- ارسال ها
- 2,157
- لایک ها
- 3,082
- امتیاز
- 113
حميدرضا شكارسري گفت: 90درصد شعرهاي ديني ما بيشتر شبيه شعرهاي هيأتي هستند كه براي مخاطب عام سروده شدهاند و در هيأتها و تكيهها استفاده ميشوند.به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شكارسري در «كارگاه شعر آييني و نوآوري» كه صبح امروز (سهشنبه، 26 ارديبهشتماه) در سالن آمفيتئاتر انتظار كرمانشاه برگزار شد، در سخناني مطرح كرد: بنده با عنوان شعر آييني بسيار مخالف هستم و بهتر است به جاي اين عنوان، از شعر مذهبي سخن بگوييم؛ چرا كه مفهوم شعر آييني، عنواني بسيار سطحي است و ممكن است به بيراهه كشيده شود.
اين شاعر بخش ديگري از سخنانش را به بحث نوآوري و نوگرايي در شعر اختصاص داد و تأكيد كرد: اين دو مفهوم با يكديگر تفاوت بسياري دارند.
شكارسري در ادامهي سخنان خود دربارهي بحث مدرنيته در شعر سخن گفت و افزود: هنر مدرن شيوهها و قالبهاي سنتي را دربر نميگيرد؛ اما از سوي ديگر با عقلگرايي مفرط مدرنيته مخالف است.
او با تأكيد بر اينكه مدرنيته با مدرنيسم تفاوت دارد، ادامه داد: هنر مدرنيسي از انديشهي كاربردگرايان رويبرگردان است. بايد اين گمان را كه مدرنيته همان مدرنيسم است، از ياد ببريم و به شدت با آن مقابله كنيم.
اين شاعر همچنين گفت: هنر و اثر هنري زماني شكل ميگيرد كه هنرمند بين برزخ گفتن و نگفتن قرار ميگيرد. اما هنر ديني وضعيت بغرنجتري دارد؛ چرا كه ميخواهد مخاطب عام را جذب خود كند. با توجه به اينكه هنر ديني ميتواند در روزگار ما وضوح خود را كنار بگذارد، بايد از مفاهيمي كه شعر را براي ذهن مخاطب بيواسطه معنا ميكند، بپرهيزيم.
او افزود: هنر ديني در روزگار ما ميتواند از تقارن و توازن كه عنصر مقدس شعر است، فاصله بگيرد و معني را به مخاطب خود واگذار كند. در روزگار امروز بهتر است مفاهيم ديني به طور غيرمستقيم توسط مخاطب درك شود.
شكارسري با اعتقاد به اينكه مفاهيم ديني را بايد در مفاهيم هنري انعكاس دهيم، گفت: چرا فكر ميكنيد شعر نو ايراني با اين همه سابقه نميتواند عامل انتقال مفاهيم ديني باشد؟ بايد بگويم در زمينهي شعر نوعي واردات مدرن در كشور داشتيم كه از دورهي مشروطه به بعد آغاز شده است.
او در ادامه با اشاره به مخالفت و حمايت از سنتگرايان، گفت: در دههي پس از انقلاب، تلاشهاي زيادي صورت گرفت كه تقابلي بين هنرمندان مدرن و مخاطب سنتي جامعه ايجاد شود كه هنوز هم اين اتفاق نيفتاده است.
اين هنرمند خاطرنشان كرد: شاعران سنتي دائم در تعارض با شاعران نو هستند؛ اما كساني هم مانند مرحوم طاهره صفارزاده و اسماعيل نوري تلاش كردند اين تعارض را حل كنند.
شكارسري معتقد است: اين تناقضها زماني حل ميشود كه شاعر ديني خود را از محافل روشنفكري بيرون بكشد و به مخاطب عام نزديكتر شود و در زمان خلق اثر هنري از حركات تند و راديكال صرف نظر كند. از طرفي هم مخاطب جدي شعر بايد تلاش بيشتري داشته باشد كه مفهومها را درك كند.
اين كارگاه شعر در بخش ادبيات سومين جشنوارهي آثار و توليدات مراكز استاني حوزهي هنري برگزار شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا
اين شاعر بخش ديگري از سخنانش را به بحث نوآوري و نوگرايي در شعر اختصاص داد و تأكيد كرد: اين دو مفهوم با يكديگر تفاوت بسياري دارند.
شكارسري در ادامهي سخنان خود دربارهي بحث مدرنيته در شعر سخن گفت و افزود: هنر مدرن شيوهها و قالبهاي سنتي را دربر نميگيرد؛ اما از سوي ديگر با عقلگرايي مفرط مدرنيته مخالف است.
او با تأكيد بر اينكه مدرنيته با مدرنيسم تفاوت دارد، ادامه داد: هنر مدرنيسي از انديشهي كاربردگرايان رويبرگردان است. بايد اين گمان را كه مدرنيته همان مدرنيسم است، از ياد ببريم و به شدت با آن مقابله كنيم.
اين شاعر همچنين گفت: هنر و اثر هنري زماني شكل ميگيرد كه هنرمند بين برزخ گفتن و نگفتن قرار ميگيرد. اما هنر ديني وضعيت بغرنجتري دارد؛ چرا كه ميخواهد مخاطب عام را جذب خود كند. با توجه به اينكه هنر ديني ميتواند در روزگار ما وضوح خود را كنار بگذارد، بايد از مفاهيمي كه شعر را براي ذهن مخاطب بيواسطه معنا ميكند، بپرهيزيم.
او افزود: هنر ديني در روزگار ما ميتواند از تقارن و توازن كه عنصر مقدس شعر است، فاصله بگيرد و معني را به مخاطب خود واگذار كند. در روزگار امروز بهتر است مفاهيم ديني به طور غيرمستقيم توسط مخاطب درك شود.
شكارسري با اعتقاد به اينكه مفاهيم ديني را بايد در مفاهيم هنري انعكاس دهيم، گفت: چرا فكر ميكنيد شعر نو ايراني با اين همه سابقه نميتواند عامل انتقال مفاهيم ديني باشد؟ بايد بگويم در زمينهي شعر نوعي واردات مدرن در كشور داشتيم كه از دورهي مشروطه به بعد آغاز شده است.
او در ادامه با اشاره به مخالفت و حمايت از سنتگرايان، گفت: در دههي پس از انقلاب، تلاشهاي زيادي صورت گرفت كه تقابلي بين هنرمندان مدرن و مخاطب سنتي جامعه ايجاد شود كه هنوز هم اين اتفاق نيفتاده است.
اين هنرمند خاطرنشان كرد: شاعران سنتي دائم در تعارض با شاعران نو هستند؛ اما كساني هم مانند مرحوم طاهره صفارزاده و اسماعيل نوري تلاش كردند اين تعارض را حل كنند.
شكارسري معتقد است: اين تناقضها زماني حل ميشود كه شاعر ديني خود را از محافل روشنفكري بيرون بكشد و به مخاطب عام نزديكتر شود و در زمان خلق اثر هنري از حركات تند و راديكال صرف نظر كند. از طرفي هم مخاطب جدي شعر بايد تلاش بيشتري داشته باشد كه مفهومها را درك كند.
اين كارگاه شعر در بخش ادبيات سومين جشنوارهي آثار و توليدات مراكز استاني حوزهي هنري برگزار شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا