یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

Shakiba-M

New Member
ارسال ها
20
لایک ها
12
امتیاز
0
#1
چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ه؟؟؟
 

mehran88

New Member
ارسال ها
640
لایک ها
1,232
امتیاز
0
#2
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...

ببخشید منظورتون از d2 رو نفهمیدم.اسم نوع خاصی از پیونده یا اشتباه تایپی؟
 
ارسال ها
77
لایک ها
99
امتیاز
0
#3
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

منظور دوتریم ایزوتوپ هیدروژنه
چند روز پیش دلیلشو یکی بهم گفت اما الان دقیقا یادم نیست:227::217:
ولی فکر کنم چون جرم d[sub]2[/sub] بیشتر از h[sub]2[/sub] هستش ، انرژیه بیشتری برای جداشدن میخواد
 

avogadro

New Member
ارسال ها
164
لایک ها
167
امتیاز
0
#4
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

ببین ما یه فرمول داریم که میگه F=a.m یعنی نیرو برابر با شتاب ضبدر وزن.پس چون D دارای وزن بیشتر هست پس به هم نیروی بیشتری وارد می کنند.این استدلال فک کنم کلا در همه مورد جواب بده.
استدلال برای خودمه اگر ایراد داره بگید لطفا
 
ارسال ها
351
لایک ها
149
امتیاز
0
#5
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

ببین ما یه فرمول داریم که میگه f=a.m یعنی نیرو برابر با شتاب ضبدر وزن.پس چون d دارای وزن بیشتر هست پس به هم نیروی بیشتری وارد می کنند.این استدلال فک کنم کلا در همه مورد جواب بده.
استدلال برای خودمه اگر ایراد داره بگید لطفا
به نظر من این نوترون ها یه تاثیره دیگه ای جز جرم دارن!!!
ولی en دوتریم بیشتره....از اینم میشه تحلیل کرد...
 
ارسال ها
730
لایک ها
521
امتیاز
0
#6
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

ببین ما یه فرمول داریم که میگه F=a.m یعنی نیرو برابر با شتاب ضبدر وزن.پس چون D دارای وزن بیشتر هست پس به هم نیروی بیشتری وارد می کنند.این استدلال فک کنم کلا در همه مورد جواب بده.
استدلال برای خودمه اگر ایراد داره بگید لطفا
این استدلال ارتباطش با سوال چیه؟! اون F=m.a قانون دوم نیوتون هست(البته خود قانونش مشتق تکانه نسبت به زمان هست که وقتی جرم تغییر نمی کنه برابطه به این شکل در میاد)... رابطه بین نیرو و شتاب یک جسم در چارچوب لخت... انرژی پیوند چه ربطی به این نیرو داره؟ توی این زابطه کجا حرف از دو جسمه؟ کجا حرف از پیونده؟ توی پیوند شتاب کو؟ از کجا فهمیدین حالا نیروی بیشتری به هم وارد می کنند؟
اگر با حرف شما فرض کنیم که برای مقایسه انرژی پیوند در پیوند های جور هسته ی یگانه به جرم اتم های متصل به هم توجه میکنیم، چطور نتیجه گرفتین در همه مورد جواب میده؟
این واضحه که انرژی پیوند H2 از F2 و Li2 و Na2 و K2 و Rb2 و Cs2 هم بیشتره... در حالیکه جرم Cs2 حدودا 133 برابر H2 هست..
مقادیرشون هم بر حسب کیلوکالری بر مول ایناست:
H2: 104
F2:37
Li2: 25
Na2: 17
K2: 12
Rb2:11
Cs2:10,4
از هالوژن ها فقط F2 رو گفتم که نگید بقیشون پیوند پی پای دی پای دارن... اگه کلی گفتین و برای هر نوع پیوند که بازم پرواضحه که اشتباهه!
 

gonahkar

New Member
ارسال ها
106
لایک ها
67
امتیاز
0
#7
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

به نظر من این نوترون ها یه تاثیره دیگه ای جز جرم دارن!!!
ولی en دوتریم بیشتره....از اینم میشه تحلیل کرد...
تا اون جایی که من شنیدم الکترونگاتیوی دوتریوم کمتره
آقای توکلی شما چند تا چیز رو با هم قاطی کردین شرایط دوتریوم و پروتیوم تقریبا یکسانه(اندازه و الکترونگاتیوی) پس ما انرژی لازمی که باید به دو اتم دوتریوم بدیم تا جنبش لازم برای شکستن پیوند پیدا کنند بیشتره و دلیلش هم به علت جرم بیشتره
 

alidelgarm

New Member
ارسال ها
389
لایک ها
589
امتیاز
0
#8
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

یه فرمول توی فیزیک داریم که میگه نیرویی که دو جسم به همدیگه وارد میکنن برابر است با:

F=G*m1*m2/r^2

که G عدد ثابته و m1 و m2 جرمهای دو جسم اند و r هم فاصله دو تا جسم

چون در مقایسه D و H تفاوتی شیمیایی پیدا نمیکنیم ولی جرم D از H بیشتره پس فرمول بالا میگه که F بین دوتریم ها بیشتر از هیدروژنهاست.
 
ارسال ها
351
لایک ها
149
امتیاز
0
#9
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

تا اون جایی که من شنیدم الکترونگاتیوی دوتریوم کمتره
آقای توکلی شما چند تا چیز رو با هم قاطی کردین شرایط دوتریوم و پروتیوم تقریبا یکسانه(اندازه و الکترونگاتیوی) پس ما انرژی لازمی که باید به دو اتم دوتریوم بدیم تا جنبش لازم برای شکستن پیوند پیدا کنند بیشتره و دلیلش هم به علت جرم بیشتره
ببین گناهکار شما اشتباه شنیدی......من از جای معتبری میگم.....پس اگه به جرم ربط میدین......باید انرژی تفکیکه I[SUB]2[/SUB] از Cl[SUB]2[/SUB] بیشتر باشه!!!که این غلطه محضه.....
اصلا کی گفته که انرژی پیوند به جرم ربط داره....
ما باید این فرقو به طول پیوندشون ربط بدیم.....چون که الکترو نگاتیوی D بیشتره پس شعاعش کمتره.....پس طول پیوندش کمتره....آنگاه انرژی پیوندش بیشتره.....

یه فرمول توی فیزیک داریم که میگه نیرویی که دو جسم به همدیگه وارد میکنن برابر است با:

F=G*m1*m2/r^2

که G عدد ثابته و m1 و m2 جرمهای دو جسم اند و r هم فاصله دو تا جسم

چون در مقایسه D و H تفاوتی شیمیایی پیدا نمیکنیم ولی جرم D از H بیشتره پس فرمول بالا میگه که F بین دوتریم ها بیشتر از هیدروژنهاست.
شماهم عین این گناه کار دچار اشتباه شدی!!!!!
بعدشم اگه شما میخوای با این فرمولا اینو حل کنی که...........فرمولای شمیمی خیلی از اینا سخت تره....که مربوط به کوانتوم میشن....البته بازم همین فرمولای شیمی رو هم فیزیکیا کشفیدن....
بچه ها من هنوز پست امیر اقا رو ندیده بودم......مثله این که این پست یه خورده با اون اشتراک داره...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

tesukuyomi

New Member
ارسال ها
177
لایک ها
112
امتیاز
0
#10
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

انرژی پتانسیل الکتریکی کوتاه برده ولی خیلی قویه،انرژی گرانش بردش بلنده ولی قدرتش کمه
انرژی هسته ای فوق العاده کوتاه برده و فوق العاده هم قویه
 
ارسال ها
351
لایک ها
149
امتیاز
0
#11
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

انرژی پتانسیل الکتریکی کوتاه برده ولی خیلی قویه،انرژی گرانش بردش بلنده ولی قدرتش کمه
انرژی هسته ای فوق العاده کوتاه برده و فوق العاده هم قویه
به خاطر همینه که توی فاصله های خیلی کم r[SUP]2[/SUP] به r تبدیل میشه.....
ولی این چیزی که گفتی جوابه عمومی بود.....
 

scorpio

New Member
ارسال ها
65
لایک ها
26
امتیاز
0
#12
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

بچه ها مگه ایزوتوپ ها در خواص شیمیایی یکی نیستند؟؟:211: الکترونگاتیوی هم مگه شیمیایی نیس؟؟ پس چرا به الکترو نگاتیوی ربط میدیم ... اصلا مگه انرژی پیوندشون فرق داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
ارسال ها
351
لایک ها
149
امتیاز
0
#13
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

بچه ها مگه ایزوتوپ ها در خواص شیمیایی یکی نیستند؟؟:211: الکترونگاتیوی هم مگه شیمیایی نیس؟؟ پس چرا به الکترو نگاتیوی ربط میدیم ... اصلا مگه انرژی پیوندشون فرق داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آره فرق داشتن که مطمئنم داره!!!!!!
خوده پاولینگ هم الکترو نگاتیویو از روی انرژی پیوند حساب کرد......
 

