سطح سوال این مسابقه برای شما چگونه بود؟

  • ساده و آسان (آب خوردن)

    رای 3 50.0%
  • مشکل و فیتیله‌ای

    رای 3 50.0%

  • مجموع رای دهندگان
    6

IRYSC-team

مدیر آیریسک
ارسال ها
350
لایک ها
683
امتیاز
93
#1
سلام دوستان گرامی،
بیستمین مسابقه‌ی فیتیلستان شیمی از امروز آغاز شده و تا صبح جمعه‌ی هفته‌ی آینده (30 آبان) ادامه دارد. برای آشنایی با مسابقه و جوایز آن به اینجا بروید.

در این دور از مسابقه نیز هر کاربر فقط یک بار می‌تواند پاسخ سوال داده شده را در ادامه‌ی تاپیک بنویسد و در پایان 10 مسابقه‌ی دوم همه‌ی جواب‌ها به همراه امتیازهای تعلق گرفته به آن‌ها منتشر خواهد شد. فقط 1 هفته‌ی دیگر، برندگان سری دوم فیتیلستان شیمی معرفی می‌شوند و جوایز ایشان اهدا خواهد شد.

[HR][/HR]سوال فیتیلستان 20 شیمی

در سوال این مسابقه آب را در شرایط نامتعارفی می‌جوشانیم و توضیح پدیده را با دلایل کافی خواستاریم. به این صورت که شما در هر بخش باید پاسخ دهید که چرا این پدیده روی می‌دهد:

الف) مقداری آب را در ارلن ریخته و روی چراغ قرار می‌دهیم تا به جوش آید، پس از چند دقیقه جوشیدن، آن را برمی‌داریم و بلافاصله در ارلن را با درپوش لاستیکی محکم کرده و صبر می‌کنیم تا جوشش متوقف شود. پس از متوقف شدن جوشش، ارلن را در ظرف آب و یخ فرو می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم که دوباره آب می‌جوشد! دلیل چیست؟

ب) یک بشر تقریبا پر از آب را روی شعله‌ی چراغ گذاشته و بعد از آنکه کاملا به جوش آمد چند دقیقه صبر کرده و شعله را خاموش می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا جوشیدن متوقف شود و سپس مقداری نمک به آب اضافه می‌کنیم. می‌بینیم که آب دوباره به جوش‌می‌آید!! دلیل چیست؟

ج) یک سرنگ 20 میلی‌لیتری برداشته و چند قطره آب داخل آن می‌ریزیم و درون یخچال می‌گذاریم. پس از یک ساعت سرنگ را برداشته و با یک دست دریچه‌ی آن را محکم نگه می‌داریم و با دست دیگر پیستون آن را به عقب می‌کشیم، آب سرد به جوش
می‌آید!!! دلیل چیست؟




طراح سوال این مسابقه: مرتضی خلینا

[HR][/HR]بهتر است با دلایل کافی، توضیح هر بخش را بنویسید و در صورت نیاز به محاسبه، آن را نیز همین‌جا وارد کنید. دو بخش فرمول نویس (Fx در ادیتور) و آپلودسنتر آیریسک برای گویا و زیبا نوشتن پاسخ‌ها به شما کمک خواهند کرد.
 

F.rezaei

New Member
ارسال ها
14
لایک ها
1
امتیاز
0
#2
پاسخ : ▬ فیتیلستان شیمی (20) - 23 آبان 1393 ▬

40/100

سلام
1-پس از قراردادن ارلن در ظرف آب و یخ بخار آب موجود در ارلن در اثر از دست دادن گرما و پدیده میعان به آب تبدیل شده و فشار بخار کم شده در نتیجه فشار کلی رو ی مایع کم شده و آب در دمای پایین تری میجوشد.
2-ما این رو آزمایش هم کردیم ولی همچین اتفاقی نیفتاد!؟باافزودن ناخالصی نقطه جوش افزایش میابد.
3- دراینجا درواقع یک فرایند بی دررو صورت میگیرد که گرمایی مبادله نمیشود ولی در اثر انجام کار سیستم انرزی درونی آن کاهش میابد یعنی مقدار اندکی بخار که در سرنگ وجود داشت بخشی از انرزی خودرا از دست داده و به مایع تبدیل میشود. و درواقع عکس جوشش است
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

reyhane_hsi

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
1
امتیاز
0
#3
پاسخ : ▬ فیتیلستان شیمی (20) - 23 آبان 1393 ▬

40/100
برای مورد الف وقی ما ارلنو در آب یخ قرار میدیم با توجه به بسته بودن توسط درپوش فشار گاز بالای مایع کاهش پيدا کرده و آب در فشار کم در دمای کمتر از 100 درجه سلسیوس به جوش می آید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
بالا