند که تا به حال از آنها سوال طرح نشده بود.دروس "باغ من"(درس 17 ادبیات 2) و "خان هشتم" (درس 24 ادبیات پیش دانشگاهی)
-در مقایسه با سولات ریاضی کنکور 94 سوالات گروه تجربی به مراتب دشوارتر و تامل برانگیز تر میباشند.

[TABLE="class: cms_table, align: left"]
[TR]
[TD]سطح
[/TD]
[TD]تعداد سوال
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]آسان
[/TD]
[TD]2
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]متوسط و به بالا
[/TD]
[TD]17
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]دشوار
[/TD]
[TD]6
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]





نکات کلی:
-با توجه به سبک و سیاق سوالات لغات آزمون، با یادگیری کامل لغات کتب ادبیات اعم از لغات ستاره دار که در اولویت اند و لغات بی ستاره ای که مهم تلقی شده اند میتوان به سوالات لغت پاسخ کامل داد.
-باتوجه به سبک و سیاق سوالات املا ی آزمون،مطالعه بیشتر و با دقت تر قسمتهای املا در کتاب زبان فارسی قابل توصیه اند.
-با در نظر گرفتن سوالات قرابت پارسال و امسال مشخص میشود که طراحان کنکور به سمت به چالش کشیدن درک ادبی و توانایی ادبی داوطلب میباشند.و چون مبحث قرابت مبحث پر تعدادی است نیازمند دقت به مفهوم قسمتهای مختلف کتب درسی بوده و نیازمند سرسری رد نشدن از هیچ موضوعی.چون همانطور که مشاهده کردید امسال دو سوال قرابت از دروسی مطرح شده بود که تا به حال از آنها سوال بدین شکل طرح نشده بود.

موفق باشید .
علی دژپسند

 

ARMAN_MEYMAND

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
13
امتیاز
0
#9
پاسخ : تحلیل کنکور 94 توسط مشاورین گروه ایرکام

به نام خدا

«سلام به دوستای کنکوری عزیز »

تحلیل سوالات درس دین و زندگی در کنکور 94

در مقایسه با کنکور93 تعداد سوالاتی که از هر کدام از سال های دوم و سوم و چهارم امده است عینا مشابه بوده است و به ترتیب 9سوال و، 9 سوال و 7 سوال آمده است .که در سال 93 از 9 سوال سال دوم 6 سوال از آیات آمده و از سال سوم هم 6 سوال از آیات آمده و از سال چهارم هم 6 سوال از 7 سوال از آیات بوده اند .در حالیکه در کنکور 94 از هر کدام از سال های دوم ، سوم و پیش به ترتیب از آیات6 سوال ، 3 سوال و 4 سوال آمده است که با توجه به تعداد کمتر سوالات از آیات و بیشتر بودن آن ها از متن کتب درسی به خصوص در مورد سال سوم انتظار میرفت که دانش آموزان تسلط بیشتری بر متن کتاب درسی داشته باشند و سوالات مطرح شده از متن کتاب درسی ریز و نیازمند احاطه کامل بر متن کتاب بوده است همانند سوال 72 و 57 که حتی سوالات از جاهای به ظاهر کم اهمیت کتاب درسی طرح شده اند.
با توجه به سوالات 53 و 54 به اهمیت آیات اندیشه و تحقیق در سال دوم بیشتر تاکید میشود خصوصا در مورد درس های 4 و 5 و 12
خب الان سوالای مهم رو بررسی می کنیم :

سوال 53 و 54 رو با توجه به آیات خارج از کتاب که فقط اسم سوره تو کتاب اومده از همون درسایی که گفتم (4و5 دوم) باید حواب داد و باتوجه به اون آیات خیلی به سادگی حواب داده میشن . اگه مثلا این آیات رو نخوندین سوال رو راحت رها نکنین مثلا سوال 54 رو فقط با توجه به معنی آیه میشه حواب داد تازه 3 تا از گزینه ها مثل هم هستن..!

سوال 56 ممکنه گمراه کننده باشه ولی باز اگه دقت کنین گزینه 1 و2 که خیلی ها انتخاب میکنن مثل هم هستن و هر دو غلط چرا که علت ستایش خدا رو نادرست اورده

سوال 63 که به نظرم خیلی سوال قشنگ و البته میشه گفت سختیه :
شک بین گزینه های 2و3و4 وجود داره که گزینه 2 چون گفته قرآن تحریف شده غلطه(قرآن هیچ گاه تحریف نشده(معجزه)) ، گزینه 4 هم از مشکلات فرهنگی و سیاسی زمان ائمه بود نه از راه های تحریف معارف اسلامی (خود تحریف معارف اسلامی که صورت سوال گفته از مشکلات فرهنگی و سیاسی زمان ائمه بوده .. ) . گزینه 3 که جواب سواله

سوال 67 هم گزینه 1و 3 که راحت حذف میشن بین 2 و 4 گزینه 4 درسته چون آیه اومده اول گفته به آرامش برسید بعد گفته خدا مودت و رحمت را قرار میده

سوال 68 و 71 هم نیازمند تسلط کافی به متن کتاب درسی هستن نه لزوما حفظ کردن طوطی وار بلکه با دیدن این گزینه ها متن کتاب توی ذهنتون یادآوری بشه که این نیاز به تکرار زیاد جملات کتاب درسی داره.

در مجموع میتوان گفت سوالات مطرح شده از آیات و حتی بعضی سوالات از متن کتب درسی نیازمند فهم درست آیه (نه فقط معنی سطحی آن) و فهم ارتباط آن با قسمت های مختلف کتاب درسی می باشد و در مقایسه با کنکور 93 سطح دشواری سوالات کمتر بوده است .

موفق وپیروز باشید...

(آرمان زین الدینی میمند)
 
بالا