khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#1
سلام به همه دوستان گرامی،


قصد داریم در بخش ایده های ناب شیمی، تاپیکی را به جمع بندی نکات گوناگون هر بخش از منابع مرحله اول و دوم المپیاد شیمی اختصاص دهیم. در این تاپیک نکات ریز و درشت هر بخش با رعایت قوانین زیر از طرف راهبران و کاربران قرار خواهد گرفت. لطفا از این بخش برای پرسش و پاسخ استفاده نکنید و فقط جمع بندی خود را از یک مطلب به عنوان یک نکته بنویسید.

قوانین تاپیک:

  1. هر کاربر در هر نوشته حداقل 3 و حداکثر 7 نکته را بنویسد.
  2. نکات نوشته شده حتما در دسته بندی تاپیک قرار گیرد.
  3. نوشتن دو مطلب متوالی (با رعایت حداقل تعداد نکات) در این تاپیک اشکال ندارد.
  4. برای نکات خود به ترتیب شماره بزنید، شماره ها حتما در ادامه نکات قبلی ذکر شده در تاپیک باشد.
  5. برای رفع اشکال و پرسش و پاسخ درباره این تاپیک، به آدرس زیر مراجعه کرده و با ذکر شماره نکته، اشکال یا ابهام خود را مطرح نمایید:
http://www.irysc.com/forum/t10214/

در نوشته های خود دست و دلباز باشید و موضوع را با نثری روان و شیوا بیان کنید.

موفق و پیروز باشید
 

mehrafshan

Well-Known Member
ارسال ها
652
لایک ها
568
امتیاز
93
#2
پاسخ : نکات مرحله اول و دوم پیوندهای یونی

خوب، من شروع می کنم تا بچّه ها هم همکاری کنن و از کوچک ترین نکته و ساده ترین نکته های کتاب نگذریم.. امیدوارم بچّه ها خوب همکاری کنن تا بتونید تا زمان مرحله یک امسال، یه مجموعه کامل نکات رو داشته باشیم توی سایت..:1:

بچّه ها، شما هم همین شماره ها رو ادامه بدید و اگه بتونید برای هر نکته یه تیتر هم تو پرانتز بذارید، خیلی خوب می شه، این جوری استفاده ی مجدّد ازشون راحت تر می شه..:1:

نکته ی یک: (قاعده ی اکتت) قاعد ی اکتت سنجش پایداری اتم ها و در واقع میزان واکنش پذیری آن هاست..
البته همه ی یون های پایدار به آرایشه گاز نجیب نمی رسند.. برای مثال یون استانیک یا همون
.. این عدم رعایته قاعده ی اکتت روتوی یون های عناصر واسطه و همین طور یون هیدرونیوم هم می بینیم..

====================
نکته دو: (انحراف یون ها بر اثر میدان الکتریکی) در دستگاه های طیف سنج جرمی، با تولید میدان، ذرّات یون الکترون تولید شده رو از مسیر مستقیم منحرف می کنه و این انحراف بر اساس چگالی بار رخ می ده..
یعنی هر چه بار یون بیشتر و جرمش کمتر باشه، ذرّه در میدان الکتریکی بیشتر منحرف می شه..

(یادمه این نکته توی یکی از آزمون های سال 89 اگه اشتباه نکنم، توی همین سایت استفاده شده بود.. )

===================
نکته سه: (انحراف یون ها در میدان مغناطیسی) انحراف یون ها در میدانه مغناطیسی هیچ ارتباطی به بار یون ها نداره، بلکه هر چه در آرایش الکترونی اون ها، تعداد الکترون های جفت نشده ی بیشتری باشه، بیشتر منحرف می شن..

===================
نکته چهار: (انرژی شبکه ترکیبات یونی) انرژی شبکه ترکیبات یونی با ضرب بار رابطه مستقیم و با جمع شعاع کاتیون و آنیون، رابطه عکس داره.. توی جدول کتاب، ولی بر عکسه چیزی که از ضرب بار آدم انتظار داره که انرژی شبکه MgO بیشتر از AlF3 باشه، این طور نیست.. بلکه انرزی شبکه های توی کتاب به این ترتیبه:



===================
نکته ی پنج:
(نقطه ی ذوب) در مورد نقطه ذوب، هر چی انرژی شبکه بیشتر باشه، انرزی بیشتری برای ذوب ترکیب یونی نیازه، و نقطه ذوب بالاتره.. ولی این طور نیست که نقطه ی ذوب تنها به انرژی شبکه وابسته باشه، و یه مورد استثنا هم که توی کتاب داریم زیاد تر بودنه نقطه ی ذوبه MgO از آلومینیوم اکسیده.. ترتیبه نقطه ی ذوب های مهم:



===================
نکته ششم: ( الکترولیت قوی و رسانای قوی )
ترکیباته یونی، همگی الکترولیت هایی قوی هستند، چون به هر میزان که تو آب حل بشن، کامل تفکیک می شن...
ولی لزومن یه الکترولیت قوی، رسانای قوی جریانه برق نیست.. یون ها انتقال دهندگانه جریانه برقند، و خوب اگه توی محلول یون وجود داشته باشه، برق جریان پیدا می کنه (با حرکت یون ها)، ولی این بستگی به این داره که تعداد یون ها تو محلول زیاد باشه.. برای مثال اگه یه نمک یونی که تو آب نامحلول هست رو بریزیم درون آب، زیاد حل نمی شه، ولی همون قدر که حل می شه، همش به طور کامل به صورته یونی حل می شه، پس الکترولیت قوی ای هست، ولی انقدر حلالیتش کمه که تعداد یون ها درون آب خیلی کمه و در نتیجه محلول یک رسوب یونی توی آب رسانای خوبی نیست..
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا