AHZolfaghari

Well-Known Member
ارسال ها
935
لایک ها
1,654
امتیاز
93
#61
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

قال امیرالمونین علی بی ابیطالب (علیه السلام):
وَ مَنْ نَظَرَ فى عُیُوبِ النّاسِ فَاَنْكَرَها ثُمَّ رَضِیَها لِنَفْسِهِ فَذاكَ الاْحْمَقُ بِعَیْنِهِ
آن که عیوب مردم را بنگرد و آنرا ناپسند داند سپس برای خود روا داند احمق واقعی است.
نهج البلاغه - کلمات قصار
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#62
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

این حدیث یکی از زیباترین احادیثی است که دیده ام

از امام رضا علیه السلام نقل شده است که ایشان فرمودند :

مسلمان تا 10 خصلت در او نباشد عقلش کامل نیست :

1- مردم به خیرش امیدوار باشند
2- از شر او در امان باشند
3- خیر اندک دیگران را بسیار شمارد
4- نیکی بسیار خود را اندک بداند
5- از مراجعه ی کسی که حاجتی از او دارد خسته نشود
6- در تمام طول عمر از طلب علم و دانش خسته نگردد
7- در راه خدا نیازمندی را بر توانگری ترجیح بدارد
8- ذلت در راه او را از عزت در راه دشمنش بیشتر دوست بدارد
9- گمنامی را از شهرت لذت بخش تر ، بداند

سپس حضرت فرمودند : دهم و چه دهمی ؟ - پرسیدند آن چیست ؟

فرمود هیچ کس را نبیند مگر آنکه بگوید او از من بهتر و با تقوی تر است زیرا که مردم به دو گونه هستند:مردی که بهتر و با تقوی تر از اوست و مردی که بد تر و پست تر از او می باشد

پس هرگاه آن کس را که بدتر و پست تر از او است ، دید ، بگوید شاید نیکی و خیر او در باطن است و برای او بهتر می باشد و نیکی و خیر من در ظاهر است که برای من بد تر است

و هنگامی که آن دیگری را که از او بهتر و با تقوی تر است دید ، در برابر او تواضع کند تا به او ملحق شود.پس هنگامی که چنین کند ، مجد و عظمتش بالا گیرد و خیرش پاک و پاکیزه گردد و نامش نیک شود و بر اهل زمانش سیادت و بزرگی یابد.
 

afbaghlani

New Member
ارسال ها
122
لایک ها
343
امتیاز
0
#63
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

بهترینِ یاران و همراهان کسی است که انسان را بر اطاعت حق یاری دهد.
غررالحکم/ح282
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#64
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

رسول خدا صلوات الله علیه و آله می فرمایند :

در روز قیامت خداوند با سه شخص سخن نمی گوید :

1- منّت گذاری که هیچ چیز نمیدهد مگر با منّت

2-متکبری که دامن کشان راه برود

3- کسی که کالای خود را با دروغ رواج دهد.


---- دو نوشته به هم متصل شده است ----




مژده به کسانی که این تاپیک را دنبال می کنند :


فردا یکی از زیبا ترین و کامل ترین احادیثی که مربوط به تمام اعمال صحیح و غلط ماست را می گذارم (ان شاء الله)

دوستان ابلیس از امت پیامبر و دشمنان ابلیس از امت پیامبر
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#65
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

روزی پیامبر
به ابلیس که خدا او را لعنت کند ، فرمودند : ای ابلیس دوستان تو از (مسلمانان)امت من چند نفرند ؟

گفت 10 نفر
1- زمامدار ستمگر
2- ثروتمند متکبر
3- کسی که باکی ندارد از کجا (پول و ثروت) کسب کند و در کجا مصرف نماید
4- عالمی که ظلم زمامدار را تصدیق کند
5- بازرگان خائن
6- محتکر
7- زنا کار
8- ربا خوار
9- بخیل
10- کسی که برایش مهم نیست از چه طریقی مال جمع کتد