Shakiba-M

New Member
ارسال ها
20
لایک ها
12
امتیاز
0
#14
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

بچه ها مگه ایزوتوپ ها در خواص شیمیایی یکی نیستند؟؟:211: الکترونگاتیوی هم مگه شیمیایی نیس؟؟ پس چرا به الکترو نگاتیوی ربط میدیم ... اصلا مگه انرژی پیوندشون فرق داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بله انرژی پیونداشون فرق داره...(شیمی توصیفی عناصر/ص 3/جدول 1-2)
 

gonahkar

New Member
ارسال ها
106
لایک ها
67
امتیاز
0
#15
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

ببین گناهکار شما اشتباه شنیدی......من از جای معتبری میگم.....پس اگه به جرم ربط میدین......باید انرژی تفکیکه I[SUB]2[/SUB] از Cl[SUB]2[/SUB] بیشتر باشه!!!که این غلطه محضه.....
اصلا کی گفته که انرژی پیوند به جرم ربط داره....
ما باید این فرقو به طول پیوندشون ربط بدیم.....چون که الکترو نگاتیوی D بیشتره پس شعاعش کمتره.....پس طول پیوندش کمتره....آنگاه انرژی پیوندش بیشتره.....


شماهم عین این گناه کار دچار اشتباه شدی!!!!!
بعدشم اگه شما میخوای با این فرمولا اینو حل کنی که...........فرمولای شمیمی خیلی از اینا سخت تره....که مربوط به کوانتوم میشن....البته بازم همین فرمولای شیمی رو هم فیزیکیا کشفیدن....
بچه ها من هنوز پست امیر اقا رو ندیده بودم......مثله این که این پست یه خورده با اون اشتراک داره...
شما هم که دوباره همون اشتباه رو کردی کلر و ید که شرایط تقریبا یکسانی ندارند هم الکترو نگاتیوی هم اندازشون با هم تفاوت قابل ملاحظه ای دارند!
 

avogadro

New Member
ارسال ها
164
لایک ها
167
امتیاز
0
#16
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

این استدلال ارتباطش با سوال چیه؟! اون F=m.a قانون دوم نیوتون هست(البته خود قانونش مشتق تکانه نسبت به زمان هست که وقتی جرم تغییر نمی کنه برابطه به این شکل در میاد)... رابطه بین نیرو و شتاب یک جسم در چارچوب لخت... انرژی پیوند چه ربطی به این نیرو داره؟ توی این زابطه کجا حرف از دو جسمه؟ کجا حرف از پیونده؟ توی پیوند شتاب کو؟ از کجا فهمیدین حالا نیروی بیشتری به هم وارد می کنند؟
اگر با حرف شما فرض کنیم که برای مقایسه انرژی پیوند در پیوند های جور هسته ی یگانه به جرم اتم های متصل به هم توجه میکنیم، چطور نتیجه گرفتین در همه مورد جواب میده؟
این واضحه که انرژی پیوند H2 از F2 و Li2 و Na2 و K2 و Rb2 و Cs2 هم بیشتره... در حالیکه جرم Cs2 حدودا 133 برابر H2 هست..
مقادیرشون هم بر حسب کیلوکالری بر مول ایناست:
H2: 104
F2:37
Li2: 25
Na2: 17
K2: 12
Rb2:1
Cs2:10,4
از هالوژن ها فقط F2 رو گفتم که نگید بقیشون پیوند پی پای دی پای دارن... اگه کلی گفتین و برای هر نوع پیوند که بازم پرواضحه که اشتباهه!
خیلی ممنون که اشکال کار من رو گفتید
خودم هم می دونم استدلال چرتی هست ولی خوب اولین بار که این سوال رو دیدم این به ذهنم رسید
ولی در مورد ایزوتوپ ها فک کنم جواب بده.:87:
 

shallaleh

New Member
ارسال ها
327
لایک ها
141
امتیاز
0
#17
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ه؟؟؟
شما تو سوالتون دلیل بیشتر بودن انرژی تفکیک پیوند دوتریم از پروتیم رو میخواین!!
ولی بنظر من انرژی تفکیک پیوند به این صورته:
D : H--H > D--D > T--T

تا اونجا که من یادمه از کتاب مسائل برگزیده و حل المسائلش، همین ترتیب رو تایید میکنه، و طول پیوند هم اینطوری میگه: T--T > D--D > H--H
( این رو من تو یه تاپیک دیگه هم گفته بودم!!)

