بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

ahmadi

New Member
ارسال ها
757
لایک ها
2,532
امتیاز
0
#1
سلام دوستان عزیز
یه وقتهایی که متن های قدیمی؛یا شعر های قدیمی رو میخونم،حس میکنم یه جائیش میلنگه!‏
یه جورهایی با آموخته های ادبی ما انگار هم خوانی نداره!‏
این تاپیک رو ایجاد کردم که یه کمی راجع بهشون صحبت کنیم و با کمک همدیگه مشکلات و تناقضات احتمالی که ممکنه واسه هرکدوممون پیش بیاد رو مرتفع کنیم.
اینجا یه جور تاپیک انتقادی از آثار گذشتگان مون هست
اماااااااا......
خواهشا نیاین نگین چرا اینقدر متن ها سنگینه،چرا این قدر ترکیبها مغلوبه؛چرا ما نمیتونیم خیلی ها رو بخونیم حتی!‏ و سایر مواردی که هر زنگ تفریح قبل از امتحان ادبیات مقادیر زیادیش رو از زبان دوستان میشنویم!‏
بهتره از جهات علمی بیایم بررسی کنیم!‏
اینجوری واسه خودمون هم بهتره،دقتمون بیشتر میشه،و یه محکی هم میشه واسه سنجیدن اطلاعات ادبی مون!‏

‏*****‏
حیفه که مردم دوردست؛کلی عاشق ادبیات ایران باشن،کلی دنبال یادگیریش باشن؛کلی بیان همش حافظ و سعدی و مولانا حفظ کنند و ما که خودم از صاحبان این فرهنگیم،هیچوقت نخوایم واسش کار مفیدی بکنیم!‏

باتشکر:)
s.ahmadi
 

Majno0n

Well-Known Member
ارسال ها
415
لایک ها
663
امتیاز
93
#2
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

ینی چی یه جاییش می لنگه و با آموخته های ادبیت هم خوانی نداره ؟
 

ahmadi

New Member
ارسال ها
757
لایک ها
2,532
امتیاز
0
#3
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

ینی چی یه جاییش می لنگه و با آموخته های ادبیت هم خوانی نداره ؟

به این بیت توجه کنید:
سوی لشکر آفریدون شدند
ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
راحت میخونیدش؟(بلند بخونید؛ن توی دلتون!)‏
حس میکنم آهنگش جور در نمیاد!‏
‏*****‏
یکی از مشکلاتم با گلستان سعدیه!‏
خیلی بحث اصلی رو منحرف میکنه!‏
مثلا توی درس اول ادبیات عمومی سوم؛میخواد یه حدیثی از پیامبر رو بگه؛اسم پیامبر رو توی متنش میاره و کلی توصیفش میکنه و بعدش سه بیت شعر فقط راجب پیامبر میگه!‏
من خودم اولین باری که خواستم بخونم؛نفهمیدم چی شد!یهو گم شدم وسطش؛دوباره رفتم از نو خوندم که بفهمم داستان چی بوده!‏
در حالی که من اول دبیرستان یه متنی نوشته بودم که چندجائیش یه سری توضیحات داخل پرانتز داشت؛زیاد هم نبود؛داخل پرانتز هم بود؛ولی یادمه که انتقاد شد بهم که چرا وسطش خواننده رو گیج و گمراه میکنی!!!!!‏
‏****‏
یه مثال دیگه هم وقتیه که مثلا یه بیتی داریم قافیه ش اشتباهه،ردیفش جا به جائه و اینجور چیزها!‏
‏****‏
یکی لطف کنه بیاد به اون دو تا مشکل من جواب بده....
باتشکر:)
s.ahmadi
 

M_Sharifi

راهبر ریاضی
ارسال ها
1,981
لایک ها
801
امتیاز
0
#4
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

به این بیت توجه کنید:
سوی لشکر آفریدون شدند
ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
راحت میخونیدش؟(بلند بخونید؛ن توی دلتون!)‏
حس میکنم آهنگش جور در نمیاد!‏
‏*****‏
s.ahmadi
وزنش مشكلي نداره كه.
 