سپس حضرت فرمودند : دشمنان تو از امت من چند نفرند؟

گفت 15 نفر
1- خودت ای محمد
و من با تو دشمنم
2- عالمی که به علمش عمل کند
3- قاری قرآن که آنچه در آن است عمل کند
4- موذنی که برای خدا 5 وقت اذان بگوید
5- دوستدار فقرا و مساکین و ایتام که قلبی مهربان دارد
6- متواضع در برابر حق
7- جوانی که عمرش را در اطاعت خدا می گذراند طوری که شب هنگام که همه خوابند ، او به نماز مشغول است
8- کسی که خود را از حرام حفظ کند
9- کسی که در راه خدا نصیحت کند (یا آنکه برای برادر خود دعا کند و در دلش کینه ای نباشد)
10- کسی که دائم الوضو است
11- سخاوتمند
12- خوش اخلاق
13- کسی که وعده هایی که خدا به او داده تصدیق کند
14- زنان پاکدامن با حجاب
15- کسی که برای مرگ آماده است.

خدا به همه مان توفیق دهد که جزو دسته دوم باشیم .
الهی آمین

 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#66
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

رسول اکرم می فرمایند :



---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

رسول اکرم
می فرمایند :

 

moon-sea

Well-Known Member
ارسال ها
205
لایک ها
361
امتیاز
63
#67
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

[FONT=&amp]قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
‏[/FONT]
[FONT=&amp] مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً [/FONT][FONT=&amp]أَفْضَلَ‏[/FONT][FONT=&amp]مِنَ‏[/FONT][FONT=&amp]الْعَقْلِ‏[/FONT][FONT=&amp] فَنَوْمُ الْعَاقِلِ‏ [/FONT]أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ وَ إِقَامَةُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجَاهِلِ [FONT=&amp]وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا حَتَّى يَسْتَكْمِلَ الْعَقْلَ وَ يَكُونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ جَمِيعِ عُقُولِ أُمَّتِه.
[/FONT]

[FONT=&amp]فی اصول الکافی ج 1 صفحه 60

[/FONT]

رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند :

خداوند با فضیلت تر از نعمت عقل چیزی را در بین بندگان تقسیم نفرموده است به طوری که خوابیدن انسان عاقل با فضیلت تر از شب زنده داری شخص جاهل است . و ماندن شخص عاقل در وطن
با فضیلت تر از سفرهایی است که جاهل برای طلب خیر انجام میدهد و خداوند نبی و رسولی را نفرستاده است مگر آنکه نعمت عقل در او تکمیل باشد .

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----



حدیثی که دوستتون فرمودند به این معنا نیست که فقط علم را باید فقط مرد ها یاد بگیرند ...

جملاتی که در زبان عربی به مرد ها خطاب می شود ، به این معنا نیست که در مورد زن ها اینطور نیست ...

در واقع این یکی از ویژگی های زبان عربی است ... اگر بخواهد موضوعی را به طور کلی مطرح کند ، آن را به مرد ها خطاب می کنند ...

اگر اهمیت موضوع خیلی زیاد باشد ، برای تاکید بیشتر آن را به مذکر و مونث خطاب میکند تا اهمیت آن نمایان شود ...

در این حدیث هم مشخص می شود آنقدر طلب علم مهم است ، که به هردو خطاب فرمودند ... از طرف دیگر کلمه ی "فریضه" به معنای " واجب " تاکید بیشتر را می رساند .
شاید این سوال خیلی ساده باشه ولی من هیچ وقت متوجه نشدم منظور خدا و قران از جاهل و عاقل چه کسانی هستند؟یه تعریف دقیق
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#68
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

شاید این سوال خیلی ساده باشه ولی من هیچ وقت متوجه نشدم منظور خدا و قران از جاهل و عاقل چه کسانی هستند؟یه تعریف دقیق
متشکرم از سوالتون

انسان عاقل به کسی می گویند که عقل داشته باشد . پس اگر تعریف عقل مشخص باشد ، عاقل نیز مشخص است.

خب تعریف جامعی که برای قل وجود دارد این است که :

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند :
«العقل ما عُبِد به الرحمن و اکتُسِب به الجنان»
ترجمه : عقل آن است که به وسیله آن خداوند رحمان عبادت می شود و به وسیله آن بهشت کسب می شود.

پس مشخص است هر کاری که رضایت خداوند در آن باشد ، نشاندهنده ی وجود عقل است .

که هم اکتسابی است هم ذاتی .

و نشامه هایی دارد که در چند روایت بالا که از امام رضا علیه السلام نقل شد ، آمده و در روایت دیگره که در صفحه 1 نوشتم و ظاهرا پاک شده آمده .

