tiago

New Member
ارسال ها
10
لایک ها
2
امتیاز
0
#1
با سلام خدمت همه دوستان عزیز
می خوام از امروز یه سری آموزش c# رو اینجا قرار بدم تا همه عزیزان استفاده لازم و کافی رو ببرن..
امیدوارم که براتون مفید واقع بشه

اولین پست رو به بررسی اجمالی زبان سی شارپ می پردازیم:

سی شارپ (#C ) یک زبان برنامه نویسی مفصل گراست که توسط مایکروسافت ایجاد و بوسیله ecma و iso تایید شده است.

C# توسط anders Hejlsberg و تیمش در طی توسعه NET FRAMEWORK ایجاد شد.

C# برای زیر ساختمانهای عمومی زبان (CLI) طراحی شده است که شامل کد اجرایی و محیط حین اجرا است و اجازه استفاده از زبانهای چند سطحی در پلت فرمهای کامپیوتر ها ی مختلف و معماریها را دارد.

دلایل زیر باعث شده است که سی شارپ در زبان تخصصی زیاد بکار رود:

زبان برنامه نویسی با هدف عمومی و مدرن
مقصد گرا
اجزا گرا
آسان جهت یادگیری
زبان ساخت یافته
با عث ایجاد برنامه های کارامد می شود.
بخشی ازNET FRAMEWORK است.

ویژ گیهای قدرتمند برنامه نویسی #C :

با آنکه C# همسو با سطوح بالای زبانهای سنتی C و C++ است و یک زبان برنامه نویسی مقصدگراست ولی همخوانی زیادی با جاوا دارد و دارای ویژگیهای برنامه ریزی قدرتمند زیادی است و باعث شده است محبوبیت زیادی در برنامه ریزی در جهان داشته باشد.

در زیر به چند ویژگی مهم آن اشاره می شود:

شرایط BOOLEAN
مجموعه زبان اتوماتیک
کتابخانه استاندارد
نسخه مونتاژ
خواص و حوادث
مدیریت وکالتی و رویداد
آسان برای استفاده عمومی
فهرست ها
تالیف شرطی
SIMPLE MULTITHREADING طرح برنامه که از بیش از یک مسیر منطقی استفاده می کند و هر مسیری همزمان اجرا می شود.
عبارتهای LINQ و LAMBDA
یکپارچه با ویندوز

منبع مقاله های آموزشی که در اختیار شما دوستای عزیز می ذارم : آموزش c#


بعد از بررسی اجمالی زبان سی شارپ به آموزش محیط سی شارپ می پردازیم:

در این فصل از آموزش c# در مورد ابزاری بحث خواهیم کرد که در برنامه نویسی سی شارپ لازم است. تقریبا ذکر کرده ایم که c# قسمتی از Net. است و برای نوشتن برنامه های Net. استفاده می شود. بنابراین قبل از بحث در مورد ابزار موجود برای اجرای یک برنامه ی #C، اجازه دهید چگونگی ارتباط برنامه ی #C و چارچوب Net. را درک کنیم.


چارچوب Net.:

چارچوب Net. یک پلت فرم چرخشی می باشد که به شما می کند تا انواع برنامه های زیر را بنویسید:

· برنامه های ویندوز

· برنامه های وب

· سرویس های وب

برنامه های چارچوب Net. برنامه های چند پلت فرمی می باشند. چارچوب طوری طراحی شده که می تواند به هرکدام اززبان های زیر استفاده شود: C#، C++، visual basic، Jscript، COBOL و غیره. تمامی این زبان ها می توانند به چارچوب دسترسی داشته باشند و همچنین با یکدیگر در ارتباط باشند.

