سیستم انتقال قدرت چرخدنده ای

ارسال ها
33
لایک ها
74
امتیاز
0
#1
سیستم های انتقال قدرت چرخدنده ای رایج ترین نوع انتقال حرکت اند؛ از وسایل ساده تا پیشرفته همه با چرخدنده کار می کنند. رایج ترین نوع این انتقال استفاده از چرخدنده های خورشیدی است؛ شما به سادگی می تونید این چرخدنده ها رو بخرید و با کمی تجربه قبلی، انواع مختلف انتقال قدرت را بسازید. چرخدنده ها بسته به نوع کار شما، سیستم های مختلفی دارند. اگه مایلید این سیستم رو بسازید، من چهار تا سیستمو بهتون معرفی می کنم.(فقط بگم که من اسم علمی شو بلد نیستم و اینا رو تجربی یاد گرفتم بخاطر تعمیر موتور سنگین و کار با جرثقیل) 1. سیستم انتقال قدرت مستقیم: ساده ترینش اینه که دو تا چرخدنده کنار هم رو بهم وصل کنید، اندازه هر کدوم تعداد دور (rpm) و قدرت رو تحت تاثیر قرار میده. من تو اختراع خودم از این نوع استفاده کردم. 2. سیستم انتقال قدرت 90 درجه: این سیستم هم مثله قبلیه ولیکن انتقال قدرت مثله حرفه L می مونه؛ مثله دیفرانسیل ماشین. 3. سیستم انتقال قدرت مارپیچ حلزون: تو این سیستم محرک مثله یه پیچ می مونه که روش دندونه ایه و متحرک هم یه چرخدنده معمولیه، محرک همیشه به موتور وصله و هیچ وقت متحرک نمی تونه محرک رو بچرخونه، این برعکس انتقال قدرت مستقیمه. 4. سیستم انتقال قدرت چرخدنده داخل: اکثر ربات های امدادگر دو تا چرخ لاستیکی برای حرکت دارن که ثابته و دو تای دیگه که متحرکه، توی اون متحرکا چرخدنده کوچکتر که به موتور وصله (محرک) داخل چرخدنده بزرگ تر (متحرک) قرار داره و با چرخش محرک، متحرک میچرخه.(چرخ لاستیکی دور چرخدنده بزرگتره)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

Kavoshgar

New Member
ارسال ها
397
لایک ها
479
امتیاز
0
#2
پاسخ : سیستم انتقال قدرت چرخدنده ای

امروز اراده کردم راجع به موضوعی بنویسم که کمتر کسی راجع بهش فکر کرده... البته اینجا اجازه بدید یه قراردادی بکنیم. از اونجا که بیشترین وسیله متحرک چرخداری که هر روز می بینیم ماشینه .از الان کلمات "خودرو" ،"وسیله متحرک چرخدار" ،"روبات" و ... را هم ارز اعلام می کنیم چون شاید لازم باشه مثالی بزنیم و مثال هم هرچه به ذهن نزدیک تر باشه بهتره.
زوایای مهم چرخها:
هیچ تعریفی واسش ندارم اما هروقت مهم ترین زوایای چرخ ها رو بررسی کردیم شاید بشه یه تعریفی ارایه داد.
1- زاویه کمبر
به زاویه بین خط قائم و قطر عمودی چرخ زاویه کمبر می‌گویند. اگر فاصله چرخ‌ها در بالا از یکدیگر بیشتر باشد به آن کمبر مثبت و اگر فاصله چرخ‌ها در پایین از یکدیگر بیشتر باشد به آن کمبر منفی می‌گویند. زاویه کمبر منفی باعث تعادل خودرو در سرعت‌های بالا و همچنین در نا‌همواری‌ها می‌شود که دلیل آن واضح است. توی این عکس میشه زاویه کمبر رو دید.

2-زاویه نزدیک شدن(Approach angle) و زاویه دور شدن(Departure angle):
به زاویه بین زمین و خط گذرنده از جلویی‌ترین نقطه وسیله و مماس به چرخ جلو را زاویه نزدیک شدن و به زاویه بین زمین و خط گذرنده از انتهایی‌ترین نقطه وسیله و مماس بر چرخ عقب زاویه دور شدن می‌گویند. همان‌طور که در شکل می‌بینید این زاویه‌ها، زاویه‌هایی هستند که وسیله می‌تواند بدون برخورد از شیب بالا برود یا پایین بیابد پس هرچه این زوایا بیشتر باشند برای روبات یا هر وسیله متحرک دیگری بهتر است. در این روبات به علت اینکه جلویی ترین نقطه شاسی از چرخ‌های جلو عقب‌تر است و انتهایی‌ترین نقطه شاسی نیز از چرخ‌های عقب جلوتر است زاویه نزدیک‌شدن و دور شدن فوق ایده‌آلی (<90) به وجود آمده است.
3-زاویه سراشیبی(Breakover angle):
زاویه‌ای است که بزرگ‌ترین تپه‌ای را که وسیله می‌‎تواند بدون برخورد کف خود با آن از آن عبور کند را مشخص می‌کند. همان‌طور که می‌بینید هرچه این زاویه کمتر باشد بهتر خواهد بود. در این روبات به علت نزدیک بودن محورهای جلو و عقب این زاویه به شکل چشمگیری کم بوده و روبات قادر ست از ناهمواری‌های بسیار تند نیز به سادگی عبور کند.
چون برای زوایای نزدیک شدن ، دور شدن و سراشیبی نیاز به عکس از بغله و من عکس از بغل روبات ندارم عکس این ماشین آفرودر رو گذاشتم تا زوایا رو ببینید.
دیدیم که فاصله محورها نقش تعیین کننده ای در زوایای نزدیک شدن ، دور شدن و سراشیبی دارد اما باید در طراحی این نکته را در نظر گرفت که اگر محور ها خیلی به یکدیگر نزدیک شوند وسیله در شیب طولی دچار عدم تعادل می شود... همینطور برای شیب عرضی نیز باید فاصله بین چرخ های چپ و راست تنظیم شود...
خوب همه این ها بدین معنی است که در طراحی باید نیاز ها را به غایت شناخت مثلا آیا روبات بیشتر با شیب عرضی مواجه می شود یا شیب طولی ؟ هندلینگ روبات چقدر اهمیت دارد؟ کوچکترین فضایی که روبات برای دور زدن در اختیار دارد چقدر است؟ برای عبور از ناهمواری ها مرکز ثقل روبات بهتر است در کجا باشد و در شرایط اضطراری چگونه می شود آن را تغییر داد؟ و .... که پاسخ به این سوال ها داده نمی شود جز با تسلط بر نیازها و فکر کردن به روبات درتمام روز یا حتی شب در خواب و یا حتی سر کلاس ریاضی با استاد ...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

mefmef

New Member
ارسال ها
404
لایک ها
232
امتیاز
0
#3
پاسخ : سیستم انتقال قدرت چرخدنده ای

به نظر شما برای امداد گر سیستم حرکت تانکی بهتر یا 4 چرخ قطور یا 4 چرخ باریک یا 2 چرخ و یک هرز گرد ؟ انتقال با گیریبکس بهتر یا مستقیم یا با تسمه پولی؟
متشکرم:97:
 

mhp_1375

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
1
امتیاز
0
#4
پاسخ : سیستم انتقال قدرت چرخدنده ای

با تشکر فراوان از مصطفی جان
برای انتقال قدرت به وسیله قرقره با ید چه کار کرد؟:224:
 

Kavoshgar

New Member
ارسال ها
397
لایک ها
479
امتیاز
0
#5
پاسخ : سیستم انتقال قدرت چرخدنده ای

به نظر شما برای امداد گر سیستم حرکت تانکی بهتر یا 4 چرخ قطور یا 4 چرخ باریک یا 2 چرخ و یک هرز گرد ؟ انتقال با گیریبکس بهتر یا مستقیم یا با تسمه پولی؟
متشکرم:97:
بستگی به ربات و رشته داره ! کدوم امداد ؟ الف یا ب ؟

با تشکر فراوان از مصطفی جان
برای انتقال قدرت به وسیله قرقره با ید چه کار کرد؟:224:
قرقره برای کجای ربات ؟
 

mefmef

New Member
ارسال ها
404
لایک ها
232
امتیاز
0
#6
پاسخ : سیستم انتقال قدرت چرخدنده ای

امداد گر ب هستم
 

Kavoshgar

New Member
ارسال ها
397
لایک ها
479
امتیاز
0
#7
پاسخ : سیستم انتقال قدرت چرخدنده ای

بستگی به رباتم داره .. اگه میتوند یه عکسی بزارید .. بستگی به طراحی الکترونیکیشم دارها ...
این جوری میتونم بهتر راهنمایی کنم ...
 
بالا