که اگر آن نشانه ها در کسی وجود داشته باشد و یا در پی کسب آن باشد ، و در کل رضایت خدا را کسب کند ، عاقل است.

روایت صفحه 1 که پاک شده بود :
 

moon-sea

Well-Known Member
ارسال ها
205
لایک ها
361
امتیاز
63
#69
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

متشکرم از سوالتون

انسان عاقل به کسی می گویند که عقل داشته باشد . پس اگر تعریف عقل مشخص باشد ، عاقل نیز مشخص است.

خب تعریف جامعی که برای قل وجود دارد این است که :

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند :
«العقل ما عُبِد به الرحمن و اکتُسِب به الجنان»
ترجمه : عقل آن است که به وسیله آن خداوند رحمان عبادت می شود و به وسیله آن بهشت کسب می شود.

پس مشخص است هر کاری که رضایت خداوند در آن باشد ، نشاندهنده ی وجود عقل است .

که هم اکتسابی است هم ذاتی .

و نشامه هایی دارد که در چند روایت بالا که از امام رضا علیه السلام نقل شد ، آمده و در روایت دیگره که در صفحه 1 نوشتم و ظاهرا پاک شده آمده .

که اگر آن نشانه ها در کسی وجود داشته باشد و یا در پی کسب آن باشد ، و در کل رضایت خدا را کسب کند ، عاقل است.

روایت صفحه 1 که پاک شده بود :
الان متوجه شدم.پس میشه گفت که همه بدون استثنا عقل دارند خدا به همه عقل داده طبق این سخن:
رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند :

خداوند با فضیلت تر از نعمت عقل چیزی را در بین بندگان تقسیم نفرموده است به طوری که خوابیدن انسان عاقل با فضیلت تر از شب زنده داری شخص جاهل است . و ماندن شخص عاقل در وطن با فضیلت تر از سفرهایی است که جاهل برای طلب خیر انجام میدهد و خداوند نبی و رسولی را نفرستاده است مگر آنکه نعمت عقل در او تکمیل باشد .
(که تو پست های قبلی ذکر شده)

ولی بدست خود انسان هست که بهش بگن عاقل یا جاهل ...طبق رفتارهایی که خود شخص انجام میده

اول فکر میکردم همه که عقل دارند پس چرا به همه نمیگن عاقل.
ممنونم فهمیدم.متوجه شدم.
 

moon-sea

Well-Known Member
ارسال ها
205
لایک ها
361
امتیاز
63
#70
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

10- امام حسین علیه السلام فرمودند:


من اَحبک نهاک و من اَبغضک اَغراک.

کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.
(نزهه الناظر،ص88)

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----

11- امام حسین علیه السلام فرمودند:

لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب


جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.

(تحف العقول ، ص 247)

---- دو نوشته به هم متصل شده است ----


12- امام حسین علیه السلام فرمودند:


أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة


هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
(کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)
در مورد حدیث اولی یه سوال برام پیش اومد....اینکه دشمن ادم یا به قولی کسی که خوبی و پیشرفت ادم رو نمیخواد خیلی برام پیش اومده که نشستن و تعریف کردن....وقتی فردی موفق میشه چیز خاصی نمیگن...ولی وقتی موفق نمیشی کلی ازت تعریف میکننو خوشحال میشن...هدفشون از این تعریف کردن چیه؟چرا تعریف میکنن؟هدفشون اینه که غرور مارو بگیره و ما مغرور بشیم .....یا....هدفشون از این تعریف کردن چیه؟مگه دشمن و بدخواه ما نیستن پس چرا در ظاهر عین یه حوری با فرد برخورد میکنن و کلی از اون تعریف میکنن..البته جلوی چشم خودش نه پشت سرش..فقط این تعریف جلوی خود شخصه



سوال دوم اینکه تو این تایپیک حدیثی که برامون سوال ایجاد میکنه یا مبهم هست اجازه هست سوال بپرسیم یا این کار من خلاف قوانین این تایپیک هست؟
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#71
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

سوال دوم اینکه تو این تایپیک حدیثی که برامون سوال ایجاد میکنه یا مبهم هست اجازه هست سوال بپرسیم یا این کار من خلاف قوانین این تایپیک هست؟
خب اول جواب سوال دومتون رو میدم ... این کار خلاف مقررات تاپیک نیست و شما هر جایی سوالی پیش آمد بپرسید... و چه بهتر است که بپرسید

در مورد سوال اولتون کمی بیشتر تحقیق می کنم و از چند نفر می پرسم و نتیجه را برایتان می فرستم ... باز هم متشکرم
 

pymn_nzr

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
754
امتیاز
0
#72
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

در مورد حدیث اولی یه سوال برام پیش اومد....اینکه دشمن ادم یا به قولی کسی که خوبی و پیشرفت ادم رو نمیخواد خیلی برام پیش اومده که نشستن و تعریف کردن....وقتی فردی موفق میشه چیز خاصی نمیگن...ولی وقتی موفق نمیشی کلی ازت تعریف میکننو خوشحال میشن...هدفشون از این تعریف کردن چیه؟چرا تعریف میکنن؟هدفشون اینه که غرور مارو بگیره و ما مغرور بشیم .....یا....هدفشون از این تعریف کردن چیه؟مگه دشمن و بدخواه ما نیستن پس چرا در ظاهر عین یه حوری با فرد برخورد میکنن و کلی از اون تعریف میکنن..البته جلوی چشم خودش نه پشت سرش..فقط این تعریف جلوی خود شخصه
از شخصی پرسیدم و چنین پاسخ داد :

اینگونه احادیث که از چند معصوم (علیهم السلام)به بیانهای مختلف نقل شده است،اشاره به این حقیقت دارند:کسی که با تو معاشرت می کند و رفتار و سکنات تو را می بیند،اگر دوست حقیقی تو باشد،عیبهای تو را (در صورت عیب داشتن شما و تشخیص دادن او)به تو تذکر می دهد و اصطلاحا از تو انتقاد می کند،اما کسی که دشمن توست،می خواهد عیبهای تو برطرف نشود و تو به کمال نرسی،به همین جهت از تو تعریف می کند و عیبهای تو را اگر متوجه نشود تذکر نمی دهد.
 

moon-sea

Well-Known Member
ارسال ها
205
لایک ها
361
امتیاز
63
#73
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

با اجازه از دوستان
یه زمانی مد شده بود برای تسلیت عاشورا و محرم و....همه جا میگفتن "حسین بیشتر از اب تشنه ی لبیک بود"
البته این جمله الان دیگه زیاد استفاده نمیشه شاید از مد افتاده(!)
یادم هست سال دوم دبیرستان این جمله رو همه جا مینوشتن معلم زیر برگه ی امتحان شیمی ترم اول فامیل و دوستان تو پیامک مجری ها به عنوان شروع حرفاشون....سال دوم که این جمله رو اخر برگه ی امتحان شیمی دیدم خیلی بیشتر از سوالای امتحان شیمی ذهنم رو درگیر کرد....زیاد نمیخوام توضیح بدم...گوشامون پر است از گله های این چنینی در مورد حسین و عاشورا ...اینکه چرا فقط به عزاداری اهمیت میدیم و از اصل قضیه غافلیم..به این چیزا گیر ندین...عزاداری هم باید باشه .....بذارید من دیگه بیشتر نگم.چون میدونم میدونید....یکم بهش فکر کن...زیاد نه....فقط چند دقیقه...."حسین بیشتر از اب تشنه ی لبیک بود"چند بار پشت سر هم این جمله رو تکرار کن 20بار 30بار 40بار.... ببین چی به ذهنت میاد....
 
ارسال ها
14
لایک ها
12
امتیاز
0
#74
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امیرامؤمنین علی(ع) می فرماید:
اشرفُ الغِنیَ تَرکُ المُنی
برترین توانگری و بی نیازی به دل راه ندادن آرزوهاست زیرا آرزو انسان را نیازمند میسازد.
 

Masoud-s

New Member
ارسال ها
876
لایک ها
1,171
امتیاز
0
#75
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امیرامؤمنین علی(ع) می فرماید:
اشرفُ الغِنیَ تَرکُ المُنی
برترین توانگری و بی نیازی به دل راه ندادن آرزوهاست زیرا آرزو انسان را نیازمند میسازد.
موافق نيستم! انسان انگيزه رو به جلو رفتنشو از ارزو ميگيره انسان بي ارزو انسان پوچيه! اگر بي نيازي همون پوچيه پس انسان بهتره نيازمند باشه...
 

zahra

New Member
ارسال ها
476
لایک ها
609
امتیاز
0
#76
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

امیرامؤمنین علی(ع) می فرماید:
اشرفُ الغِنیَ تَرکُ المُنی
برترین توانگری و بی نیازی به دل راه ندادن آرزوهاست زیرا آرزو انسان را نیازمند میسازد.

منم با حرف اقای سهرابی موافقم یا معنی ارزو غلطه و باید یک کلمه دیگه به جاش گذاشت یا کلا مفهوم کلمه ی ارزو چیز دیگه ایه!
احتمالا تفسیر داره حدیثش!!
اصلا تلاش انسان تو زندگی به خاطر رسیدن به ارزوهاش و خواسته هاشه!
حالا هدف، ارزو، خواسته همه ی اینا تقریبا ی مفهومن!!
نیروی محرکی که کمک می کنه انسان امیدوار رو به جلو حرکت کنه و زندگی براش خسته کننده نشه میل رسیدن به ارزوها و خواسته هاشه!
 
ارسال ها
14
لایک ها
12
امتیاز
0
#77
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

موافق نيستم! انسان انگيزه رو به جلو رفتنشو از ارزو ميگيره انسان بي ارزو انسان پوچيه! اگر بي نيازي همون پوچيه پس انسان بهتره نيازمند باشه...
به نظر من منظور این حدیث آرزوهای دنیویه وگرنه در نهج البلاغه هم آرزوهای زیادی برای انسان ها بیان شده مثل آرزوی بنده ی خوبی بودن،خصلت های اخلاقی نیکو داشتن .در واقع انسان عالم کبیر و دنیا عالم صغیر است. و در قرآن آیات زیادی بیان شده که کوه ها و دشت ها برای شما آفریده شده انسان به این بزرگی نباید خودش رو در آرزوهای کوچک دنیوی محدود کنه هر آرزویی مسلما نیازمند اینه که دست نیاز به سوی افراد کوچکی دراز کنیم که با هر ابراز نیازی ما در حقیقت مدیون و بنده ی اون شخص میشیم در صورتی که انسان فقط بنده ی خداست.آرزو نباید فانی باشه چون عدم دسترسی به آرزوهای دنیوی باعث نا امیدی و دلسردی در زندگی میشه.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

Masoud-s

New Member
ارسال ها
876
لایک ها
1,171
امتیاز
0
#78
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

به نظر من منظور این حدیث آرزوهای دنیویه وگرنه در نهج البلاغه هم آرزوهای زیادی برای انسان ها بیان شده مثل آرزوی بنده ی خوبی بودن،خصلت های اخلاقی نیکو داشتن .در واقع انسان عالم کبیر و دنیا عالم صغیر است. و در قرآن آیات زیادی بیان شده که کوه ها و دشت ها برای شما آفریده شده انسان به این بزرگی نباید خودش رو در آرزوهای کوچک دنیوی محدود کنه هر آرزویی مسلما نیازمند اینه که دست نیاز به سوی افراد کوچکی دراز کنیم که با هر ابراز نیازی ما در حقیقت مدیون و بنده ی اون شخص میشیم در صورتی که انسان فقط بنده ی خداست.آرزو نباید فانی باشه چون عدم دسترسی به آرزوهای دنیوی باعث نا امیدی و دلسردی در زندگی میشه.
يك چيزي ميفرماييد ها!!! ارزو نباشه تمام كارهاي شما ميشه رفع تكليف بدون هدف،شما چرا درس ميخونيد؟حتما براي رسيدن به يه نقطه اي كه تو ذهنتون داريد درس ميخونيد نه اينكه زود بخونيد تموم شه! من اين حديث يا حرفو از هركس يا منبعي باشه قبول ندارم! من فكر نميكنم كسي زندگي كنه بدون ارزو بدون اين كه پوچ باشه.... ارزوي به قول شما دنيوي نباشه ما همه پوچيم! كسي كه واسه زندگيه حالش ارزو نداره واسه بعد از مرگش دنيايي باشه نباشه چه ارزويي ميتونه داشته باشه چنين انساني بي مفهومه....
 

moon-sea

Well-Known Member
ارسال ها
205
لایک ها
361
امتیاز
63
#79
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

داود شیرنژاد : سلام فرا رسیدن ماه محرم و عزای سالار شهیدان رو تسلیت عرض میکنم بفرمایید
من : سلام من یه سوال دارم
داود شیرنژاد : تخصص من عقاید است اگر بتوانم پاسخ میدم
من : امیرامؤمنین علی(ع) می فرماید: اشرفُ الغِنیَ تَرکُ المُنی برترین توانگری و بی نیازی به دل راه ندادن آرزوهاست زیرا آرزو انسان را نیازمند میسازد.
من : این حدیث یعنی چی؟

من : اگه ارزو و هدف نباشه اونوقت زندگی که معنی نداره.