Al!R3ZA

Well-Known Member
ارسال ها
1,903
لایک ها
3,166
امتیاز
113
#6
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

منم مشکلی احساس نمیکنم
soye / lashkare / aferidun / shodand
ze neyrange / zahhaak / birun / shodand
فک کنم اگه ضحاک رو یکم بکشید و بعدش یکم مکث کنید ، راحت تر بتونید بخونید.
 

Majno0n

Well-Known Member
ارسال ها
415
لایک ها
663
امتیاز
93
#7
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

آقا خب من حس می کنم آهنگش جور در نمیاد ! اینکه مصرع اول با هجای بلند شروع میشه و مصرع دوم
با هجای کوتاه تو چشه :4: بچه های ادبی بیان حرف بزنن بهتره ولی من آهنگش به دلم نمیشینه واقعا !
خب الان این حرفت درسته از این نمونه ها بازم هست که شاعر وزنش میلنگه چه میدونم قافیه کم میاره مزخرف می بافه و اینا !
میگه : چون قافیه تنگ آید / شاعر به جفنگ آید یا در جای دیگر می فرماید : مفتعلن مفتعلن کشت مرا کشت مرا !
تو با ادبیات قدیم مشکل نداری با استفاده ی یه سری از این ادبیات مشکل داری که خب عیب به ادبیات وارد نیس ! برو فردوسی
رو بیار بگو آقا این چه کاریه مثلا :4:
بعدش خب تو شرایط اون زمان ادبیات این شکلی بود که توضیح بده وسطش و اینا ! الان این طوری شد که میگن ساده و خلاصه بنویس . یه متن ادبی خوب از نظر ادبیات الان رو ببری به گذشته ، همین آقای سعدی که ازش ایراد میگیری میگه این مخرف چرا انقدر کم توضیح میده :4:
اینا چیزاییه که به نظر من میاد . بازم اهل فن باید بیان نظر بدن !
ای
 

Al!R3ZA

Well-Known Member
ارسال ها
1,903
لایک ها
3,166
امتیاز
113
#8
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

آقا خب من حس می کنم آهنگش جور در نمیاد ! اینکه مصرع اول با هجای بلند شروع میشه و مصرع دوم
با هجای کوتاه تو چشه
فک کنم مصرع اول رو نباید سوی (suye) بخونید. باید سُیِ(soye) بخونید
 

ahmadi

New Member
ارسال ها
757
لایک ها
2,532
امتیاز
0
#9
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

منم مشکلی احساس نمیکنم
soye / lashkare / aferidun / shodand
ze neyrange / zahhaak / birun / shodand
فک کنم اگه ضحاک رو یکم بکشید و بعدش یکم مکث کنید ، راحت تر بتونید بخونید.
آخه با کشش و بی کشش من باز یه حس بدی دارم موقع خوندنش!‏
همش هم بیت های بالایی و پائینی و بیت های کتاب دوم و سوم رو هم خوندم ولی همه خوب بود؛این من رو زجر کش کرده از صبح تاحالا!!!!‏

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

آقا خب من حس می کنم آهنگش جور در نمیاد ! اینکه مصرع اول با هجای بلند شروع میشه و مصرع دوم
با هجای کوتاه تو چشه :4: بچه های ادبی بیان حرف بزنن بهتره ولی من آهنگش به دلم نمیشینه واقعا !
خب الان این حرفت درسته از این نمونه ها بازم هست که شاعر وزنش میلنگه چه میدونم قافیه کم میاره مزخرف می بافه و اینا !
میگه : چون قافیه تنگ آید / شاعر به جفنگ آید یا در جای دیگر می فرماید : مفتعلن مفتعلن کشت مرا کشت مرا !
تو با ادبیات قدیم مشکل نداری با استفاده ی یه سری از این ادبیات مشکل داری که خب عیب به ادبیات وارد نیس ! برو فردوسی
رو بیار بگو آقا این چه کاریه مثلا :4:
بعدش خب تو شرایط اون زمان ادبیات این شکلی ب�د که توضیح بده وسطش و اینا ! الان این طوری شد که میگن ساده و خلاصه بنویس . یه متن ادبی خوب از نظر ادبیات الان رو ببری به گذشته ، همین آقای سعدی که ازش ایراد میگیری میگه این مخرف چرا انقدر کم توضیح میده :4:
اینا چیزاییه که به نظر من میاد . بازم اهل فن باید بیان نظر بدن !
ای
اون قافیه به تنگ میاد و جور در نمیااد ک صحییییح!‏
مثلا خیلی زیاد من بیت دیدم که واسه خوندنش مجبوریم یه جاهایی رو ساکن کنیم،حالا این مشکل حل بشه به سراغ اونها هم میرم!‏
آره دیگه من هم مشکلم اینه که چرا اونها ادبیات رو زیر پا گذاشتن!‏
تاپیکم هم هست:آثار قدیمی!‏ و نه خود ادبیات!‏
فردوسی رو پیدا کردید سلام ما رو بهش برسونید بگید:این بود بسی رنج عایا؟؟؟؟؟:4:
راجع به سعدی هم بگم:
مگه مثه سعدی کم بود؟؟؟؟؟.....
بقیه بلد نبودن بچه های مردم رو منحرف کنن؟؟؟؟؟....
به هرحال باتشکر:)
s.ahmadi
 

