چگونه کامپیوتر خود را خنک کنیم؟؟؟!

shaahla

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
0
امتیاز
0
#1
چگونه از داغ شدن کامپیوتر جلوگیری کنیم

نگه داشتن کامپیوتر در حالتی که با دمای بیخطر و مناسبی کار کند بسیار مهم است. به خصوص وقتی که گرمای هوای محیط هم افزایش مییابد. در این مطلب درباره این صحبت میکنیم که چطور مطمئن شویم کامپیوترمان زیادی داغ نشده و اگر شد چگونه مشکل را حل کرده و دمای آن را پایین بیاوریم کنیم. چرا که یک بخش مهم از امنیت اطلاعات شما بستگی به این دارد که سخت افزارهای شما سالم بمانند و بتوانند درست کار کنند. اگر هنگام کار هر کدام از آنها را از دست بدهید قاعدتا نتیجه خوش آیندی برایتان نخواهد داشت.

سیستم خنککننده کامپیوتر شما یکی از مهمترین قسمتهای آن است. بدون این سیستم، تجهیزات الکترونیکی کامپیوتر شما قادر به کار نیستند. گرمای زیاد ممکن است به قسمتهای اصلی کامپیوتر شما آسیب برساند و حتی باعث نابودی اطلاعات تان شود. برای اینکه همه تجهیزات در حال کار در دمای بیخطری نگه داشته شوند، گرما باید از بین برود.

چرا یک کامپیوتر داغشده خطرناک است؟


بهزبان ساده، اگر کامپیوتر شما خیلی داغ شود، ممکن است باعث شود سختافزار خراب یا عمر مفیدش کم شود. این اتفاق میتواند به خرابی غیرقابل تعمیر یا از دست دادن اطلاعات هم منجر شود. علاوه بر از دست دادن دادهها، گرما به قطعات درونی کامپیوتر – مادربورد، سی پی یو و …- ناخنک میزند و عمرشان را کوتاه میکند. و از همه مهمتر یک کامپیوتر داغ، کندتر از کامپیوتر خنک کار میکند. بنابراین برای اینکه از کم شدن سرعت کامپیوترتان جلوگیری کنید، مطمئن شوید که سیستم با حرارت متوسط یا پایین کار میکند.

کامپیوتر من با چه حرارتی باید کار کند؟


به دلیل اینکه کامپیوترهای مختلف و مدلهای گوناگونی وجود دارد، حرارت بیخطری که کامپیوتر شمابا آن میتواند کار کند هم متغیر است. دمای بیخطر کامپیوتر در حال کار بستگی به مواردی مثل نوع پردازشگر، کارخانه سازنده و عوامل دیگری دارد؛ بطوری که نمیتوان یک جواب واحد برای همه سیپییو و کامپیوترها ارائه داد.
افرادی که در اورکلاک کردن سی پی یوها تخصص دارند معمولا اینگونه می گویند:
سی پی یو های اینتل و AMD هردو بیشترین میزان داغ شدن را دارند یعنی چیزی حدود 80 درجه سانتی گراد. اگر سی پی یو شما تا این حد داغ شود، دچار مشکلات جدی می شوید. بیشتر افراد سعی میکنند حرارت سیپییو را در حالتی که سیستم فعالیت خاصی ندارد، روی 40 درجه و در هنگام کار روی 55 درجه نگه دارند.

چگونه حرارت کامپیوتر را چک کنیم





دست گذاشتن روی قسمت تهویه کیس برای اینکه بفهمید کامپیوترتان چقدر داغ شده روش دقیقی نیست. (اگرچه این کار میتواند وسیلهای باشد برای اینکه بفهمید کامپیوترتان چطور مرحله به مرحله داغ میشود تا به یک حرارت نجومی برسد. کامپیوترتان نباید اینقدر داغ باشد که دستتان را بسوزاند) خب پس چطور باید حرارت سیستم تان را اندازه بگیرید؟ چند راهکار پیش رو دارید.

برای اینکه بدون یک نرمافزار اضافه حرارت کامپیوترتان را اندازه بگیرید باید Bios کامپیوتر را چک کنید. کامپیوتان را ریاستارت کنید، در صفحه بوت به شما گفته می شود که برای ورود به بایوس چه کلیدی را بزنید (اغلب Delete یا F1). وقتی وارد Setup شدید، در منوها, قسمتی را پیدا کنید که مربوط به نمایش مشخصات CPU و سختافزار سیستم است. در اینجا یک قسمت باید وجود داشته باشد که حرارت CPU شما را فهرست کرده باشد.

