ارسال ها
220
لایک ها
206
امتیاز
0
#41
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امام على سلام الله علیه :
كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلّا وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ؛

گنجايش هر ظرفى با آنچه در آن نهند، تنگ شود، جز ظرف دانش كه [هرچه در آن نهند] گسترش يابد

علم و حکمت: ح 176
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
ارسال ها
220
لایک ها
206
امتیاز
0
#42
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید:

احب اللهو الی الله تعالی إجراء الخیل والرمی.
بهترین بازیها در پیش خدا اسب دوانی و تیراندازی است.
)کنز العمال، ج ۴، ص ۳۴۴، ح ۱۰۸۱۲(

طلب العلم فریضة علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاة العلم
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.(اصول کافی ج ۱ /باب دوم/ص ۳۵)
 

Golnaz

New Member
ارسال ها
356
لایک ها
784
امتیاز
0
#43
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید:

احب اللهو الی الله تعالی إجراء الخیل والرمی.
بهترین بازیها در پیش خدا اسب دوانی و تیراندازی است.
)کنز العمال، ج ۴، ص ۳۴۴، ح ۱۰۸۱۲(

طلب العلم فریضة علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاة العلم
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.(اصول کافی ج ۱ /باب دوم/ص ۳۵)
ممنون از حدیث زیباتون ...

حدیث دوم رو مشابهش رو امیر المومنین علیه الصلوة و السلام فرمودن :

طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة
 
ارسال ها
220
لایک ها
206
امتیاز
0
#44
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

ممنون. دوستان! لطفا نذارید تاپیک خاک بخوره.
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#45
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

[FONT=&amp]قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
‏[/FONT]
[FONT=&amp] مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً [/FONT][FONT=&amp]أَفْضَلَ‏[/FONT][FONT=&amp]مِنَ‏[/FONT][FONT=&amp]الْعَقْلِ‏[/FONT][FONT=&amp] فَنَوْمُ الْعَاقِلِ‏ [/FONT]أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ وَ إِقَامَةُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجَاهِلِ [FONT=&amp]وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا حَتَّى يَسْتَكْمِلَ الْعَقْلَ وَ يَكُونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ جَمِيعِ عُقُولِ أُمَّتِه.
[/FONT]

[FONT=&amp]فی اصول الکافی ج 1 صفحه 60

[/FONT]

رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند :

خداوند با فضیلت تر از نعمت عقل چیزی را در بین بندگان تقسیم نفرموده است به طوری که خوابیدن انسان عاقل با فضیلت تر از شب زنده داری شخص جاهل است . و ماندن شخص عاقل در وطن
با فضیلت تر از سفرهایی است که جاهل برای طلب خیر انجام میدهد و خداوند نبی و رسولی را نفرستاده است مگر آنکه نعمت عقل در او تکمیل باشد .

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

ممنون از حدیث زیباتون ...

حدیث دوم رو مشابهش رو امیر المومنین علیه الصلوة و السلام فرمودن :

طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة

حدیثی که دوستتون فرمودند به این معنا نیست که فقط علم را باید فقط مرد ها یاد بگیرند ...

جملاتی که در زبان عربی به مرد ها خطاب می شود ، به این معنا نیست که در مورد زن ها اینطور نیست ...

در واقع این یکی از ویژگی های زبان عربی است ... اگر بخواهد موضوعی را به طور کلی مطرح کند ، آن را به مرد ها خطاب می کنند ...

اگر اهمیت موضوع خیلی زیاد باشد ، برای تاکید بیشتر آن را به مذکر و مونث خطاب میکند تا اهمیت آن نمایان شود ...

در این حدیث هم مشخص می شود آنقدر طلب علم مهم است ، که به هردو خطاب فرمودند ... از طرف دیگر کلمه ی "فریضه" به معنای " واجب " تاکید بیشتر را می رساند .
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#46
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

[h=5] امام علی (علیه السلام) می فرمایند:
[/h]
مِن عَلامَةِ اَحَدِهِم (المُتَقینَ) اَنَّک تَرى لَهُ قُوَّةً فى دینٍ... وَحِرصا فى عِلمٍ وَعِلما فى حِلمٍ


از نشانه‏ هاى پرهیزکاران این است که مى ‏بینى در دین نیرومند ... در کسب دانش حریص و داراى علم همراه با بردباری اند.


(نهج ‏البلاغه، خطبه 193)
 

AHZolfaghari

Well-Known Member
ارسال ها
935
لایک ها
1,654
امتیاز
93
#47
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

در رابطه معرفت با زهد که از مهمترین فضائل اخلاقی است از علی علیه السلام چنین روایت شده است:«ثمرة المعرفة العزوف عن الدنیا؛ میوه درخت معرفت، زهد در دنیا است.
 

AHZolfaghari

Well-Known Member
ارسال ها
935
لایک ها
1,654
امتیاز
93
#48
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امام علی بن موسی الرضا :
« صَديقُ كُلِّ امْرِء عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ».
دوست هر كس عقل او، و دشمنش جهل اوست.
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#49
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««


رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يكون رمضان السنة؛
اگر بنده «خدا» می ‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست می داشت كه تمام سال، رمضان باشد.

(بحار الانوار، ج 93، ص 346)

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----



قال رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله :

مَن لَم یُغفَر لَهُ فی رمضانَ ففِی أیِّ شَهرٍ یُغفَرُ لَهُ؟!
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: كسى كه در رمضان آمرزيده نشود، در كدام ماه آمرزيده خواھد شد؟

میزان الحكمه، روايت 7459​

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

پيامبر(ص) فرمود: «المعده بيت كل داء، و الحمئه راس كل دواء» يعني معده مركز و خانه هر دردي است و پرهيز و اجتنناب (از غذاي نامناسب و زيادخوري) اساس و راس هر داروي شفابخش است.

پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) مي فرمايد: صومو تصحوا؛ روزه بگيريد تا سالم بمانيد.

همانطور كه رسول گرامي اسلام(ص) فرمودند: روزه براي هر فرد همچون سپر است. زيرا روزه دار هرگز سخن زشت نگويد و كارهاي بيهوده انجام ندهد. پس روزه انسان را از انحرافات و لغزش ها و از دشمناني بزرگ چون شيطان نفس، رهايي مي دهد. اگر روزه دار به چنين مراتبي نرسد، فقط گرسنگي و تشنگي را درك كرده است و اين پايين ترين درجه روزه داري است.

رسول الله(ص) فرمود:«ان الشيطان ليجري من ابن ادم مجري الدم فضيقوا مجاريه بالجوع» كه شيطان جريان مي يابد و نفوذ مي كند در فرزندان آدم مانند جريان خون در بدن، ‌پس مجاري شيطان را در وجود خود به واسطه گرسنگي يعني روزه تنگ نماييد.

پيامبر اكرم (ص) در خطبه شعبانيه فرمود: «واذكروا بجوعكم و عطشكم جوع يوم القيمه و عطشه» به وسيله گرسنگي و تشنگي از روزه داريتان، گرسنگي ها و تشنگي هاي روز قيامت را بياد بياوريد كه اين يادآوري انسان را به فكر تدارك براي قيامت مي اندازد تا جد و جهد بيشتري در كسب رضاي خدا كند.



امام علي (ع) در يكي از خطبه هاي نهج البلاغه مي فر مايد :«و مجاهده الصيام في الايام المفروضات، تسكينا لا طافهم و تخشيعا لابصارهم، و تذليلا لنفوسهم و تخفيضا لقلوبهم، و اذهابا للخيلاء عنهم و لما في ذلك من تعفير عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق كرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحوق البطون بالمتون من الصيام تذللا.»

«با روزه گرفتن هاي دشوار، در روزهايي كه واجب است، اندامهايشان با اين كار آرام مي گيرد و ديده هايشان خاشع و جان هايشان خوار مي گردد و دل هايشان سبك مي شود و خود بيني از ايشان با عبادت ها زدوده مي گردد. و با گذاشتن چهره هاي شاداب با تواضع بر خاك و با نهادن مواضع سجده بر زمين خود را در مقابل خدا خرد مي كنند و اين كه با روزه داري شكم ها به پشت مي رسند.»



تاثير تغذيه بر اخلاق



از پيغمبر اكرم نقل شده است كه فرمود: «اياكم و فضول المطعم فانه يسم القلب بالقسوه و يبطي ء بالجوارح عن الطاعه و يصم الهمم عن سماع الموعظه؛ از غذاي اضافي بپرهيزيد كه قلب را پر قساوت مي كند و از اطاعت حق تنبل مي سازد و گوش را از شنيدن موعظه كر مي كند» غذاي اضافي ممكن است اشاره به پرخوري باشد يا غذاهاي باقيمانده و فاسد شده و در هر حال از رابطه تغذيه و مسائل اخلاقي خبر مي دهد. همين معنا در بحار الانوار از بعضي از روايت اهل سنت از پيغمبر اكرم(ص) نقل شده است.از اين حديث به خوبي استفاده مي شود كه غذاي اضافي سه پيامد سوء دارد: قساوت مي آورد، انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل مي كند و گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان مي گيرد.

چگونه افطار کنیم ؟


امام صادق علیه ‏السلام :پیامبر خدا ، به هنگام روزه گشودن ، با حلوا افطار مى ‏کرد . اگر حلوا نبود ، با شکرینه‏اى دیگر یا چند دانه خرما ، و اگر آن نیز نبود ، با آبِ خالى . مى ‏فرمود : «آب ، معده و کَبِد را تمیز مى ‏کند ، دهان را خوش‏بو مى‏کند ، دندان‏ها را محکم مى‏سازد ، چشم را قدرت مى‏دهد و دیده را جلا مى‏ بخشد ، گناهان را از انسان مى‏شوید ، رگ ‏هاى برآشفته و تلخه تحریک شده را فرو مى ‏نشانَد ، بلغم را از میان مى ‏بَرَد ، حرارت را از معده برمى ‏دارد ، و سردرد را نیز از میان مى ‏بَرَد.



امام صادق(ع) فرمود: اگر مردم سحرى مى‏‌خوردند، و آن‌گاه جز با آب افطار نمى‏‌کردند، هر آینه مى‏‌توانستند تمام روزگارشان را روزه بگیرند.
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#50
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امام على عليه‏السلام :



مَنْ أَصْلَحَ فيما بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللّه‏ِ أَصْلَحَ اللّه‏ُ فيما بَيْنَهُ وَبَيْنَ النّاسِ؛



هر كس رابطه‏اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
منبع: بحارالأنوار، ج 71، ص 366، ح 12​
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#51
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

مومن بیش از یهودی کار میکند, اما کمتر از درویش بر می دارد وهمین معنای قناعت است.
قناعت، یعنی کم برداشت کردن نه کم کار کردن, چون گفتم، مومن باید تمام نیروهایش را به جریان بیندازد و گرنه احتکار کرده است و باید آنچه را به دست آورده در راه حق صرف کند و گر نه اسراف کرده است.و مومن با نعمت های حق نه احتکار می کند نه اسراف.
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#52
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

خشت اول چون نهد معمار کج
***
تا ثریا می رود دیوار کج

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

خشت اول چون نهد معمار کج *** تا ثریا می رود دیوار کج
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#53
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««


روزی حضرت موسی (ع) از خدا سوال کرد خدایا اگر تو بنده بودی و خالقی داشتی، چه می کردی تا دلِ خالقت را بدست بیاوری؟ خدا به موسی خطاب کرد: یا موسی برای شاد کردن خدای خود، تا می توانستم، خدمت به خلقِ او می کردم.

 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#54
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

مولای متقیان ، امام علی علیه السلام می فرمایند :

در هر اجتماعی بیشتر قسم خورده شود، آن اجتماع خراب تر و مردمش دروغگوترند.
 

wish...

New Member
ارسال ها
132
لایک ها
142
امتیاز
0
#55
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

جمله هم میشه گفت دیگه؟؟
من دررقابت باهیچ کس نیستم.

درمسابقه باخودم تلاش میکنم.

هیچ رغبتی ندارم به هرنحوی ,شکلی یافرمی

واردبازی بهتربودن ازکسی شوم.

تنهاهدفم این است که بهتراز گذشته ام شوم

وپیشرفت کنم.

من ,این هستم, من ازادم.
 

zahra

New Member
ارسال ها
476
لایک ها
609
امتیاز
0
#56
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امام صادق (ع):
هر که در یک روز گرم روزه بگیرد و تشنه بماند خداوند هزار فرشته براومیگمارد تا صورتش را مسح کنند و به او مژده دهند، چون افطار کند خداوند به او می فرماید چقدر تو خوشبویی،ای فرشتگان من گواه باشید همانا که من تمام گناهان او را امرزیدم.

نماز روزه های همه قبول باشه...
 

wish...

New Member
ارسال ها
132
لایک ها
142
امتیاز
0
#57
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

الهی و ربی من لی غیرک!
اگر تنهاترین تنها شوم
باز خدا هست
او جانشین همه نداشتن هاست

من اگر پيامبر بودم، رسالتم شادمانى بود بشارتم آزادى و معجزه ام خنداندن كودكان...
نه از جهنمى مى ترساندم و نه به بهشتى وعده ميدادم...تنهامى آموختم

انديشيدن را و "انسان" بودن را...

(چارلي چاپلين)


---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

شکسپیر گفت:
من همیشه خوشحالم، می دانید چرا؟
برای اینکه از هیچکس برای چیزی انتظاری ندارم،
انتظارات همیشه صدمه زننده هستند ..​
زندگی کوتاه است ..​
پس به زندگی ات عشق بورز ..
خوشحال باش .. و لبخند بزن .. فقط برای خودت زندگی کن و ..
قبل از اینکه صحبت کنی » گوش کن
قبل از اینکه بنویسی » فکر کن
قبل از اینکه خرج کنی » درآمد داشته باش
قبل از اینکه دعا کنی » ببخش
قبل از اینکه صدمه بزنی » احساس کن
قبل از تنفر » عشق بورز
زندگی این است ... احساسش کن، زندگی کن و لذت ببر​


---- دو نوشته به هم متصل شده است ----


بابا جون، من رمز واقعی خوشبختی را کشف کرده ام و آن این است که باید برای حال زندگی کرد و اصلا نباید افسوس گذشته را خورد یا چشم به آینده داشت؛
بلکه باید از همین لحظه بهترین استفاده را برد !


---- دو نوشته به هم متصل شده است ----


چه شب ها که زهرا (س) دعا کرده تا ما
همه شیعه گردیم و بی تاب مولا
غلامی این خانواده دلیل و مراد خدا بوده از خلقت ما


*******​

در خیابان به من گفت:
در این گرمای تابستان زیر چادر آب پز نمیشی؟
و بعد انگار کسی در گوشم گفت:
«...قل نار جهنم أشد حرّاً»
بگو که آتش جهنم بسیار سوزان تر است


---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

امام صادق (ع) می فرماید:
حسد ایمان رامی خورد ،همان طور که آتش هیزم را می خورد.
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#58
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امیر المومنین صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

آنكه طمع را شعار خود سازد، خود را خوار ساخته،

و هر كه پريشانحالى خويش با ديگران در ميان نهد، تن به ذلت داده است.

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

امام علی علیه السلام می فرمایند :

هرگز بحد كمال علمى نمى رسد مگر

كسى كه طول مدت بكار آن علم پردازد و ادامه فكر و نظر و بحث در آن علم دهد.
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#59
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

<font size="3">امام صادق علیه السلام می فرمایند :<br><br>سه چیز است که آدمی را از رفتن به مقامات عالیه و اهداف بلند باز می دارد :<br><br>1- همت کوتاه داشتن<br><br>2- چاره اندیش نبودن<br><br>3- رای و تدبیر سست داشتن</font>

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

امام صادق علیه السلام می فرمایند :

سه چیز است که آدمی را از رفتن به مقامات عالیه و اهداف بلند باز می دارد :

1- همت کوتاه داشتن

2- چاره اندیش نبودن

3- رای و تدبیر سست داشتن
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#60
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««



امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش نقل می كند كه: پدرم علىّ بن الحسين (ع) به من فرمود: اى پسر عزيزم با پنج گروه دوستى و گفتگو و مسافرت مكن؛
امام باقر (ع) سؤال مى‏كنند آن پنج گروه را معرّفى فرماييد، امام سجّاد (ع) فرمود:

1- از دوستى با دروغگو بپرهيز زيرا دروغگو مانند سراب است كه دور را نزديك و نزديك را دور می ‏نماياند.
2- از دوستى با فاسق اجتناب كن زيرا تو را به يك وعده غذا و به كمتر از آن می فروشد.
3- از دوستى با بخيل بپرهيز زيرا وقتى كه خيلى به كمك او نيازمند باشى (كمك نمی كند) و تو را خوار می گرداند.
4- از دوستى با كسى كه از بستگان بريده و قطع رحم نموده است بپرهيز، زيرا در سه جا از قرآن نفرين شده است.


مورد آخر یافت نشد















[h=5]امام على عليه السلام :[/h] اِذَا احتَجتَ اِلَى المَشوَرَةِ فى اَمرٍ قَد طَرَاَ عَلَيكَ فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ، فَاِنَّهُم اَحَدُّ اَذهانا وَ اَسرَعُ حَدسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذالِكَ اِلى رَىِ الكُهولِ وَ الشُيوخِ لِيَستَعقِبوهُ وَ يُحسِنُوا، اَلختيارَ لَهُ، فَاِنَّ تَجرِبَتَهُم اَكثَرُ؛



هرگاه به مشورت نيازمند شدى، نخست به جوانان مراجعه نما، زيرا آنان ذهنى تيزتر و حدسى سريع تر دارند. سپس (نتيجه) آن را به نظر ميان سالان و پيران برسان تا پيگيرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند، چرا كه تجربه آنان بيشتر است.

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----




امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش نقل می كند كه: پدرم علىّ بن الحسين (ع) به من فرمود: اى پسر عزيزم با پنج گروه دوستى و گفتگو و مسافرت مكن؛
امام باقر (ع) سؤال مى‏كنند آن پنج گروه را معرّفى فرماييد، امام سجّاد (ع) فرمود:

1- از دوستى با دروغگو بپرهيز زيرا دروغگو مانند سراب است كه دور را نزديك و نزديك را دور می ‏نماياند.
2- از دوستى با فاسق اجتناب كن زيرا تو را به يك وعده غذا و به كمتر از آن می فروشد.
3- از دوستى با بخيل بپرهيز زيرا وقتى كه خيلى به كمك او نيازمند باشى (كمك نمی كند) و تو را خوار می گرداند.
4- از دوستى با كسى كه از بستگان بريده و قطع رحم نموده است بپرهيز، زيرا در سه جا از قرآن نفرين شده است.


مورد آخر یافت نشد















[h=5]امام على عليه السلام :[/h] اِذَا احتَجتَ اِلَى المَشوَرَةِ فى اَمرٍ قَد طَرَاَ عَلَيكَ فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ، فَاِنَّهُم اَحَدُّ اَذهانا وَ اَسرَعُ حَدسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذالِكَ اِلى رَىِ الكُهولِ وَ الشُيوخِ لِيَستَعقِبوهُ وَ يُحسِنُوا، اَلختيارَ لَهُ، فَاِنَّ تَجرِبَتَهُم اَكثَرُ؛



هرگاه به مشورت نيازمند شدى، نخست به جوانان مراجعه نما، زيرا آنان ذهنى تيزتر و حدسى سريع تر دارند. سپس (نتيجه) آن را به نظر ميان سالان و پيران برسان تا پيگيرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند، چرا كه تجربه آنان بيشتر است.
 
بالا