lady_s

New Member
ارسال ها
64
لایک ها
215
امتیاز
0
#10
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

به این بیت توجه کنید:
سوی لشکر آفریدون شدند
ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
راحت میخونیدش؟(بلند بخونید؛ن توی دلتون!)‏
حس میکنم آهنگش جور در نمیاد!‏
‏*****‏
یکی از مشکلاتم با گلستان سعدیه!‏
خیلی بحث اصلی رو منحرف میکنه!‏
مثلا توی درس اول ادبیات عمومی سوم؛میخواد یه حدیثی از پیامبر رو بگه؛اسم پیامبر رو توی متنش میاره و کلی توصیفش میکنه و بعدش سه بیت شعر فقط راجب پیامبر میگه!‏
من خودم اولین باری که خواستم بخونم؛نفهمیدم چی شد!یهو گم شدم وسطش؛دوباره رفتم از نو خوندم که بفهمم داستان چی بوده!‏
در حالی که من اول دبیرستان یه متنی نوشته بودم که چندجائیش یه سری توضیحات داخل پرانتز داشت؛زیاد هم نبود؛داخل پرانتز هم بود؛ولی یادمه که انتقاد شد بهم که چرا وسطش خواننده رو گیج و گمراه میکنی!!!!!‏
‏****‏
یه مثال دیگه هم وقتیه که مثلا یه بیتی داریم قافیه ش اشتباهه،ردیفش جا به جائه و اینجور چیزها!‏
‏****‏
یکی لطف کنه بیاد به اون دو تا مشکل من جواب بده....
باتشکر:)
s.ahmadi
شما هر نوع شعرو با لحن مناسب اون نوع شعری بخونید اکثر ایرادات برطرف میشه!!
حماسی بخونید،درست میشه:)
 

abrang

New Member
ارسال ها
608
لایک ها
748
امتیاز
0
#11
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

سوی... لشکر... آ(یه ذره بکشید)... فریدون .... شدند
ز نیرنگ ضحا( آ اینم یه ذره بکشید)..ک بیرون شدند

فک کنم حل شد؟!
 

Hosein.D

New Member
ارسال ها
662
لایک ها
862
امتیاز
0
#12
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

به این بیت توجه کنید:
سوی لشکر آفریدون شدند
ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
راحت میخونیدش؟(بلند بخونید؛ن توی دلتون!)‏
حس میکنم آهنگش جور در نمیاد!‏
‏*****‏
یکی از مشکلاتم با گلستان سعدیه!‏
خیلی بحث اصلی رو منحرف میکنه!‏
مثلا توی درس اول ادبیات عمومی سوم؛میخواد یه حدیثی از پیامبر رو بگه؛اسم پیامبر رو توی متنش میاره و کلی توصیفش میکنه و بعدش سه بیت شعر فقط راجب پیامبر میگه!‏
من خودم اولین باری که خواستم بخونم؛نفهمیدم چی شد!یهو گم شدم وسطش؛دوباره رفتم از نو خوندم که بفهمم داستان چی بوده!‏
در حالی که من اول دبیرستان یه متنی نوشته بودم که چندجائیش یه سری توضیحات داخل پرانتز داشت؛زیاد هم نبود؛داخل پرانتز هم بود؛ولی یادمه که انتقاد شد بهم که چرا وسطش خواننده رو گیج و گمراه میکنی!!!!!‏
‏****‏
یه مثال دیگه هم وقتیه که مثلا یه بیتی داریم قافیه ش اشتباهه،ردیفش جا به جائه و اینجور چیزها!‏
‏****‏
یکی لطف کنه بیاد به اون دو تا مشکل من جواب بده....
باتشکر:)
s.ahmadi
منم به نظره یکی از دوستان موافقم که گفته بودن باید هر شعر رو مناسب با آهنگ خودش خوند! بعدشم این به مهارت طرف هم بستگی داره که چقد اهل شعر و ادبیات باشه!
 

Majno0n

Well-Known Member
ارسال ها
415
لایک ها
663
امتیاز
93
#13
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

اون قافیه به تنگ میاد و جور در نمیااد ک صحییییح!‏
مثلا خیلی زیاد من بیت دیدم که واسه خوندنش مجبوریم یه جاهایی رو ساکن کنیم،حالا این مشکل حل بشه به سراغ اونها هم میرم!‏
آره دیگه من هم مشکلم اینه که چرا اونها ادبیات رو زیر پا گذاشتن!‏
تاپیکم هم هست:آثار قدیمی!‏ و نه خود ادبیات!‏
فردوسی رو پیدا کردید سلام ما رو بهش برسونید بگید:این بود بسی رنج عایا؟؟؟؟؟

راجع به سعدی هم بگم:
مگه مثه سعدی کم بود؟؟؟؟؟.....
بقیه بلد نبودن بچه های مردم رو منحرف کنن؟؟؟؟؟....
به هرحال باتشکر

s.ahmadi
خب ببین خیلی جا ها نمیشد کاری کرد یا فرض کن اصن میشد و به ذهن شاعر نرسید ! ولی چیزی که هست شعرا نمی خوان مفهوم رو فدای قافیه و وزن و اینا کنن
متوجهی ؟ اصن شعر نو واس چی درست شد ؟ دیدن باید واس گفتن یه مطلبی دهن خودشونو مورد عنایت قرار بدن :4: گفتن چه کاریه خب ! آسون ترش می کنیم !
بابا فردوسی این همه بیت گفته تو 99% ش هم وزن و قافیه و اینا رو رعایت کرده ! 50 بیت شعر بگو با این وزن ببینم زوارت در نمیره آیا ؟ :4: نمی پوکی آیا ؟ :4:
خب میگم دوره ی سعدی و شعرای اون زمون این شکلی بود ! ببین خودت حتما خوندی دیگه یه مدت اصن نثر قوی نثر متکلف و سخت و اینا محسوب میشد !
الان متکلف بنویسی محل سگ هم به آدم نمیذارن :4:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

sabdeyazdan

New Member
ارسال ها
338
لایک ها
750
امتیاز
0
#14
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

فک مى کنم بايد به يه نکته اى اشاره بکنم....و اون هم اينکه براى درک بسيارى از چيزا توى ادبيات هم چنين دليل خيلى از مسائل ، بايد علاوه بر نوع و لحن شعر ، به بسيارى نکات ديگه از جمله ويژگى هاى زبانى و لهجه اى و سبکى ، شرايط اجتماعى و فرهنگى زمان و يا حتى رسوم و قوانين نا نوشته بين ادبا توجه کرد
مثلا همين چيزى که درمورد گلستان مطرح شد و اينکه دوستان گفتن چرا تا اسم پيغمبر اومده ، سعدى سه خط توضيح داده و غيره....خب ببينيد اين يه رسم بوده بين اديبان قديم که هر جا اسم پيامبر يا بزرگان دين ميومده، نعت اونا رو بکنن...و اين در حاليه که همون گلستان در ميزان حذف ها و تخليص ها بى نظيره
 

M_Sharifi

راهبر ریاضی
ارسال ها
1,981
لایک ها
801
امتیاز
0
#15
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

آخه با کشش و بی کشش من باز یه حس بدی دارم موقع خوندنش!‏
همش هم بیت های بالایی و پائینی و بیت های کتاب دوم و سوم رو هم خوندم ولی همه خوب بود؛این من رو زجر کش کرده از صبح تاحالا!!!!‏
حس بد یعنی چی؟ مثلا مثل وقتی که یکی با ناخن روی تخته بکشه؟ :4:
 

ahmadi

New Member
ارسال ها
757
لایک ها
2,532
امتیاز
0
#16
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

حس بد یعنی چی؟ مثلا مثل وقتی که یکی با ناخن روی تخته بکشه؟ :4:
نه!‏
بدتر از اون:4:
مثه وقتی که خودم با ناخن روی تخته بکشم....:4:
 

iman HN

New Member
ارسال ها
1,757
لایک ها
2,646
امتیاز
0
#17
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

یه جوریه انگار...
خب حتما مشکل از منه!‏
مرسی...
با تجزیه واجی میشه وزنش رو بدست آورد(البته اگه کوشتون به آهنگ ها آشنا باشه مثله وزن های مفاعیل مفاعیل مفاعیل و... میشه راحت متوجه اونا شد)
هر شعر رو باید با توجه به وزنش خوند واسه همینه که تا بدست آوردن وزنش یکم گنگ به نظر میرسه!
 

B.mikaniki

New Member
ارسال ها
275
لایک ها
567
امتیاز
0
#18
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

وزن بیت:سوی لشکرآفریدون شدند/ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
همون طور که میدونین شعر حماسیه پس باید"فعولن_فعولن_فعولن_فعل"باشه و هجای اول مصرع اول کوتاه تلفظ بشه و لحن حماسی بودنش حفظ بشه اشکالی درش وجود نداره
در شعرای حماسی خیلی کلمات خلاف اونی که هستند تلفظ میشن مثل:sakhon به جای sokhan

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

وزن بیت:سوی لشکرآفریدون شدند/ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
همون طور که میدونین شعر حماسیه پس باید"فعولن_فعولن_فعولن_فعل"باشه و هجای اول مصرع اول کوتاه تلفظ بشه و لحن حماسی بودنش حفظ بشه اشکالی درش وجود نداره
در شعرای حماسی خیلی کلمات خلاف اونی که هستند تلفظ میشن مثل:sakhon به جای sokhan

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

با تجزیه واجی میشه وزنش رو بدست آورد(البته اگه کوشتون به آهنگ ها آشنا باشه مثله وزن های مفاعیل مفاعیل مفاعیل و... میشه راحت متوجه اونا شد)
هر شعر رو باید با توجه به وزنش خوند واسه همینه که تا بدست آوردن وزنش یکم گنگ به نظر میرسه!
وزن بیت:سوی لشکرآفریدون شدند/ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
همون طور که میدونین شعر حماسیه پس باید"فعولن_فعولن_فعولن_فعل"باشه و هجای اول مصرع اول کوتاه تلفظ بشه و لحن حماسی بودنش حفظ بشه اشکالی درش وجود نداره
در شعرای حماسی خیلی کلمات خلاف اونی که هستند تلفظ میشن مثل:sakhon به جای sokhan
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

iman HN

New Member
ارسال ها
1,757
لایک ها
2,646
امتیاز
0
#19
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

وزن بیت:سوی لشکرآفریدون شدند/ز نیرنگ ضحاک بیرون شدند
همون طور که میدونین شعر حماسیه پس باید"فعولن_فعولن_فعولن_فعل"باشه و هجای اول مصرع اول کوتاه تلفظ بشه و لحن حماسی بودنش حفظ بشه اشکالی درش وجود نداره
در شعرای حماسی خیلی کلمات خلاف اونی که هستند تلفظ میشن مثل:sakhon به جای sokhan
دقیقا درست می فرمایید...اما لطفا نگید همون طور که میدونید چون خیلی ها از جمله من نمی دونیم!
من معمولا با گوش کردن به آهنگ میتونم تشخیص بدم وگرنه نمیدونستم که فرضا حماسی ها فعولن...هستن!
 

mym.ka

New Member
ارسال ها
6
لایک ها
3
امتیاز
0
#20
پاسخ : بحث پیرامون آثار قدیمی ادبیات ایران

با تکرار (زیاد خوندن شاهنامه)این مشکل رو میشه حل کرد.
علتشم اینه که قبل از اسلام وزن شعرمون هجایی بود وبعدازاسلام عروضی شد،
فردوسی هم به اون دوره قبل از اسلام نزدیکتره(نسبت به ما)و هم این که منابعش اکثرا مال اون دوره ن،
برای همین گاهی وقتا کشش بعضی از واج هاش(کلاتلفظش) با ما فرق داشته
 
بالا