شما دلتان میخواهد سیستمتان را ریاستارت نکنید؟ اشکالی ندارد. بسیاری از ابزارهای مانیتورینگ سیستم میتوانند به شما امکان خواندن حرارت قطعات را بدهند، مثل برنامه تحت ویندوز مجانی HWmonitor که دمای CPU ، هرکدام از هستههای سی پی یو، کارت گرافیک و هارد را نشان میدهد. همچنین بیشترین و کمترین مقدارهای دما دراین برنامه نشان داده میشود. (متأسفانه باید مطمئن شوید که نرمافزار میتواند سختافزارهای تان را ساپورت کند چرا که این برنامه فقط میتواند سنسورهای خاصی را بخوانند)
علاوه بر این برنامه هایی مثل GKrellm (برای ویندوز، مکینتاش و لینوکس)، Real Temp، Core Temp، و SpeedFan می توانند این کار را انجام دهند. این آخری ویژگی اضافی ای هم برای نشان دادن سرعت فنِ های سیستم دارد.

چگونه جلوی داغ شدن کامپیوترمان را بگیریم
بیشتر کامپیوترها سیستم خنککننده دقیق و فن های متعددی دارند، اما در اینجا چند راهکار ارائه میشود تا مطمئن شوید که گرمای سیستم مشکلساز نخواهد شد.
سیستم را تمیز نگه دارید: اولین قدم برای جلوگیری از داغ شدن کامپیوتر این است که اطمینان داشته باشید داخل کامپیوترتان تمیز است.

گرد و خاک دشمن و مزاحم اصلی است. وقتی شما در کیس را باز میکنید و می بیتید فرشی از گرد و خاک روی قطعات پهن شده، در حقیقت به کامپیتری نگاه میکنید که عمر کمتری خواهد داشت. هر سانتیمتر از گردوغباری که روی قطعات مادربورد نشسته، دمای آنرا بالا میبرد. کامپیوتر شما نباید تا این حد کثیف باشد، در حالی که تمیز کردن آن کار راحتی است. اینکه حتی سالی یکی دوبار برای تمیز کردن کامپیوترتان وقت نگذارید، مثل این است که وقت نکنید روغن ماشین را عوض کنید.
برای این کار نیاز به یک پیچ گوشتی، روغن دان و یک کمپرسور هوا دارید. این راهنمای تصویری برای از بین بردن گرد و خاک می تواند کمک خیلی خوبی باشد

ما عموماً از یک پارچه برای تمیز کردن فنها استفاده میکنیم، اما آدمهای خبره این کار میگویند فشار هوا میتواند تمام گردوغبار فنها و سوراخ سنبهها را از بین ببرد. فنِ روی CPU و فن منبع تغذیه و *****ها از بخشهای مهمی هستند که باید چک شوند.

از همسایگان داغ دوری کنید


500x_bythefire.jpg

محل قرارگیری کامپیوتر هم باید چک شود. اگر دستگاههایی دارید که باعث میشوند هوای داغ به داخل کامپیوترتان راه یابد، این هم برای سیستمتان خوب نیست. حالت ایدهآل این است که جایی که فنهای سیستم کار میکنند، هوای مناسب، خنک و ثابتی داشته باشد. کامپیوتر هم جایی باشد که بتواند نفس بکشد.

اگر به هرصورت کامپیوترتان داغ کرد
این یک هشدار است: اگر کامپیوتر شما در حال داغ شدن است، هرگز درِ کیس را باز نکنید. این اشتباه آدمهای تازهکار است که مشکل را دوچندان میکند. برای اینکه بیشتر کامپیوترها طوری طراحی شدهاند که هوای خنک در آنها به طور قطع به قسمتهای حساس برسد، وقتی درِ کیس برداشته میشود، سیستمِ گردش هوا مختل می شود.

به جای آن، سیستم را خاموش کنید و بگذارید خنک شود. از این به بعد میتوانید مجموعه کارهایی را برنامهریزی کنید که شامل تمیز کردن، ارتقا Bios (به راهنمای مادربورد یا وب سایت آن مراجعه کنید) یا در صورت لزوم بهروز کردن سیستم خنک کننده میشود.

اگر کامپیوتر شما تمیز بود و BIOS هم بهروز بود و بازهم مشکل افزایش حرارت وجود داشت، کامپیوترتان را باز کنید و فَنهای آسیبدیده را چک کنید. به دنبال شکستگی و قطعات معیوب بگردید. مطمئن شوید که همه پین ها سفت هستند و فنها به درستی کار میکنند. هر کابل و سیمی که خراب شده یا آسیب دیده عوض کنید. اگر فهمیدید که فن شکسته یا سینی رابط گرمایی خراب شده، باید مجموعه سختافزار خنککننده جدیدی بخرید.

اگر باز کردن کامپیوتر و نصب سختافزار جدید برایتان راحت نیست، پس اینجا دیگر باید به فکر کمک گرفتن از یک فرد حرفهای باشید.

اینجا برخی از مسایل اساسی در ارتباط با سیستم خنککننده را مطرح کردیم، اما اگر شما نکته یا ترفندی درباره تمیز کردن یا خنک نگه داشتن کامپیوتر بلد هستید، لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید.












 
بالا