دلیلش هم از نظر من، همون طول پیونده ، که هرچی طول بیشتر باشه انرژی تفکیک هم کمتر خواهد بود و طول موج نور لازم برای شکست پیوند مسلمن بیشتره!!
و دلیل دیگش هم میشه به ناپایدار بودن D و T نسبت داد! که انرژی رو کم میکنه!

جناب mahdibagheris فک کنم دارید اشتباه میکنید چون ترتیب EN هم به این صورته:
H--H > D--D > T--T
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
ارسال ها
351
لایک ها
149
امتیاز
0
#18
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

شما هم که دوباره همون اشتباه رو کردی کلر و ید که شرایط تقریبا یکسانی ندارند هم الکترو نگاتیوی هم اندازشون با هم تفاوت قابل ملاحظه ای دارند!
ببینید شما دارید انرژی پیوندو به جرم ربط میدید!!!!!!آخه این چه تحلیلیه!!!!شما فقط میگی جرمش بیشتره پس انرژی پیوندش بیشتره.....چرا؟؟؟؟؟
شما تو سوالتون دلیل بیشتر بودن انرژی تفکیک پیوند دوتریم از پروتیم رو میخواین!!
ولی بنظر من انرژی تفکیک پیوند به این صورته:
D : H--H > D--D > T--T

تا اونجا که من یادمه از کتاب مسائل برگزیده و حل المسائلش، همین ترتیب رو تایید میکنه، و طول پیوند هم اینطوری میگه: T--T > D--D > H--H
( این رو من تو یه تاپیک دیگه هم گفته بودم!!)

دلیلش هم از نظر من، همون طول پیونده ، که هرچی طول بیشتر باشه انرژی تفکیک هم بیشتر خواهد بود و طول موج نور لازم برای شکست پیوند مسلمن بیشتره!!
و دلیل دیگش هم میشه به ناپایدار بودن D و T نسبت داد! که انرژی رو کم میکنه!

جناب mahdibagheris فک کنم دارید اشتباه میکنید چون ترتیب EN هم به این صورته:
H--H > D--D > T--T
ببینید.....اولا که برگزیده هم همین حرفه منو زده.....بعدشم شک دارید برید کتاب سولومونز ویرایش ششم.....صفحه ی 440......
اینو که قبول دارید!!!!!توی همون تاپیک هم من شک کردم......بعدش توی سولومونز که دیدم.....دیدم این طوریه....
 

shallaleh

New Member
ارسال ها
327
لایک ها
141
امتیاز
0
#19
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

ببینید.....اولا که برگزیده هم همین حرفه منو زده.....بعدشم شک دارید برید کتاب سولومونز ویرایش ششم.....صفحه ی 440......
اینو که قبول دارید!!!!!توی همون تاپیک هم من شک کردم......بعدش توی سولومونز که دیدم.....دیدم این طوریه....
بله، کتاب سولومونز رو میدونم:4:
ولی فک نمیکنم مسائل برگزیده حرفه شما رو بگه!
به صفحه 219 حل المسائلش مراجعه کنید!
------------
من همیشه با این ایزوتوپ های هیدروژن مشکل داشتم:4: سر در نمیارم:4:
الکترونگاتیوی چی؟!
 
ارسال ها
351
لایک ها
149
امتیاز
0
#20
پاسخ : یه سوال کوچولوی شیمی...(چرا انرژی تفکیک پیوند d2 بیشتر از h2 ؟)

نوترون هنوز نقشش به طور کامل توی هسته معلوم نشده ولی یه عده میگن که نوترون پروتون ها رو کناره هم نگه میداره.....البته تاثیرش توی اتم ها ی کوچیک بیشتره.....مثله هیدروژن.....
پس نوترون بیشتر پروتون ها رو متراکم تر میکنه....پس الکترو نگاتیوی بیشتر میشه.....
البته اینا بیشتر مربوط به فیزیکه هسته ای میشه.....
 
بالا