پاسخ : سوالات و نكته هاي مرحله ي دوم پنجمين المپياد نانو-1393
هر گروه یه استاد راهنما داره که راهنماییشون میکنه ... پارسال بچه های الکترونیک سلول خورشیدی و بچه های مواد پوشش اب گریز درست کردن . از بچه های گروه بیو اطلاعی ندارم .
بعد از پایان کار هر گروه , استاید گروه های دیگه میان و چند سوال ( ترجیحا مفهومی ) در مورد ازمایش میپرسن .
پروژه ی بچه های بیو هم تاثیر نانوذرات نقره روی باکتری ای کولای بود فکرکنم
[QUOTE
وی آزمایشگاه چیکار میکنیم
منظورم اینه که بهمون دستور کار میدن یا باید خودمون دستور کارو پیداکنیم؟
][/QUOTE]
یه روش کار بهتون میدن که دقیقا توش نوشته برای ازمایش باید چیکارکنین.البته ممکنه درطول دوره تغییراتی هم بکنه
کلا قرار نیس توی6 روز ازمایشگاه چیز جدیدی اختراع کنین!
کاری که میکنیم اینه که یک ازمایشی که قبلا انجام شده رو دوباره انجام میدیم بااین تفاوت که توی مسیر ازمایش از سرپرستها یاد میگیریم که چطور عوامل تاثیر گذرا بر ازمایش مثل phو... طوری تنظیم کنیم که بهترنی بازده روبگیریم.درواقع هدف اصلی اینه که اگر هرکدوم ازبچه ها یه روز خواستن توزمینه نانو ازمایشی انجام بدن بدوننن چطور میشه یک ازمایش رو به شیوه علمی انجام داد.عوامل موثر براون رو کنترل کرد و بعد باتحلیل تست های طیف سنی یک گزارش علمی ازش نوشت
کلا روزهای ازمایشگاه جزو بهترین ساعتهای عمرتون میشه!البته اگر عاشق نانوباشید!برای من که درعین خستگی شیرین بود لذت قرار گرفتن در کنار یک استاد نانو و یادگرفتن چیزای جدید ،چیزایی که بایادگرفتنشون تازه میفهمی هرچی تاالان خوندی اساس هیچی نبوده!تازه توی ازمایشگاهه که یادمیگیریم نانوواقعا یعنی چی!
ساخت واقعی نانوذرات،بررسی خواصشون اینکه چجوری با یه تغییر کوچیک توی روش ساخت میشه خواص نانوماده رو تغییر داد وکلی چیزای قشنگ دیگه!
درحین ازمایشگاه هم بعضی وقتها که مثلا باید ماده هم بخوره یاداخل کوره قراربگیره و بیکاریم
میریم کلاس طیف سنجی و ftir ,xrdو.... کالم بهمون یادمیدن.
بنابراین اگر ازجزوه پارسال یا احیانا امسال چیزی نفهمیدید اصلا نگران نباشید!چون اساسا ماهم سال پیش خیلی از جزوه بخش طیف سنجی هاش سردرنیاوردیم!
توی دوره هم جلسات هم فکری خود بچه ها هست و برای هم رفع اشکال میکنن .هم اساتید ازمایشگاه هستن و همکلاس های طیف سنجی که کالملا اشکالتتون رفع میشه