چارچوب Net. شامل کتابخانه ی بزرگی از کدهاست که به وسیله ی زبان های کاربر مانند C# استفاده می شود. در زیر برخی از مولفه های چارچوب Net. را می بینید:


· زبان متداول زمان اجرا CLR (common language runtime)

· کتابخانه ی گروه .Net framework

· مشخصات زبان مشترک (common language specification)

· نوع سیستم مشترک (common type system)

· متاداده و مجامع (metadata and assemblies)

· فرم های ویندوز

· ASP.Net و ASP.Net AJAX

· ADO.Net

· بنیاد گردش کار ویندوز WF (Windows Workflow Foundation)

· بنیاد نمایش ویندوز (Windows Presentation Foundation)

· بنیاد ارتباطات ویندوز WCF (Windows communication Foundation)

· LINQ

برای کاری که هرکدام از مولفه ها انجام می دهد، لطفا به ASP.Net - Introduction مراجع کنید، و برای جزئیات بیشتر در مورد هر مولفه لطفا مستندات مایکروسافت را مورد بررسی قرار دهید.

محیط توسعه ی یکپارچه IDE برای (Integrated Development Invironment)

مایکروسافت ابزار توسعه ی زیر را برای برنامه نویسی C# ارائه می دهد:

Visual Studio 2010 (VS)
Visual C# 2010 Express (VCE)
Visual Web Developer

دو ابزار آخر در وب سایت رسمی مایکروسافت به طور رایگان در دسترس هستند. با استفاده از این ابزار می توانید همه نوع برنامه ی c# را ، از برنامه های ساده ی خط فرمان تا برنامه های پیچیده تر، بنویسید. همچنین می توانید C# source code را بااستفاده از یک ویرایشگراصلی متن مانند Notepad، بنویسید و کد را با استفاده از اجرا کننده ی فرمان خط در مجامع اجرا کنید، که البته اجرا کننده ی فرمان خط قسمتی از چارچوب Net. می باشد.

Visual c# Express و Visual Web Developer Express ورژن های سبک شده ی Visual Studio هستند و همان نما و همان برنامه را دارند. اکثر ویژگی های Visual Studio را حفظ کرده اند.ما در این آموزش از Visual C# 2010 Express استفاده کرده ایم.

می توانید آن را از Visual Studio مایکروسافت دانلود کنید که به طور خودکار روی دستگاه شما نصب می شود. لطفا توجه داشته باشید که برای نصب نسخه ی اکسپرس به یک اتصال اینترنت فعال نیاز دارید.

نوشتن برنامه های #C روی Linux یا Mac OS:

گرچه چارچوب .Net روی سیستم عامل ویندوز اجرا می شود، اما ورژن های جایگزین دیگری هم وجود دارند که روی دیگر سیستم عامل ها عمل می کنند. Mono یک ورژن open source از چارچوب Net. می باشد که دارای یک اجرا کننده ی #C می باشد و روی سیستم عامل های بسیاری از جمله Linux و Mac OS اجرا می شود. لطفا Go Mono را چک کنید.

هدف بیان شده برای Mono تنها اجرای برنامه های Net. مایکروسافت نیست، بلکه آوردن ابزار توسعه ی بهتر برای توسعه دهنده های Linux نیز می باشد. Mono می تواند روی سیستم عامل های بسیاری از جمله Android، BSD، iOS، Linux، OS X، Windows، Solaris و UNIX اجرا شود.

با ادامه دوره آموزش c# در پست های بعدی همراه باشید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

tiago

New Member
ارسال ها
10
لایک ها
2
امتیاز
0
#2
پاسخ : مجموعه آموزش c#

در پست قبلی و در ادامه دوره آموزش c# مان به آموزش محیط سی شارپ پرداختیم...حالا تو این قسمت آموزش ساختار برنامه سی شارپ رو با همدیگه دنبال می کنیم :

قبل از اینکه به مطالعه ساختار اصلی زبان برنامه ریزی بپردازیم ابتدا نظری به ساختار ساده تر (کوچک تر) از برنامه #C می اندازیم.بطوری که بتوانیم آن را به عنوان مرجعی در فصل های پیش رو در نظر بگیریم.

C# hello world example :

اساس برنامه #C شامل بخشهای زیر است.

