وضعیت
موضوع بسته شده است.

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#1
سلام به همه دوستان گرامی؛

اینجا جایگاهی است که توسط مدیریت آیریسک و برای روشن شدن روند فعالیتهای آیریسک در نظر گرفته شده است. به زبان ساده تر، از آنجا که هر روز تعداد زیادی مطلب در تالارهای آیریسک منتشر میشود، قصد داریم در این تاپیک، پستهای نکته دار (مفید یا مضر) را منتشر کنیم تا کاربران قدیمی بر روند علمی و صحیح سایت پافشاری کنند و کاربران جدید نیز با جهت نگاه آیریسک آشنا شوند. انتشار یک مطلب نامناسب به معنی تخریب نویسنده آن نیست، بلکه قصد داریم با تصحیح نوشتار علمی آیریسک، بر محتوای آن هرچه بیشتر بیفزاییم.

از همه کاربران سایت نیز درخواست میکنیم که با نظارت دقیق بر تمام نوشته ها (پیغامهای دیواری، پیغامهای عمومی، پرسش و پاسخها و ...)، یکدیگر را با توصیه های دوستانه راهنمایی کنند.

همواره موفق و پیروز باشید

 
آخرین ویرایش توسط مدیر

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#2
پاسخ : =+ خودمانی های آیریسک +=

حرف اول: امروز تاپیکهای نامناسب زیادی در سایت مشاهده شد، این موضوع لزوم بررسی تاپیکها توسط چند ناظم با دیدگاههای مختلف را نشان میدهد. همانطور که در قوانین سایت مطالعه نموده اید (هنگام عضویت، مطالعه آن را تیک زده اید) کلیه بحثهای سیاسی و اعتقادی در اینجا ممنوع است. باید به این موضوع اضافه کنم که بحثهای بی مورد دختران و پسران که نه تنها هیچ فایده ای در آن مشاهده نشده و بلکه باعث نمایش بی خردی مطلق است نیز به تازگی به شدت افزایش یافته است. بنابراین تا اطلاع ثانوی، فقط موضوعات علمی و المپیادی در آیریسک اجازه انتشار دارند. موضوعات علمی، طنز، اجتماعی و ... نیز فقط در صورتی باقی خواهند ماند که حداقل ارتباطی با جامعه المپیادی ایران داشته باشد.

حرف دوم: انتخاب عنوان برخی تاپیکها مسیر مناسبی را طی نمیکند. به مثالهای زیر توجه کنید:

یک استدلال خوف (این عنوان به کدام مبحث علمی اشاره دارد؟)
شیش تا سوال از شیمی یک (یعنی همه تاپیکها با تعداد سوال مشخص شوند؟)
چند سوال از شیمی 2!!!! (توضیح بالا + آیا سوالات شیمی 2 تعجب دارند؟)
معادله! (در بسیاری از تاپیکها معادله داریم، آیا فقط این یکی تعجب دارد؟ واقعا نمیتوان عنوان بهتری پیدا کرد؟)
تهیه کتاب (چه کتابی؟ چه نویسنده ای؟ چه موضوعی؟ آیا قرار است کارمندی استخدام کنید که برای شما کتاب بخرد؟)
سوال ساده مرحله 1 (چندصد سوال ریاضی مرحله یکی که مطرح شده اند، همه باید همین عنوان را داشته باشند؟ بهتر است در عنوان تاپیک، به بخضی از موضوع آن اشاره شود.)
یه سوال واقعا سخت یا یه سوال خیلی سخت (اولا که شما قرار است علمی بنویسید، پس استفاده از "یه" به جای "یک" مناسب نیست. در ثانی، سوالات سخت در آیریسک کم نیستند، بهتر است عنوان شما بیان کننده موضوع و یکتا باشد)
ترتیب خوندن برای تابستون (قرار است کنسرت برگزار شود؟ شما برنامه ریزی آن را بر عهده دارید و هم اکنون ترتیب خوانندگان مهم هستند؟ حالا اگر به موضوع سایت توجه کنیم و تاپیک را سر و سامانی بدهیم، به چه رشته ای تعلق دارد؟)
یه سوال (تاپیکهای بی شماری با عنوان یه! سوال میتوان طرح کرد، بهتر است در عنوان اشاره ای به موضوع سوال شما یا بخشی از آن شود. برای سوال خود شخصیت قایل شوید)



البته این عنوانها نمونه ای از خروار است و در روزهای بعد بیشتر در این باره خواهیم نوشت.


