- ارسال ها
- 375
- لایک ها
- 693
- امتیاز
- 0
روشهاي مطالعه و نوع درس خواندن افراد مختلف، متفاوت است. براي مثال يکي ممکن است با صداي بلند بخواند و بارها تکرار کند. ديگري با نوشتن، بهتر ياد ميگيرد و مطالب را در ذهنش تثبيت ميکند. يکي سريع درس ميخواند و برعکس ديگري، بسيار کند و آهسته؛ اما دانشآموزان زيادي هستند که نه تندخواني ميکنند و نه کندخواني و اعتدال را در مطالعه رعايت ميکنند و تمرکز کافي در حين درس خواندن دارند.تمرکز در مطالعه، موضوع مهمي است که بايد دانشآموزان توجه ويژهاي به آن داشته باشند. وقتي ميخواهيم يک داستان بلند را بخوانيم، حواس خود را جمع ميکنيم تا با شخصيتهاي داستان و ويژگيهاي آنها آشنا شويم تا در ادامه بتوانيم ارزيابي دقيقي از شخصيتها داشته باشيم و دربارهي آنها قضاوت درستي کنيم. درس خواندن نيز مانند قصه خواندن نياز به تمرکز، دقت، تجزيه و تحليل و شبيهسازي دارد. تندخواني و کندخواني مطالب باعث ميشود تمرکز کافي در حين مطالعه نداشته باشيم.
برخي معايب تندخواني
١. وقتي مطلبي را سريع ميخوانيم، توجه کافي به تمام قسمتهاي مهم آن نداريم و تصور ميکنيم که همهي قسمتهاي آن يکنواخت و همگن است. در حالي که اين طور نيست، مطالعهي هر مطلب و هر پاراگراف بايد به صورت سايهروشن انجام شود؛ يعني مطالب مهم روشنتر از ساير مطالب در ذهنمان باقي بماند.
2. تندخواني باعث ميشود که مراحل مطالعه، کامل انجام نشود و يادگيريهاي ناقص زيادي داشته باشيم؛ يعني تصميم ميگيريم زود متن درسها را بخوانيم و بدون آنکه تمرينات آن را کامل حل کنيم، وارد مراحل بعدي مطالعه شويم و تست حل کنيم.
.
3-با تندخواني نميتوانيم خلاصهنويسيهاي کاملي داشته باشم. وقتي مطلبي سريع و گذرا خوانده ميشود، مسلم است که بخشهايي از آن در ذهن ماندگار ميشود و اين امر باعث ميشود که در حين خلاصهنويسي، مطلب چندان مهمي براي نوشتن نداشته باشيم.
برخي معايب کندخواني
1. وقتي براي مطالعهي مطلبي، وقت زيادي صرف ميکنيم، اولين اتفاقي که ميافتد اين است که احساس ميکنيم مطالب، کسلکننده و تکراري هستند و انگيزهي مطالعه را از دست ميدهيم و راندمان عمل کاهش مييابد
.2. وقتي مطالعهي مطالب زمانبر ميشود، تعادل مطالعاتي از بين ميرود و برنامهريزي براي مطالعهي درسها، دچار بينظمي شده و رفته رفته ساعت مطالعهي بعضي از درسها افزايش مييابد و در مقابل، ساعت مطالعهي درسهاي ديگر کمتر ميشود
.٣. اگر مطالعهي مبحث يا مطلبي طولاني شود، در خلاصهنويسي دچار وسواس ميشويم و تصور ميکنيم که همهي قسمتهاي مبحث مورد نظر مهم هستند. در اين صورت حجم خلاصهنويسيها زياد خواهد شد و مطالعهي آنها نياز به صرف زمان بيشتري دارد.
درس خواندن و مطالعه، فرايندي تدريجي است. دقت کنيد که نه زياد آهسته درس بخوانيد و نه خيلي سريع. متعادل مطالعه کنيد و از افراط و تفريط در درس خواندن بپرهيزيد. اولويتبندي کنيد و براي مباحث مهم، زمان بيشتري اختصاص دهيد. تعادل در مطالعهي درسهاي عمومي و اختصاصي را رعايت کنيد و تمرکز در حين مطالعه را از دست ندهيد.
منبع : کانون