· فسمت بیان نام
· ردیف
· شیوه های کلاس
· ویژگی های کلاس
· شیوه اصلی
· جملات و کلمات
· توضیحات

اینک نگاهی می اندازیم به یک مثال ساده که کلمات hello world را روی صفحه نمایش پرینت می کند:

کد:
کد
  using System;  namespace HelloWorldApplication {    class HelloWorld     {       static void Main(string[] args)       {          /* my first  program in C# */          Console.WriteLine("Hello World");           Console.ReadKey();       }    } }


نتیجه : Hello World

اینک نگاهی به بخشهای مختلف برنامه بالا می اندازیم:


· خط اول برنامه : using system کلید واژه using بکار می رود تا سیستم namespace را در برنامه جای دهد.یک برنامه عموما" دارای عبارت های using چندگانه است.
· خط بعدی مربوط به بیان namespaceاست. یک name space مجموعه ای از کلاسهاست.فضای نام hello world application شامل کلاس hello world است.
· خط بعدی مریوط به بیان class است.کلاس hello worldشامل داده ها و تالیف شیوه هایی است که در برنامه شما بکار می رود. کلاسها عموما"شامل بیش از یک شیوه است.شیوه ها عملکرد کلاس را تعیین می کند.
· اما کلاس hello world فقط یک شیوه MAIN را دارد.
· خط بعدی شیوه MAIN را تعیین می کند که ENTRY POINT نقطه ورودی برای همه برنامه هاست.شیوه MAIN میگوید چه کلاسی حین انجام باید اجرا گردد.
· خط بعدی */...*/ توسط کامپایلر نادیده گرفته می شود و بعنوان توضیحات اضافی در برنامه قرار داده می شود.
· شیوه اصلی عملکرد (CONSOLE.WRITELINE("HELLO WORLD":را در یک عبارت تعیین می کند. WRITELINE شیوه ای از کلاس CONSOLE است. در یک سیستم فضای نام این عبارت HELLO WORLD باعث می شود که پیام در صفحه نمایش اجرا شود.
· خط آخر CONSOLE READKEY برای کاربرهای NET. است. این باعث می شود که برنامه منتظر یک فشار از کلید باشد و مانع از آن می شود که صفحه نمایش اجرا و یا بسرعت بسته شود.در زمانی که برنامه ازVISUAL STUDIO اجرا میشود.

خوب است که نکات زیر رعایت شود:

· C# یک برنامه حساس است.
· همه عبارت ها و جملات باید با ; ختم شود.
· در شیوه MAIN اجرای برنامه شروع می شود.
· بر خلاف برنامه جاوا FILE NAME می تواند در NAME CLASS متفاوت باشد.


تالیف و اجرای یک برنامه #C

اگر شما VISUAL STUDIO برای تالیف و اجرای برنامه #C بکار می گیرید مراحل زیر را در نظر می گیریم.
· شروع VISUAL STUDIO
· در قسمت MENU BAR انتخاب FILE.NEW.PROJECT
· انتخاب VISUAL STUDIO از الگوها #C و سپس انتخاب WINDOWS
· انتخاب CONSOLE APPLICATION
· تعیین یک نام برای پروژه و سپس انتخاب دکمه OK
· نوشتن کد در قسمت CODE EDITOR
· کلیک RUN BUTTON یا F5 . جهت اجرای برنامه یک پنجره COMMAND PROMPT ظاهر می شود که شامل خط HELLO WORLD است.
شما می توانید تالیف کنید یک برنامه #C را با استفاده از COMMAND-LINE بجای استفاده از VISUAL STUDIO IDE
· یک ویرایشگر متن باز می کنیم و کد ذکر شده در بالا را اضافه می کنیم .
· فایل را به شکل HELLO WORLD ذخیره می کنیم.
· یک فرمان سریع باز می کنیم و به قسمت راهنما می رویم جایی که فایل ذخیره شده است.
· CSC HELLO WORLD.CS نوشته می شود و اینتر فشار می دهیم تا کد خود را تالیف کنیم.
· اگر در کد شما ERROR نباشد فرمان فوری شما را به خط بعدی می برد و فایل HELLO WORLD .EXE اجرا می شود.
· سپس HELLO WORLD را تایپ می کنیم تا برنامه اجرا شود
· شما قادر خواهید بود HELLO WORLD را که در صفحه نمایش پرینت شده است ببینید.