 
آخرین ویرایش توسط مدیر

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#3
پاسخ : =+ خودمانی های آیریسک +=

بعضی از دوستان، فروم (انجمن، تالار و از این دست معانی) را با چت روم (اتاق گپ و گفت) اشتباه گرفته اند. همانطور که مجله، روزنامه و کتاب در محیط حقیقی تفاوتهایی دارد، انجمن و اتاق گپ نیز از نظر مفهومی دارای تفاوت است.
قرار نیست در یک زمان خاص که آنلاین هستید، درباره هر موضوعی که در انجمن نوشته میشود نظری بنویسید. گاهی بهتر است در سکوت بخوانید و یاد بگیرید. اصلا انجمن برای نوشتن و خواندن مطالبی است که میتواند به دانش اضافه کند. گپ دوستانه ای نیست که هر کس نظر خود را بنویسد و دور هم بخوانیم و خوش باشیم و زمان بگذرانیم...
این مطلب در راستای برخی رفتارهای مد شده در انجمن نوشته شد. به خصوص تاپیک زیر که در یکی دو ساعت بیش از 20 نوشته داشت:
http://www.irysc.com/forum/t8475/

پیشنهادم این است که گاهی فقط بخوانید و نظر شخصی خود را در ذهنتان مرور کنید یا رابطه مطلب و نویسنده را از طریق دیوار و صندوق شخصی مطرح نمایید.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#4
پاسخ : =+ خودمانی های آیریسک +=

اینترنت (یا بهتر بگویم، داده های دنیای مجازی) پر از اطلاعات گوناگونی است که امکان ندارد یک نفر بتواند همه آنها را حتی یک بار ببیند! بنابراین پس از فعالیت سایتهای گجتی (موضوعات گوناگون مثل یاهو، ام اس ان و ...) کم کم سایتهایی پا گرفتند که به یک موضوع خاص و تخصصی نگاه میکنند.
جالب است بدانید در مورد کوچکترین موضوعات تخصصی مثل فرمولاسیون چسبهای فشاری چندین سایت بسیار پر بازدید و معتبر وجود دارد.
بنابراین حالا اگر آدرسی را در مرورگر خود وارد میکنید، باید بدانید که به کجا قدم گذاشته اید. قرار نیست موضوعات گوناگون را در جاهای مختلف کپی کنید. بازدیدکنندگان یک سایت آشپزی، ممکن است علاقه فراوانی به تکنولوژی خودرو داشته باشد، اما برای این به آنجا نیامده اند:

http://www.irysc.com/forum/t8494/
http://www.irysc.com/forum/t8487/
http://www.irysc.com/forum/t8442/
http://www.irysc.com/forum/t8382/
http://www.irysc.com/forum/t8497/
http://www.irysc.com/forum/t8064/
http://www.irysc.com/forum/t8308/
http://www.irysc.com/forum/t8400/
http://www.irysc.com/forum/t7573/

این تاپیکها که به عنوان مثال از ارسالهای چند روز اخیر انتخاب شده اند، با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا خواهند شد. آیا نیازی به بازگو کردن آنها در اینجا وجود دارد؟ البته گاهی بازگو کردن یک موضوع، اهمیت آن را نشان میدهد و همچنین با توجه به هدف سایت، ممکن است بار آموزشی داشته باشد. اما تاپیکهای بالا و نیز دیگر تاپیکهایی که در اینجا نوشته نشده، حتی این موضوع را نیز پوشش نمیدهند.

سخن آخر امروز: لازم نیست هر چیز جالبی که در جاهای دیگر دیده اید، دوباره در آیریسک کپی کنید. اگر علاقه دارید فرد خاصی، از موضوعی اطلاع یابد، لینک آن را پیغام شخصی کرده یا بر دیوارش بنویسید.
با امکانات جدید آیریسک که به زودی رونمایی خواهد شد، بخشهای شخصی قدرت بیشتری خواهند یافت تا از ایجاد تاپیکهای بی مورد به شدت پرهیز شود.


 
آخرین ویرایش توسط مدیر

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#5
پاسخ : =+ خودمانی های آیریسک +=

قبل از ارسال یک نوشته عمومی (که سوال علمی نیست) بهتر است ابتدا از کادر جستجوی بالای تالار استفاده کرده و بخشی از موضوع را جستجو کنید. اگر اطمینان یافتید که موضوع شما تکراری نیست، نگاهی به تالارهای گوناگون بیندازید و تالار مناسب نوشته خود بیابید.
اگر موضوعی به نظر شما زیبا یا مهم ست، دلیلی ندارد که در تالار اخبار عمومی المپیاد نوشته شود تا جلب نظر کند!

مثلا جایگاه یک خبر علمی درباره نانوتکنولوژی، در همان بخش است، اگر شما این موضوع را در بخش ادبی مطرح کنید، ارزش مطلب خود و میزان مخاطبین تخصصی آن را به شدت کاهش داده اید.
هر روز وقت بسیاری از مسوولین سایت صرف جابجایی تاپیکهای ایجاد شده یا حذف تاپیکهای تکراری میشود، اگر یک دهم این زمان در ابتدای ایجاد نوشته صرف ششود، نظم کلی تالارها افزایش خواهد یافت و مخاطبین میتوانند به سادگی نوشته شما را پیدا کرده و مطالعه نمایند.

مثال نمیزنم تا ان شاءالله موضوع تکرار نشود، در غیر این صورت به سراغ مثالها خواهیم رفت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#6
پاسخ : =+ خودمانی های آیریسک +=

و اما صفحات شخصی؛
دیوار شما متعلق به شما است، درست مثل دیوار خانه‌تان :) دیوار آیریسکی خود را با محیط اطراف هماهنگ کنید تا از زیبایی آن لذت ببرید.

هم اکنون معدود دیوارهایی هستند که چهره‌ و پیغام‌های نامناسبی دارند، البته منظور این نیست که پیغام‌های آنها با قوانین سایت مغایرت دارد (که اگر اینگونه باشد، برخورد خواهند شد) اما می‌توانند بهتر ساخته شوند.
پیغام‌های شخصی کاربران برای آشنایی بیشتر، طرح سوالات غیرعمومی، مباحثه‌ی دونفره و ... فقط و فقط در راستای موضوعات آیریسک است. اگر شما پیغامی خلاف این موارد دریافت کنید، در قبال دیگر دوستان خود مسوول هستید! چرا؟ چون با گزارش نکردن چنین پیغامی، راه را برای بیراهه رفتن پیغام‌های سخصی باز گذاشته‌اید. حفظ حریم شخصی و وارد نشدن به بخش‌های خصوصی، همواره جزو برنامه‌های آیریسک است، بنابراین لازم نیست نگران باشید که با گزارش یک پیغام، بخضی از اطلاعات ضخصی خود را گزارش داده‌اید، بلکه پس از گزارش شما، با شخص شاید خاطی! مکاتبه خواهد شد تا موضوع روشن شود.

فعلا همین، یاحق
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#8
پاسخ : =+ خودمانی های آیریسک +=

سلام دوباره به همه‌ی همراهان آیریسک،

مقدمه:
گروه آیریسک همواره نظر مخاطبین را به طور دقیق و کامل نظاره می‌کند و سعی دارد همه‌ی فعالیت‌ها را براساس برآوردن نیازهای ایشان آرایش دهد. تا کنون هر رایی که به خبری داده شده است به دقت ثبت شده و نظر کاربران درباره‌ی کتاب‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم تا بتوانیم اخبار، مطالب آموزشی و کتاب‌هایی متناسب با نیاز سراسری دانش‌پژوهان را تولید کنیم. به زودی و در راستای اهمیت نظر کاربران، سامانه‌ای جدید رونمایی خواهد شد که آغاز به کار آزمایشی آن از اولین المپیاد آزمایشی در سال 1392 بوده است.

اما خودمانی:
جای تعجب است که برخی بازدیدکنندگان ثابت هستند که به هر فعالیت آیریسک نظر منفی دارند. این دوستان از جدی‌ترین پیگیران فعالیت‌های آیریسک هستند و با سرعتی باورنکردنی نظر منفی خود را درباره‌ی هر عمل آیریسک اعلام می‌نمایند. مثلا برای خبری که دیروز در رابطه با تقویم تحصیلی بر روی سایت رفت [اینجا] در کمتر از 10 دقیقه 3 نمره‌ی 1 اعلام کردند. آیا در این فرصت کم خبر دانلود، مطالعه و تحلیل شد که نمرات منفی‌شان را اعلام کردند؟! امیدواریم همه در راستای مشاهده‌ی کارهای مفید قدم برداریم و با نگاهی غیرمخرب، فعالیت‌ مجموعه‌های دیگر را نقد کنیم.

حرف پایانی:
از کاربران محترم تقاضا داریم، به هر صورت ممکن نظر خود را درباره‌ی تک‌تک فعالیت‌های آیریسک اعلام کنند و ناظرانی منفعل نباشند. کسی که نظری ندارد، اجازه‌ی احترام گذاشتن به نظرش را از دیگران گرفته است!


موفق و پیروز باشید
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#9
هوشمند باشید

سلام به همه‌ی دوستان گرامی،

در اوج امتحانات پایان سال هستید و از ابتدا تا انتهای متن برای شما آرزوی موفقیت و آسایش پس از امتحانات را دارم.
قصد نداشتم این بخش‌های خاله‌زنکی المپیاد را به روز کنم، زیرا مسیر پر پیچ و خم مطالعه اینقدر انرژی‌بر است که وقتی برای رسیدن به حاشیه‌ها نگذارد. همچنین می‌دانم دانش‌آموز المپیادی‌شده‌ی ما، برای رسیدن به جایگاهی انسانی و فرار از خیلی از بی‌اخلاقی‌ها به سمت المپیاد و پرسش و پاسخ علمی روی آورده است. اما ... حیف که نشد!

پرده‌ی اول:
تا نوروز 1393، هر نوع تبلیغاتی در انجمن‌ها، صفحات شخصی و پیغام‌های خصوصی آیریسک آزاد بود. اصلا اتاق فکر آیریسک دوست داشت که علاوه بر مطرح کردن المپیاد، فعالان المپیادی را نیز مطرح کند.

پرده‌ی دوم:
تعداد دوره‌های نوروزی المپیاد از تعداد پذیرفته‌شدگان مرحله‌ی اول بیش‌تر شد و دو اتفاق افتاد. اول آن‌که پیش از برگزاری دوره‌ی نوروزی، برخی از مسوولین دوره‌ها برای جذب مخاطب به تخریب یکدیگر پرداختند و فضای المپیاد آلوده شد. دوم آنکه طبق عکس! اصل لانه‌ی کبوتری به برخی از کلاس‌ها دانش‌آموز نرسید و لانه‌هایی خالی ماند.

پرده‌ی سوم:
تا اینجای کار مشکلی با رسالت آیریسک به عنوان محل تمرکز اطلاعاتی دانش‌پژوهان و خانواده‌ها نبود، اما مشکل از آنجا آغاز شد که در طول عید صدها تماس از سوی خانواده‌های نگرانی که فرزند خود را با برنامه‌ریزی پوسیده و حالا پاره‌‌شده‌ی برخی از دوستان به چاه فرستاده بودند با آیریسک گرفته شد و چون به زعم این خانواده‌ها آیریسک مرجع اطلاع‌رسانی است، پس مقصر بی‌برنامگی دیگران نیز هست.

شاید شنیدنش ساده باشد، اما وقتی پدر و مادری نگران از آنکه زمان فرزندشان تلف و برنامه‌ریزیشان تباه شده با شما تماس بگیرند و سپس ناسزا بگویند و بعد به خاطر گنهی که آهنگری در بلخ انجام داده، از شما به مراجع قانونی شکایت کنند و شما مجبور باشید خسارت‌های ایشان را جبران کنید و ... زمان خیلی سخت خواهد گذشت.

در همین مدت، دوستان لانه‌خالی، هیچ راه ارتباطی با دیگران نگذاشته بودند و و همه‌ی تقصیرها به گردن آستین افتاد، انگار نه انگار که دستی در آستین بوده. بعد هم همگی ارتباط خود را با هم حاشا کردند و مساله به خیر و خوشی برایشان تمام شد. ما ماندیم و حوضمان و برنامه‌ی عیدی که 30% انرژی من صرف اجرای مفید آن و 90% دیگر (روح علی پروین شاد) صرف پاسخ به اشتباهات دیگران و جبران برخی از آن‌ها شد. اگر نبودند همکاران دلسوزی که در این برنامه شبانه‌روز خود را گذاشتند، شاید ما نیز شرمنده‌ی خانواده‌هایی می‌شدیم که به ما اعتماد کرده بودند و فرزندان خود را از شهرهای دور و نزدیک و کنیا و آذربایجان به سوی این کلاس‌ها روانه کرده بودند.

پرده‌ی چهارم:
پس از به خیر گذشتن آن دوران سخت، تصمیم جدی گرفتیم که از این پس به هیچ وجه زیر بار فشارهای گروه‌های نامشخص و بی‌پشتوانه نرویم، هرچند که انگ نابخرد و انحصارطلب و خودخواه و ... را به ما بزنند. پیش خود گفتیم اگر قرار است دانش‌پژوهان و خانواده‌ها به آیریسک اعتماد داشته باشند، وظیفه‌ی ما است که از اعتبار آن یکی دیگران اطمینان یابیم و حداقل‌هایی را برای اطلاع‌رسانی به دانش‌پژوه و خانواده‌ی ایشان رعایت کنیم. دیگر آیریسک موشکی نیست که هرچه خواستند به آن ببندند و هوا کنند، اقلا استانداردسازی هواکردنی‌ها به عهده‌ی ماست!

قوانین را تغییر دادیم و دو بند به آن اضافه کردیم که هرچه غیر از کتاب قرار است در اینجا معرفی شود (اعم از شخص، کلاس، آزمون، گروه و ...) باید پیش از آن تاییدیه‌ی آیریسک را بگیرد و نیت نیک خویش را اثبات کند.

پرده‌ی آخر:
کاربران خوب المپیادی آیریسک دلیل این تغییر را نمی‌دانستند و گاه بر ما خرده گرفتند که چرا اینطوری شد! ما هم ساکت ماندیم که وارد جو خاله‌جانی ایجاد شده نشویم. اما دیشب باز هم دوستانی از آنجاها! برای بسیاری از کاربران اینجا پیغام تبلیغاتی ارسال کرده‌اند که بیایید و چه کنیم و پول بدهید و ما حال کنیم! اگر هم نشد، خوب طبق تجربیات قبل، آیریسک مقصر است که این بستر را فراهم کرده :(

صبح آمدم و گزارشی که از کاربران برایم ارسال شده بود را خواندم، گفتم کمی شفاف‌سازی کنم که دوست عزیز المپیادی، کمی باهوش باش و خودت را نشان بده، آنکه چراغ‌خاموش به سراغ تو می‌آید و از ابتدا بنا را بر سودجویی از دیگران گذاشته است، در آینده نیز پایبند پاسخگویی نخواهد بود.


پی‌نوشت(1):
بالاخره باید از یک جایی قانون‌مداری را شروع کنیم! ما از آیریسک شروع کردیم و گفتیم در اینجا کاربر و راهبر و مشاور و مدیر و ناظم، همگی باید به قوانین احترام بگذارند. اگر روزی خلینا خطا کرد، خیلی جدی از طریق تلفن‌ و ایمیل و نامه و حضوری و ... [اینجا] تذکر دهید تا اگر اصلاح‌شدنی نیستم، اخراج شوم بروم پی کارم :65:

پی‌نوشت(2):
همچنان آیریسک اطلاع‌رسانی کلیه‌ی فعالیت‌های المپیادی گروه‌های دلسوز و زحمت‌کش را وظیفه‌ی خود می‌داند، مسوولین این گروه‌ها با آیریسک مکاتبه کنند تا مراحل کارشان، برنامه‌هایشان و نیت خیر ایشان بررسی شود. البته اگر کاری صرفا جنبه‌ی تجاری دارد، ما نیز در آن شریکیم :160:

حق نگهدارتان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#10
پاسخ : ← خودمانی های آیریسک →

سلام دوستان،
دوباره دوران رقابت و تبلیغ نزدیک می‌شود. به بهانه‌ی بالا آوردن خاطرات و این تاپیک، دعوت می‌کنم نوشته‌ی زیر را هم بخوانید:

برای المپیاد کلاس بریم یا نه؟ | * ذره بین *
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#13
پاسخ : ← خودمانی های آیریسک →

سلام آيريسكي عزيز،
بعضي‌ها اپل رو دوست دارند و بعضي سامسونگ و همين‌طور بگير برو تا هوآوي و نوكيا و شياومي و ... :) خيلي از اوقات اين دوست داشتن‌ها و طرفداري كردن‌ها دليلي هم نداره، حتي ممكنه دليل طرفداري ما فقط يك خاطره‌ي خوش از شنيدن نام اون محصول باشه.

حالا كلاس و معلم المپياد هم اينطوري شده، خيلي نميشه گفت چي بهتره و كي حرفه‌اي‌تر عمل مي‌كنه، ولي من 8 تا دليل كه برام مهم بوده و فقط در كلاس‌هاي آيريسك موجوده رو براتون نوشتم كه شما هم چك كنيد:

ارزیابی کلاس‌های المپیاد آیریسک

داور خودتون، يا حق
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#14
پاسخ : ← خودمانی های آیریسک →

وقت‌هایی فکر می‌کنم چرا یک دانش‌آموز که می‌تواند آزاد و راحت باشد و حداقل‌های آموزشی را با موفقیت بگذراند و در میان خانواده و دوستان تحسین شود، به خود فشار می‌آورد و المپیادی می‌شود تا اگر شانس یاری کند و تا آخر همچنان پر انرژی باشد، مدالی بگیرد و اگر هم نشد، سرزنش و زخم زبان دوستان و خانواده را به جان بخرد و خود را شکست خورده ببیند! دیدن تصویر رویایی حلقه گل و مدالی بر گردن در حال برگشت از مسابقات خارجی چقدر ارزش دارد که سالانه حدود 150 هزار نفر برای قرار گرفتن در این سی و چند نفر اینقدر خشن و جسورانه رقابت علمی می‌کنند؟

ادامه‌ی مطلب
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#15
پاسخ : ← خودمانی های آیریسک →

در هر رشته‌ای “نما” وجود دارد؛ چه فوتبال و والیبال گرفته چه هنر و سینما. تماشاگرنماهای ورزشی و هنری را همه می‌شناسیم. کسانی که با برهم زدن جو ورزشگاه یا سینما، توهین به تیم‌ها و بازیگران یا تخریب اموال عمومی، اثری را بر جای می‌گذارند که همه‌ی بینندگان و طرفداران واقعی را ناراحت می‌کند. اما “یادگیرنما”هایی هم وجود دارند که به خاطرات من برمی‌گردند.

بیشتر بخوانید ...
 

khalina

مدیر آیریسک
ارسال ها
2,082
لایک ها
6,497
امتیاز
113
#17
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا