سطح سوال این مسابقه برای شما چگونه بود؟

  • ساده و آسان (آب خوردن)

    رای 3 50.0%
  • مشکل و فیتیله‌ای

    رای 3 50.0%

  • مجموع رای دهندگان
    6

IRYSC-team

مدیر آیریسک
ارسال ها
350
لایک ها
683
امتیاز
93
#1
سلام دوستان گرامی،
بیست و سومین مسابقه‌ی فیتیلستان شیمی از امروز آغاز شده و تا صبح جمعه‌ی هفته‌ی آینده (21 آذر) ادامه دارد. برای آشنایی با مسابقه و جوایز آن به اینجا بروید.

در این دور از مسابقه نیز هر کاربر فقط یک بار می‌تواند پاسخ سوال داده شده را در ادامه‌ی تاپیک بنویسد و در پایان 10 مسابقه‌ی سوم همه‌ی جواب‌ها به همراه امتیازهای تعلق گرفته به آن‌ها منتشر خواهد شد. فقط 9 هفته‌ی دیگر، برندگان سری سوم فیتیلستان شیمی معرفی می‌شوند و جوایز ایشان اهدا خواهد شد.

[HR][/HR]سوال فیتیلستان 23 شیمی

برای بررسی گاز خارج شده از دودکش یک کارخانه‌ی لاستیک‌سازی، نمونه‌ای از آن به آزمایشگاه داده شده است. آزمایشات اولیه به وسیله‌ی کروماتوگرافی گازی و طیف‌سنجی جرمی نشان می‌دهد که نمونه حاوی 4 گاز A ، B ، C ، D است که همگی اکسیدهای نافلزی هستند و جرم مولکولی آن‌ها به صورت A<B<C<D است.

با عبور یک نمونه‌ی 5.0 لیتری از مخلوط گازها از درون آب سرد B و C و D حل شده و A بدون تغییر خارج می‌شود. حجم A به دست آمده 350 میلی‌لیتر است و 420 میلی‌گرم جرم دارد.

بر اثر عبور دادن 5.0 لیتر دیگر از این مخلوط از درون 500 میلی‌لیتر محلول 0.1 مولار سولفوریک اسید تنها گاز D حل می‌شود و گازهای A‌ و B و C حل نشده باقی می‌مانند. جرم محلول به اندازه‌ی 2.27 گرم افزایش می‌یابد و برای خنثی‌سازی کامل محلول به دست آمده، 101.4 میلی‌لیتر محلول 1.5 مولار NaOH نیاز است. سپس با عبور مخلوط گازهای A ، B و C از درون آب سرد، B و C حل شده و A عبور می‌کند.

اسیدی کردن محلول حاوی گازهای B و C سبب متصاعد شدن دوباره‌ی این گازها می‌شود. با عبور مخلوط گازهای B و C از درون محلول پتاسیم پرمنگنات، گاز C حل شده و سبب بی‌رنگ شدن محلول می‌شود اما گاز B بدون تغییر از محلول می‌گذرد. حجم B به دست آمده 1.75 لیتر است و 3.09 گرم جرم دارد.

گازهای A و B و C و D را شناسایی کرده و درصد حجمی هر کدام در دود حاصل از کارخانه را به دست آورید.


طراح سوال این مسابقه: پیام افتخار جهرمی

[HR][/HR]بهتر است با دلایل کافی، توضیح هر بخش را بنویسید و در صورت نیاز به محاسبه، آن را نیز همین‌جا وارد کنید. دو بخش فرمول نویس (Fx در ادیتور) و آپلودسنتر آیریسک برای گویا و زیبا نوشتن پاسخ‌ها به شما کمک خواهند کرد.
 
ارسال ها
39
لایک ها
35
امتیاز
0
#4
بالا