با عرض معذرت اگر که به هم ریختگی هایی وجود داره، اینجا توی ویرایشگر این نامرتب ها بوجود می اومد...می تونین نسخه بهتر این صفحه و همینطور هم آموزشهای دیگه ای که گذاشتم و می ذارم رو از صفحه مخصوص آموزش c# هم دنبال کنین.

همینطور میتونین آموزشهای تصویری و فیلم سی شارپ رو هم از فیلم های آموزش c# مشاهده و دانلود کنین.
 

tiago

New Member
ارسال ها
10
لایک ها
2
امتیاز
0
#3
پاسخ : مجموعه آموزش c#

آموزش c# : آموزش ثابت و لیترال در سی شارپ

در این بخش از دوره آموزش c# ، آموزش تبدیل نوع درc# را با هم پی می گیریم.


Constants به مقادیر ثابتی گفته می شود که برنامه در طول اجرا تغییر نمی دهد. این مقادیر ثابت literal هم نامیده می شوند. کانستنت ها می توانند از هر نوع داده ی پایه باشند، مانند یک عدد ثابت، یک شناور ثابت، یک کاراکتر ثابت و یا یک رشته ی لیترال. همچنین شمارش ثابت هم وجود دارد.
با constant ها درست مانند متغیرهای منظم رفتار می شود به جز اینکه مقادیر آنها پس از تعریف آنها نمی توانند تعدیل شوند.
لیترال های صحیح:
یک لیترال صحیح می تواند یک ثابت دسیمال ( ده دهی)، اکتال (هشتایی) یا هگزادسیمال (شانزده تایی) باشد. یک پیشوند، پایه یا مبنا را مشخص می کند: 0x یا 0X برای هگزادسیمال، 0 برای اکتال و برای دسیمال هیچ پیشوندی نیاز نیست.
یک لیترال صحیح می تواند به عنوان یک پسوند هم استفاده شود که ترکیبی از U و L می باشد و بع ترتیب unsign و long هستند. پسوند می تواند با حرف کوچک یا حرف بزرگ یا با هر ترتیبی باشد.
در اینجا مثال هایی از لیترال های صحیح را می بینید:
‎212 /* Legal */‎
‎215u /* Legal */‎
‎0xFeeL /* Legal */‎
‎078 /* Illegal: 8 is not an octal digit */‎
‎032UU /* Illegal: cannot repeat a suffix */‎

در ادامه مثال های دیگری از انواع مختلف لیترال های صحیح را می بینید:
‎85 /* decimal */‎
‎0213 /* octal */‎
‎0x4b /* hexadecimal */‎
‎30 /* int */‎
‎30u /* unsigned int */‎
‎30l /* long */‎
‎30ul /* unsigned long */‎

لیترال های floating point:
یک لیترال floating point دارای یک بخش صحیح، یک دسیمال پوینت، یک جز کسری و یک بخش توان می باشد. شما می توانید لیترال های floating point را به فرم دسیمال یا توانی نمایش دهید.
در اینجا چند مثال از لیترال های floating point را می بینید.
‎3.14159 /* Legal */‎
‎314159E-5L /* Legal */‎
‎510E /* Illegal: incomplete exponent */‎
‎210f /* Illegal: no decimal or exponent */‎
‎.e55 /* Illegal: missing integer or fraction */‎

