ترول (Troll) یک اصطلاح اینترنتی است و به کسانی اطلاق می*شود که در جوامع آنلاین مثل فروم*ها یا بخش کامنت*های یک سایت، پیام*هایی بی*ربط، ناراحت کننده و فتنه آمیز ارسال می*کنند با این هدف اصلی که بقیه را وادار به عکس*العمل*های احساسی کنند و باعث بحث*های بی*ربط به موضوع اصلی شوند. این کلمه می*تواند هم به شکل اسم برای فرد ارسال کننده بکار رود و هم به شکل فعل برای خود عمل (مثلا ترول*وری یا ترول کردن).
برای مثال ممکن است یک نفر عمدا در مطالب خودش غلط دیکته*ای بگذارد تا دیگران را تحریک به صحبت در این مورد کند یا اگر هوش بیشتری داشته باشد، در متنی که ظاهرا تلاش می*کند غلط*های دیکته*ای و دستوری دیگران را اصلاح کند چند غلط بگنجاند تا بقیه شروع به دادن جواب*های احساسی کنند و بحث از موضوع اصلی منحرف شود. در شکل*های مفهومی، ممکن است یک نفر در مورد خلقت جهان و نظرش در این باره حرف بزند یا در یک سایت با مطالب فنی، بحث تکراری مقایسه لینوکس و مک و ویندوز را بدون ربط به پست اصلی و بدون دلایل منطقی و فقط به قصد دعوا، مطرح کند.
در اینباره که چرا بعضی*ها ترول*ورزی می*کنند نظرات مختلفی هست ولی سندروم*های رفتار ضداجتماعی و حس کنترل بر احساسات دیگران از طرف آدم*های ضعیف، از تئوری*های ارائه شده هستند.
تصویر مرتبط با ترول در فرهنگ اینترنت این تصویر است:
که اولین بار در دویانت آرت معرفی شد و بعد از راهیابی به ۴چن کاربرد اصلی*اش را پیدا کرد و تبدیل شد به زبان مشترکی برای ترول*ورزان سراسر جهان.
توجه زیاد به این مفهوم در اینترنت از سال ۲۰۰۸ به بعد، باعث شد که استفاده از آن در خارج از اینترنت هم معمول شود. نیویورک تایمز ترول را به شکل «دستکاری تعادل روانی دیگران» معرفی کرده. در یک نمونه مشهور از ترولی که دنیای سایبر و دنیای واقعی را به هم پیوند می*زد، یک نفر ترول گر شاغل در بخش مالی اخبار یاهو، بعد از دیدن بحث*های تجاری جاری در یک فروم اقتصادی در مورد یکی از شرکت*های مخابراتی کالیفرنیای آمریکا، خبری را روی یاهو فرستاد که نسخه دستکاری شده مطلبی از خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ بود. بر اساس این خبر تحریف شده، یک شرکت قرار بود شرکت مخابراتی آمریکایی را بخرد و همین ترول باعث شد سهام شرکت آمریکایی ۳۱٪ بالا برود و بعد از افشای دروغ بودن خبر، شدیدتر از قبل سقوط کند. چیزی که در این میان به ترول*گر رسید، خنده بیمارگونه بود از ناراحتی و اعصاب خوردی دیگران.
پیروزی یا عدم پیروزی ترول و از آن مهمتر ادامه فعالیت ترول*گر در یک محیط وابسته به رسیدن یا نرسیدن سوخت به ترول است. اگر آدم*ها کنترل احساساتشان را از دست بدهند و درگیر جنگ*ها، بحث*ها و اعصاب*خوردی*هایی بشوند که ترول را خوشحال می*کند، ترول به کارش ادامه خواهد داد. این فهم و درک کاربران یک جامعه است که باعث می*شود کسانی که دنبال دعوا هستند در اینکار موفق شوند یا نه. در صورت امکان فنی، دادن منفی به کامنت*های بی*ربط و بی محتوا یا بی*توجهی به آن*ها می*تواند ترول*ها را از کنترل احساسات شما ناامید کند. نکته مهم این است که هر گونه بحث منطقی با ترول بی*نتیجه است چرا که ترول فقط به دنبال ناراحت کردن شما است نه قانع کردن تان.
قانون چهاردهم اینترنت: با ترول ها بحث نکنید چون به معنی پیروزی آن ها است.