داود شیرنژاد : دو نوع ارزو داریم
داود شیرنژاد : یک نوع اروزیی دست نیافتنی
داود شیرنژاد : یک نوع ارزوی دست یافتنی
داود شیرنژاد : اون موردهایی که حسرت به دل انسان میزاره
داود شیرنژاد : مذمومه
من : بله.تا اینجا موافقم
من : ولی اون مورد هایی هم که حسرت به دل ادم میذاره خب انسان باید تلاش کنه که بهش برسه
من : انسان به همین خاطر زنده س.
داود شیرنژاد : یا ارزوهایی که بازدارندگی از اخرت و یاد خدا
داود شیرنژاد : اینها مذمومه
داود شیرنژاد : مثلا من ارزو کنم خدای نکرده غیبت کنم
داود شیرنژاد : این مذمومه
من : پس ارزوهای دیگه که بندگان خدا برای پیشرفت در زندگیشون و نزدیک شدن به خدا باشه
داود شیرنژاد : خوبه
من : در هر حدی هم که بزرگ باشه شامل این حدیث نمیشه؟
داود شیرنژاد : مثلا من ارزو کنم نماز شب بخونم کمک به فقیر کنم
داود شیرنژاد : مثال بزنین
من : یا مثلا ارزو کنم تو فلان زمینه ی درسی ادم بزرگی بشم.اینم جزو همیناس؟
داود شیرنژاد : اگر ارزوی به سمت خدا باشد و بازدارنده نباشد

من : یا ارزو کنم مدال طلای جهانی المپیاد ریاضی بگیرم؟
داود شیرنژاد : خوب است
من : فهمیدم
من : متوجه شدم
من : خسته نباشید.یا علی
داود شیرنژاد : وظیفه بودممنونم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر

zahra

New Member
ارسال ها
476
لایک ها
609
امتیاز
0
#80
پاسخ : »»» حدیثِ خود سازی «««

به نظر من منظور این حدیث آرزوهای دنیویه وگرنه در نهج البلاغه هم آرزوهای زیادی برای انسان ها بیان شده مثل آرزوی بنده ی خوبی بودن،خصلت های اخلاقی نیکو داشتن .در واقع انسان عالم کبیر و دنیا عالم صغیر است. و در قرآن آیات زیادی بیان شده که کوه ها و دشت ها برای شما آفریده شده انسان به این بزرگی نباید خودش رو در آرزوهای کوچک دنیوی محدود کنه هر آرزویی مسلما نیازمند اینه که دست نیاز به سوی افراد کوچکی دراز کنیم که با هر ابراز نیازی ما در حقیقت مدیون و بنده ی اون شخص میشیم در صورتی که انسان فقط بنده ی خداست.آرزو نباید فانی باشه چون عدم دسترسی به آرزوهای دنیوی باعث نا امیدی و دلسردی در زندگی میشه.[/
QUOTE]

تفسیر حدیث باید چیز دیگه ای باشه!
اینجوری محاله ممکنه چیزی که شما میگید عملا میگه تمام تلاش ما تو این دنیا فقط برای اون دنیامون در حالی که این اصلا منطقی نیست!
ارزو باید منطقی باشه ینی جوری باشه که با تلاش بشه بهش دست پیدا کرد من فکر می کنم تفسیری که تو پست قبلی گفته شده تا حدودی درسته ولی بازم جای بحث داره!
انسان بدون هدف خیلی پوچه دقیقا این انسانه که از مسیر اصلی زندگی دور میشه چون خواسته ای نداره و عمرش بیهوده هدر میشه در حالی که انسانی که ارزویی داره برای رسیدن به ارزوش تلاش می کنه و زندگی هدفمند و منظمی داره...
 
بالا