هنگام نمایش استفاده از فرم دسیمال، شما باید نقطه ی اعشار و توان یا هر دو را وارد کنید و هنگام نمایش استفاده از فرم توانی باید قسمت صحیح و بخش کسری یا هر دو را وارد کنید. توان علامت دار باe یا E معرفی می شود.
کاراکتر ثابت (character constants)
لیترال های کاراکتر در علامت های تک نقل قول قرار می گیرند، به عنوان مثال ‘X’ ، و در یک متغیر ساده از نوع char ذخیره می شوند. یک کاراکتر لیترال می تواند یک کاراکتر ساده باشد ( به عنوان مثال ‘X’) ، یک دنباله ی فرار escape sequence ( برای مثال ‘/t’) یا یک کاراکتر جهانی (به عنوان مثال ‘\u02C0’).
کاراکترهای معینی در C# وجود دارد که وقتی با یک بک اسلش دنبال می شوند معنای خاصی خواهند گرفت و برای نمایش مواردی چون newline (\n) و tab(\t) استفاده می شوند. در اینجا یک لیست ازبرخی کدهای دنباله ی فرار را می بینید:

[TABLE="width: 560, align: left"]
[TR]
[TD]Escape sequence[/TD]
[TD]Meaning[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\\[/TD]
[TD]\ character[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\'[/TD]
[TD]' character[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\"[/TD]
[TD]" character[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\?[/TD]
[TD]? character[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\a[/TD]
[TD]Alert or bell[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\b[/TD]
[TD]Backspace[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\f[/TD]
[TD]Form feed[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\n[/TD]
[TD]Newline[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\r[/TD]
[TD]Carriage return[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\t[/TD]
[TD]Horizontal tab[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\v[/TD]
[TD]Vertical tab[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\ooo[/TD]
[TD]Octal number of one to three digits[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]\xhh . . .[/TD]
[TD]Hexadecimal number of one or more digits[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

در زیر مثالی را می بینید برای نشان دادن برخی کاراکترهای دنباله ی فرار:
کد
namespace EscapeChar
‎{‎
‎    class Program
‎    {‎
‎        static void Main(string[] args)‎
‎        {‎
‎            Console.WriteLine("Hello\tWorld\n\n");‎
‎            Console.ReadLine();‎
‎        }‎
‎    }‎
‎}‎
وقتی برنامه ی بالا کامپایل شده و اجرا می شود، نتیجه ی زیر را به دنبال دارد:

Hello World
استرینگ لیترال ها (string literals)

استرینگ لیترال ها یا ثابت ها در نقل قول های دوتایی قرار می گیرند “”orwith@”” . یک استرینگ شامل کاراکترهایی می باشد که شبیه به لیترال های کاراکتر (character literals) می باشند: کاراکترهای ساده، دنباله های فرار و کاراکترهای جهانی.

شما می توانید یک خط بلند را با استفاده از استرینگ لیترال ها به چندخط کوتاه بشکنید و با استفاده از فضاهای سفید بخش ها را از هم مجزا کنید.
در اینجا چند مثال استرینگ لیترال ها می بینید. هر سه فرم استرینگ های یکسان می باشند.

"hello, dear"
"hello, \
dear"
"hello,””d””ear”
@”hellodear”


تعریف ثابت ها:
ثابت ها با استفاده از کلمه ی کلیدی const تعریف می شوند. ترکیب برای تعریف یک ثابت به شکل زیر می باشد:

کد
Const=value;
برنامه ی زیر تعریف و استفاده از یک ثابت را در برنامه ی شما توضیح می دهد:

کد
using System;‎
namespace DeclaringConstants
‎{‎
‎    class Program
‎    {‎
‎        static void Main(string[] args)‎
‎        {‎
‎            const double pi = 3.14159; // constant declaration ‎
‎            double r;‎
‎            Console.WriteLine("Enter Radius: ");‎
‎            r = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());‎
‎            double areaCircle = pi * r * r;‎
‎            Console.WriteLine("Radius: {0}, Area: {1}", r, areaCircle);‎
‎            Console.ReadLine();‎
‎        }‎
‎    }‎
‎}‎
وقتی که برنامه ی بالا کامپایل شده و اجرا می شود، نتیجه ی زیر را به دنبال دارد:

Enter Radius:
3
Radius: 3, Area: 28.27431


در قسمت بعدی از مجموعه آموزش c# به آموزش متغیرها در c# می پردازیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا