ahmadi

New Member
ارسال ها
757
لایک ها
2,532
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

میشه مرجع علمی حرفاتون رو هم بفرمایید؟
با همه احترامی که برای نظرتون قائلم اما مخالفم باهاش و احتمال زیاد هم میدم که پایه علمی نداره
من اون قسمت دوم حرفهاشون رویه جایی خوندم ازهمون جایی که میگه ازساعت ۱۱شب به بعدهورمون رشدترشح میشه و...
اماقسمت اولش روندیده بودم تاحالا!‏
یه نکته ی دیگه اینه که ازساعت ۱۰-۱۱ درون بدن رادیکال های آزاد که عامل سرطان هستندایجادمیشه که بایددراون بازه ی زمانی ۲-۳ ساعته تاحدودساعت ۱ بدن به طورکامل دراستراحت باشه که ازسرطان وسایربیماری هادرآینده جلوگیری شه
من که اوج فعالیت مغزیم دزاین زمانهاست
تازه اون موقع حس درسم میااااااادبدجور!‏ ;) ;) ;) هه
 
ارسال ها
538
لایک ها
1,316
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

خب مرجع این حرفا رو هم بنویسید که بریم دقیق ببینیم چی گفته، دلایلشون چیه:4:
اصولا خواب و عملکرد بدن در اون حین هنوز که هنوزه جزو موارد ابهام آمیز هستن و گرچه نظریه های زیادی هست اما اکثرش بدون اثبات هستند
البته یک سری از موارد رو میشه به عینه دید که شاید شخص به شخص فرق بکنه به عنوان مثال من اگر یکی دو شب خوب نخوابم پوستم خیلی بد میشه! بر عکس وقتی که خوب بخوابم بر کیفیت و بهبود وضع پوست خیلی تاثیر داره اما احتمال سرطان و اینا رو باید با دلایل محکم تری نشون داد

در مورد مراحل خواب چیزهای جالبی که میدونم رو به نقل از ویکی پدیا( مراجعش رو خودش داره پایین صفحه اش) میگم:

اختراع دستگاه نوار مغزی به دانشمندان اجازه داد تا به مطالعه خواب انسان، به روش‌هایی که پیش از آن ممکن نبود، بپردازند. در خلال دهه ۱۹۵۰ فردی به نام اوژن آسرینسکی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بود، از این وسیله برای کشف آنچه امروز خواب REM خوانده می‌شود استفاده کرد. مطالعات بیشتر بر روی خواب انسان نشان داده است که خواب از یک سری مراحل گذر می‌کند که الگوهای امواج مغزی در هر مرحله با یکدیگر متفاوتند. خواب دارای دو نوع اصلی است:
خواب NREM (حرکت غیرسریع چشم) که خواب آرام نیز خوانده می‌شود. خواب REM (حرکت سریع چشم) که خواب فعال یا خواب نابه‌روال (paradoxical) نیز خوانده می‌شود.
شروع خواب
در خلال نخستین مراحل خواب، ما هنوز نسبتاً بیدار و هشیار هستیم. مغز امواجی تولید می‌کند به نام امواج بتا که کوچک و سریع هستند. به مرور که مغز شروع به آرامش یافتن می‌کند، امواج کندتری به نام امواج آلفاشوند. در طول این مدّت و هنگامی که هنوز کاملاً به خواب نرفته‌ایم ممکن است احساس عجیب و کاملاً واضحی را تجربه کنیم که توهمات پیش خواب نامیده می‌شود. مثال‌های متداول و شایع این پدیده عبارتند از احساس افتادن (پرت شدن) یا شنیدن این که کسی نام شما را صدا می‌کند. رویداد بسیار شایع دیگری که در این دوره زمانی وجود دارد، پرش میوکلونیک است. اگر تا کنون، بدون هیچ دلیل مشخص و خاصی، ناگهان بدنتان تکان خورده یا پریده است این پدیده ظاهراً عجیب را تجربه کرده‌اید. در عالم واقع، این پرش‌های میوکلونیک بسیار شایعند.
اولین قسمت خواب non-REM است. خواب دیدن در خواب non-REM بسیار کم است و اگر هم خواب ببینیم آن را فراموش می‌کنیم. در این خواب ماهیچه‌ها بی حس نیستند. خواب non-REM شامل سه مرحله می‌شود:

  • مرحلهٔ اول:
مرحله ۱ شروع چرخه خواب و نسبتاً مرحله سبک و خفیفی از خواب است. مرحله ۱ را می‌توان به صورت دوره گذار بین بیداری و خواب در نظر گرفت. در مرحله ۱، مغز امواج تتا تولید می‌کند که امواجی با دامنه بلند و خیلی کند هستند. این مرحله از خواب، تنها مدّت زمانی کوتاهی در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و اگر در این مرحله کسی را از خواب بیدار کنید احتمالاً به شما خواهد گفت که خواب نبوده است !

  • مرحلهٔ دوم:
دومین مرحله خواب تقریباً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. مغز شروع به تولید امواج منظم و سریعی می‌کند که به نام دوک‌های خواب معروفند. دمای بدن شروع به کاهش و ضربان قلب شروع به کندشدن می‌کند. یک مرحلهٔ ناهشیار است که خواب رونده به راحتی یبدار می‌شود.

  • مرحلهٔ سوم:
عمیق‌ترین مرحلهٔ خواب non-REM است. پس از این مرحله قسمت دوم خواب REM آغاز می‌شود.امواج مغزیِ عمیق و کند به نام امواج دلتا در خلال مرحله ۳ خواب شروع به پدیدار شدن می‌کنند. مرحله ۳، دوره گذار بین خواب سبک و خواب بسیار عمیق است.
خواب REM در بزرگسالان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل خواب را تشکیل می‌دهد (حدود ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه در خوابِ شب). مقدار خواب REM در سنین مختلف متفاوت است. یک نوزاد بیشتر از ۸۰ درصد کل خوابش را در خواب REM است. رویا در مرحلهٔ REM رخ می‌دهد.
ضربان قلب و تنفس در خواب REM نامنظم است؛ مانند زمان بیداری. . پژوهش گران به فعالیت در ناحیه‌هایی از مغز که مربوط به کنترل بینایی، شنوایی، بویایی، لمسی و تعادل حرکات بدن پی برده‌اند. نکته قابل ذکر این است که فرایند خواب، این مراحل را به ترتیب پشت سر نمی‌گذارد. خواب از مرحله ۱ شروع می‌شود و سپس به مراحل ۲، ۳ و ۴ می‌رود. پس از مرحله ۴ و قبل از وارد شدن به مرحله ۵ یا همان خواب REM، مرحله ۳ و به دنبال آن مرحله ۲ خواب تکرار می‌شوند. پس از خاتمه خواب REM، بدن معمولاً به مرحله ۲ خواب باز می‌گردد. در طول شب، خواب انسان تقریباً ۴ یا ۵ بار بین این مراحل می‌چرخد. ما به طور میانگین ۹۰ دقیقه پس از به خواب رفتن وارد مرحله ۵ یا خواب REM می‌شویم. نخستین چرخه خواب REM ممکن است تنها زمان کوتاهی به طول بیانجامد امّا هر چرخه از چرخه قبل طولانی‌تر می‌شود به نحوی که خواب REM می‌تواند تا نزدیک به یک ساعت پایدار بماند.
خواب REM با کاهش سروتونین (Serotonin) در مغز همراه است. بنابراین خواب REM در افراد افسرده زودتر می‌رسد. سروتونین ماده‌ای است که در افراد افسرده کاهش یافته‌است.


یکی از تغییرات در طول خواب بی حرکتی عمومی و شل شدن برخی ماهیچه‌هاست. در زمان خواب، انسان‌ها و حیوانات می‌توانند رویا ببینند. این رویاها بر اثر حرکات سریع چشم‌است. دست‌ها وپاها در زمان خواب حرکت می‌کنند. در خواب انسان‌ها معمولاً بین ۲۵ تا ۴۰ بار موقعیت خود را در طول شب تغییر می‌دهند. حرکات بدن در طول خواب ارتباطی باعمق خواب ندارد. در خواب جریان خون در ماهیچه‌ها کاهش می‌یابد، و بر جریان خون پوست افزوده می‌شود، پوست برافروخته می‌شود، و غدد عرقی پیوسته فعالیت می‌کنند. بدن در طول خواب حرارت را به سرعت از دست می‌دهد، تعداد ضربان‌های قلب و اندازه فشارخون کاهش می‌یابد، تنفس آهسته و عمیق تر می‌شود. شل شدن فک پایین، و ماهیچه‌های حلق سبب خرخر کردن می‌شود.

نظریه‌های خواب

به خواب رفتن انسان‌ها از زمان فلاسفه قدیم یونان موضوع تفکر و بررسی بوده است امّا تنها چند سالی است که پژوهشگران توانسته‌اند به راه‌هایی برای مطالعه این پدیده به شیوه‌ای سیستماتیک و عینی دست یابند. پیدایش فناوری‌های جدید مانند دستگاه نوار مغزی، دانشمندان را قادر ساخته است که الگوهای الکتریکی و فعالیت‌های مغز انسان در حال خواب را زیر نظر بگیرند. با وجودی که اکنون بررسی خواب و پدیده‌های مرتبط به آن امکانپذیر گشته است امّا همه پژوهشگران بر سر این که «چرا ما می‌خوابیم» اتفاق نظر ندارند. چند نظریه مختلف برای توضیح ضرورت خوابیدن و نیز عملکردها و هدف‌های آن ارائه گشته است که در اینجا با سه نظریه عمده در بین آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱- نظریه جبران و ترمیم بر اساس نظریه جبران و ترمیم، خوابیدن برای تجدید قوا و احیای فرایندهای فیزیولوژیک که بدن و ذهن را سالم نگه می‌دارند و باعث عملکرد مناسب آن‌ها می‌شوند ضرورت اساسی دارد. بر طبق این نظریه، خواب NREM (مرحله خواب آرام که به نام حرکت غیرسریع چشم خوانده می‌شود) برای بازسازی و ترمیم فعالیت‌های فیزیولوژیک اهمیت دارد در حالی که خواب REM (مرحله پنجم خواب که به نام حرکت سریع چشم خوانده می‌شود) برای بازسازی فعالیت‌های ذهنی است. پشتیبان این نظریه، پژوهش‌هایی است که نشان می‌دهد دوره‌های خواب REM پس از مدتی کم‌خوابی و فعالیت جسمی شدید، افزایش می‌یابد. بدن در هنگام خواب، سرعت تقسیم سلولی و ترکیب پروتئینی را افزایش می‌دهد و این پدیده نیز به نوبه خود پشتیبان نظریه جبران وترمیم به هنگام خواب است.

۲- نظریه تکاملی بنابر نظریه تکاملی که به نام نظریه انطباقی خواب نیز خوانده می‌شود، دوره‌های فعالیت و سکون به عنوان وسیله‌ای برای ذخیره انرژی در سیر تکاملی به وجود آمده‌اند. براساس این نظریه، تمام موجودات زنده در زمان‌هایی که بیداری و هشیاری برای آن‌ها خطرناک و مخاطره‌آمیز بوده است خود را با خوابیدن انطباق داده‌اند. پشتیبان این نظریه، پژوهش‌های تطبیقی است که بر روی حیوانات مختلف صورت گرفته است. حیواناتی که شکارچیان طبیعی کمتری دارند، مانند خرس‌ها و شیرها، معمولاً روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت می‌خوابند. امّا حیواناتی که شکارچیان طبیعی زیادی دارند، دارای دوره‌های خواب کوتاهی هستند و معمولاً روزانه بیش از ۴ تا ۵ ساعت نمی‌خوابند.

۳- نظریه تحکیم اطلاعات نظریه تحکیم اطلاعات بر پایه پژوهش‌های شناختی است و می‌گوید انسان‌ها برای پردازش اطلاعاتی که در طول روز به دست آورده‌اند می‌خوابند. بر اساس این نظریه، علاوه بر پردازش اطلاعات کسب شده در طول روز، خوابیدن به مغز اجازه می دهد که خود را برای روز بعد آماده کند. برخی پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که خواب به تحکیم و پیونددادن چیزهایی که در طول روز فرا گرفته‌ایم و قرار دادن آن‌ها در حافظه دراز مدّت کمک می‌کند. پشتیبان این نظریه، مطالعاتی است که نشان می‌دهد کم خوابی، تأثیر جدّی بر روی توانایی به یاد آوری اطلاعات دارد.

در حالی که پژوهش‌ها و شواهدی برای پشتیبانی از نظریه‌های مختلف خواب وجود دارد، هنوز هیچ پشتیبان روشن و قاطعی برای هیچیک از نظریه‌ها به دست نیامده است. هر کدام از این نظریه‌ها ممکن است برای تشریح و توضیح این که «چرا ما می‌خوابیم» به کار روند. خوابیدن بر روی بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک تأثیر می‌گذارد. بنابراین احتمال زیادی دارد که خوابیدن به دلایل و منظورهای مختلف و متعددی باشد

به خاطر همین موارد به نظر من ساعت خوابیدن فرق چندانی نداره و فقط مهمه اینه که یک دوره کامل خواب شامل خواب REM رو داشته باشیم، ضمن اینکه من مواقعی که خیلی خسته هستم خصوصا بعد از ظهرها که از دانشگاه برمیگردم در اکثر موارد فقط 15 دقیقه و نهایتا 20 دقیقه میخوابم تا وارد خواب REM نشم چون علاوه بر اینکه با وارد شدن بهش دیگه نمیشه راحت بیدار شد، اگر کامل طی نشه REMبدن خسته و سست هست در حالی که با 15 دقیقه خواب به خووبی انرژی های رفته در طول روزم جبران میشه و اینو کامل حس میکنم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر

ahmadi

New Member
ارسال ها
757
لایک ها
2,532
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

من این مطالب روتوی یه مجله خوندم پارسال خوندم
امانمیدونم منبعش چی بود
میگردم پیداش میکنم بهتون میگم
 

FAte(V)e

New Member
ارسال ها
1
لایک ها
0
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

سلام! بهتره خواب کافی {اشته باشین و وقتی که واقعا خسته این زور نزنین:117:
 

venus 76

New Member
ارسال ها
30
لایک ها
14
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

من ک هر وقت خوابم بگیره نمیتونم خودم رو کنترل کنم
حتی اگه امتحان خیلی خیلی مهمی هم داشته باشم :178:
من بدنم مخالف اون چیزی ک باید باشه
ی روز ک نیاز شدید ب خواب دارم با خوردن ی فنجون کوچیک قهوه خوابم نمیبره
دقیقا وقتی ک میخوام برای ی امت مهم بخونم 3-4تا لیوان هم بخورم خیلی زود خوابم میبره
:156:
حالا باید چیکار کنم؟!
:217:
 

r-shvir

New Member
ارسال ها
312
لایک ها
230
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

خب میدونید چیه...؟؟؟ما(بروبچ مدرسه)معتقدیم ک کسی ک از بیخوابی بیمارستانی نشه المپیادی نیس!!!!
ب همین دلیل راه حل وا3 این مشکل زیاد داریم ک من یکی از اونا رو ک خودم کشفشون کردم رو میگم خدمتتون:
من نصفه شبا (حدودای1نصف شب )میرم حموم ک خیلی بیشتر از قهوه و از این حرفا وا3 من جواب داده...بعدش تا ساعت5 بکوب میخونم و اصلا خوابم نمیبره...[/QUOاونوقت صبح ها تا ساعت چند می خوابی؟
 

r-shvir

New Member
ارسال ها
312
لایک ها
230
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

باید ببخشید که از موضوع خارج می شم ................................... به یاد همه بچه های سرطانی :47: بنی آدم اعضای یکدیگرند ................................
 

sweet

New Member
ارسال ها
26
لایک ها
25
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

ببینید میدونم الان ممکنه با مخالفتهای زیادی روبرو بشم ولی میخوام بهتون یه پیشنهاد بکنم. تحت هیچ شرایطی سلامتی رو به علم نفروشید. وقتی با قهوه یا دیگر محرکها و روش ها خودتون رو بیدار نگه میدارید دارید ظلم بزرگی به خودتون میکنید. شاید حس کنید پیشرفت میکنید ولی واقعیت چیز دیگریست. البته این نظر من هست.
منم دقیقا همین نظر رو دارم.خواب خیلی مهمه به هیچ عنوان از خواب نباید کم کرد چون بازده مغز فوق العاده کم میشه
 

aliborsalani

New Member
ارسال ها
6
لایک ها
3
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

به نظر من بهترین کار برای اینکه بتونید شب بیدار بمونید تا درس بخونید(که من اصلا باهاش حال نمی کنم)اینه:

ابتدا برید رو پاهاتون آب بریزید و بعدش هفت هشت تا سیب درست و حسابی بزنید تو رگ:165: تا بتونید تا ساعت های 4 یا 5 به درس خوندن ادامه بدید. ولی به نظر من شب خوانی کار خوبی نیست بهترین کار اینه که بعد از نماز صبح شروع به درس خوندن بکنید.
:150::150:این کاری که این دوست خوبمون هم میکنه کار خوبیه(زدن سر به دیوار) واقعا موثره!!!!!
 
ارسال ها
3
لایک ها
3
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

همون طور که دوست خوبمون گف خوردن قهوه مث این میمونه که شما بخواین از دست طرف بگیرین ولی پاشو بکشین!!:confused:
من خودم خیلی درگیر این مشکل بوده ام و پس از بررسی های بسیار به این نتیجه رسیدم که مهمترین عامل برای خوب درس خوندن انگیزه س!!چیزی که هممون میدونیم!اولین کار برای حل این مشکل اینه که شما بتونین از روزا خوب استفاده کنین و بعد به فکر شب بیفتین و مسلما کسی که از روزش به نحو احسن استفاده کنه انگیزه و مهارت کافی برای استفاده درستاز وقتشو داره پس به راحتی و با کمی همت بیشتر شبا رو برای رسیدنبه هدف با شتاب بیشتر درس میخونه!و اینو حتما به یاد داشته باشین :
از اونجایی که میخواین جسمتونو در خدمت روحتون در بیارین پس مواظبش باشین تا سالم بمونه و هر چه بیشتر و بهتر در جهتی که شما میخواین براتون فعالیت کنه!:3:
 

wish...

New Member
ارسال ها
132
لایک ها
142
امتیاز
0
پاسخ : چه کنیم کمتر بخوابیم؟!؟!

خوردن قهوه برای بیدار موندن در دراز مدت بد ترین روشه...
من خودم تجربه دارم ک میگم!
روز اول ی لیوان قهوه میخوری و واقعا هشیار میشی و ابدا خوابت نمیاد...
اگه هر روز بخوری تا حداکثر ی ماه ی لیوان اثر میذاره...
بعد برا این که دوباره بیدار بمونی دو لیوان قهوه میخوری...
ی ماه بعد میشه سه لیوان...
و همین طور بالا و بالاتر میره تا جایی ک میبینین ک بدون قهوه نمیتونین..
بعد باید کمش کنین و وقتی قهوه رو میخواین ترک کنین سردرد خواهید گرفت...
سردردای وحشتناک!!
بهترین روش اینه ک تو روز درس بخونین...
شما اگه 8ساعتم برید مدرسه و 7ساعتم بخوابید بازم 9 ساعتتون میمونه...تازه پنج شنبه جمعه هام ک مدرسه نیست دست کم 28 ساعت وقت واسه درس خوندن دارین...
اونموقع ساعت مطالعتون میشه73ساعت!!!رتبه ی یک هم انقد در هفته درس نمیخونه!!!
هیچ وقت از خواب شبتون نزنید!
 
بالا