وضعیت
موضوع بسته شده است.

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
سحرناز خانم.اگه زمینو نزدین خیلی نگران نباشین.رتبتونو زیاد تغییر نمیده.اگه بالای صفر زده باشین خیلی بهتره.ولی اگه صفر زده باشین ممکنه رتبه زیرگروه تا 200 تا با زیرگروه 1 فرق کنه.اگه میشه یه بار دیگه درصداتونو بذارین.
 

saharnaz

New Member
ارسال ها
44
لایک ها
0
امتیاز
0
pozitrone گفت
سحرناز خانم.اگه زمینو نزدین خیلی نگران نباشین.رتبتونو زیاد تغییر نمیده.اگه بالای صفر زده باشین خیلی بهتره.ولی اگه صفر زده باشین ممکنه رتبه زیرگروه تا 200 تا با زیرگروه 1 فرق کنه.اگه میشه یه بار دیگه درصداتونو بذارین.
واي حالا چي ميشه... من رتبه زيرگروه 2 رولازم دارم چون تو زيرگروه 1 شانسم خيلي كمه . زمين شايد 5,6 درصد زدم! ادب80 عربي 90 ديني 72 زبان 75 رياضي 80 زيست 72 فيزيك 72 شيمي 70 من خيلي نگران شدم كاش زمينو اينقد غلط نميزدم ... حالا چه كنم...؟
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
سحر خانم.از اون جایی که فهمیدم شما فورا نگران می شوید نشستم یه بررسی دقیق انجام دادم تا خیال شما را تا حدودی راحت کنم.شما نگران نباشید.
کسی رتبه ی زیرگروه 1 و 2 اش 200 تا فرق می کند که مثلا زیست را 90 و ریاضی را 30 زده باشد.چون آن شخص زیست را خیلی خوب و ریاضی را بد زده است رتبه زیرگروه یک اش خیلی بهتر از زیرگروه 2 می شود.چون در زیر گروه 2 ضریب زیست ثابت است .ولی ریاضی از2به 3(یعنی از 6 به 9 چون اختصاصیا 3 برابر حساب میشه)افزایش می یابد برای همین برای آن شخص ممکن است تا 200 رتبه زیرگروه 1 و 2 تغییر کند.
ولی در مورد شما کاملا فرق می کند.شما ریاضی را فوق العاده خوب و زیست را نسبتا خوب زده اید. برای همین بدون تاثیر زمین حتی رتبه زیر گروه 2 شما بهتر هم می توانست باشد ولی چون زمین تاثیر دارد رتبه زیرگروه 2 شما اندکی (به نظر من حداکثر تا 50 رتبه) با زیرگروه 1 تفاوت می کند.چون درصد فوق العاده بالای ریاضیتان تا حد زیادی اثر زمین را خنثی می کند.حدس می زنم بر اساس اطلاعات 86 زیر گروه 1 شما 350-400 و زیرگروه 2 شما 400-450 باشد.(البته چون 86 آسانتر بود ممکن است بهتر هم شود البته به رقبا نیز بستگی دارد.)
برای اینکه خیالتان راحت شود و اینقدر نگران و استرسی نباشید کارنامه یک داوطلب 86 را برایتان می گذارم و رتبه ی زیرگروه 1 و 2 را مقایسه می کنم.
ادبیات 75 عربی 62 دینی 57 زبان 50 زمین 8 ریاضی 74 زیست 81 فیزیک 82 شیمی 71
رتبه زبرگروه 1 393 زیرگروه 2 402
می بینید؟رتبه زیرگروه 1 و 2 ایشان فقط 9 تا فرق می کند در حالی که ایشان زمین را 8 زده اند ولی چون ریاضی را خیلی خوب زده اند این تاثیر جبران شده است.
(البته ریاضی را کمتر از شما زده اند در حالی که سوالات امسال واقعا خیلی سخت تر از 86 بود و من موندم شما چجوری 80 زدید!میتونم بگم ریاضیتون غوغا کرده!)
شما 5درصد ادبیات 28 درصد عربی 15 درصد دینی 25 درصد زبان و 5 درصد ریاضی را بیشتر از ایشان زده اید!
ولی 9درصد زیست و 10 درصد فیزیک را کمتر زده اید.
مطمئن باشید 8 درصد زمین تاثیر زیادی برای ایشان نداشته است.
برهمین اساس من پیش بینی می کنم رتبه شما مشابه ایشان و حتی کمی بهتر باشد.
در مورد داروسازی هم باید بگویم در سال 86 یک دختر با رتبه 525 منطقه 2 از اهواز(که غیر بومی تهران محسوب می شود مانند شما)داروسازی شهید بهشتی قبول شد.البته ایشان آخرین رتبه ی قبولی دختر غیر بومی نبود. و مطمئنا از ایشان بالاتر هم قبول شدند.ضمنا امسال بومی گزینی رو بهتر هم کردن.
ولی میگم خیلی نامردیه.چون شما از دوتا سهمیه می گذرید یکی بومی گزینی و دیگری سهمیه بندی جنسیتی.
چون در همان سال 86 یک پسر غیر بومی(مثل من!) با رتبه 738 از نجف آباد(غیر بومی تهران) داروسازی تهران قبول شد!
یک دختر بومی از اراک(که بومی تهران محسوب می شود)با رتبه 801 دارو تهران قبول شد.
از همه خوشحال تر پسر بومی است چون در همان سال یک پسر بومی از اراک با رتبه 1333 دارو تهران قبول شد!
این اطلاعات 86 بود .حالا خودتون ببینین 87 چه خبر بود!مثلا غیر بومی تا 200 بوده بومی تا 2200!
در مورد انتخاب رشته هر چی خواستید در خدمتم!
 

cleopatra

New Member
ارسال ها
64
لایک ها
23
امتیاز
0
سلام. 2تا سوال دارم.
برای انتخاب رشته سازمان سنجش به رتبه ما در زیر گروه توجه می کنه یا به رتبه کشوری؟ مثلا من 2رشته از دو زیر گروه متفاوت انتخاب می کنم(مثلا دارو سازی و پزشکی) حالا سازمان سنجش چه جوری رتبه های من رو با هم مقایسه می کنه؟ (امیدوارم متوجه منظورم شده باشید)

و سازمان سنجش اولویت های اول همه داوطلبین رو بررسی می کنه یا این که همه اولویت های یک داوطلب به ترتیب رتبه؟
ممنون :twisted:
 

hcaebbb

New Member
ارسال ها
204
لایک ها
3
امتیاز
0
خوب اگه اشتباه نكنم دارو سازي زير گروه 2 پس رتبه ي زير گروه 2 مهمه وپزشكي زير گروه 1 ورتبهي زير گروه 1 مهمه
دانشگاه ازاد اول انتخاب 1 همه ولي سراسري به تر تيب رتبه همه ي انتخاباي افراد
 

cleopatra

New Member
ارسال ها
64
لایک ها
23
امتیاز
0
بنابر این رتبه کشوری ملاکه. نه رتبه زیر گروه.
چون رتبه ما توی 2زیرگروه مختلف متفاوته. :?:
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
cleopatra گفت
بنابر این رتبه کشوری ملاکه. نه رتبه زیر گروه.
چون رتبه ما توی 2زیرگروه مختلف متفاوته. :?:
اشتباه نکن.نکته همین جاست.شما اگه رتبه زیرگروه 1ات مثلا 300 باشه و زیرگروه 2 ات 350 باشه.برای پزشکی با 300 گزینش میشی ولی برای دارو با 350 گزینش میشی.ضمنا رتبه زیرگروه رو با رتبه سهمیه و منطقه قاطی نکن چون دو بحث کاملا جدا هستند.
 

sam

New Member
ارسال ها
4
لایک ها
0
امتیاز
0
نظرتون راجع به رتبه ی من چیه؟(منطقه 2)
ادب 57 عربی94 دینی90 زبان65
ریاضی68 فیزیک 74 شیمی75
 

magician

New Member
ارسال ها
31
لایک ها
1
امتیاز
0
ببخشید رتبه ی زیرگروه بین تمام افراد کشوره یا افراد منطقه؟
مرسی
 

hcaebbb

New Member
ارسال ها
204
لایک ها
3
امتیاز
0
بين افراد هر منطقه رتبه اي مي دن كه مي شه رتبه ي منطقه اي (اگه براكل كشور بود كه مي شد همون كشوري :lol: )
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
حالا یه نکته جالب بگم.امسال واسه اولین بار تو زیرگروه ها علاوه بر رتبه منطقه رتبه کشوری رو هم میزنه.
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
یکی از دوستان عزیز در پیغام شخصی سوالی درباره رتبه ها مطرح کرده بود.از آن جایی که احساس کردم دوستان در مورد رتبه منطقه و کشور و زیرگروه و اولویت ابهامات بسیاری دارند تصمیم گرفتم کاملا توضیح دهم تا ابهامات برطرف شود.بحث ها کاملا جدا هستند آن ها را قاطی نکنید!

1-رتبه منطقه:در کنکور سه نوع منطقه 1-2-3 وجود دارد و داوطلبان در منطقه ی خود به رقابت می پردازند.رتبه منطقه ملاک اصلی انتخاب رشته است.رتبه ی کشوری بدون در نظر گرفتن منطقه و در کشور محاسبه می شود.و برای انتخاب رشته ملاک نیست.چون سطح مناطق یکسان نیست.رتبه کشوری فقط جهت اطلاع از وضعیت داوطلب در کشور می باشد.با یک مثال قضیه را روشن می کنم.
ظرفیت دانشگاه ها به نسبت شرکت کنندگان مناطق تقسیم می شود.مثلا فرض کنید در رشته تجربی 40 درصد داوطلبان منطقه 30 درصد منطقه 1 و 30 درصد منطقه 3 باشند. فرض کنید 30 نفر از منطقه 1 در این رشته پذیرفته شوند و رتبه کشوری آخرین شخص پذیرفته شده از منطقه 1 1000 باشد.این به مناطق دیگر هیچ ربطی ندارد.ممکن است داوطلبی از منطقه 3 اگر ظرفیت 30 نفر پر نشده باشد با رتبه 4000 کشوری هم در این رشته پذیرفته شود.یا داوطلبی از منطقه 2 اگر ظرفیت 40 نفر پر شده باشد با رتبه کشوری 800 پذیرفته نشود.این بستگی به انتخاب هم منطقه ای ها دارد و ربطی به مناطق دیگر ندارد.توضیح این مسئله به صورت نوشتاری خیلی سخت است امیدوارم متوجه شده باشید.
ضمنابحث منطقه هیچ ربطی به زیرگروه ندارد.منطقه مربوط به محل زندگی داوطلب است ولی رتبه زیرگروه با توجه به ضرایب متفاوت درس ها تعیین می شود.

2-رتبه زیرگروه:زیرگروه ها از نظر ضرایب دروس تفاوت دارند.هر یک از رشته های دانشگاهی در زبرگروه مخصوص به خود جای می گیرند.برای مثال در زیرگروه 1 تجربی پزشکی وجود دارد ولی در زیرگروه 2 داروسازی.چون شیمی داروسازی زیاد است. در زیرگروه 2 ضریب شیمی از 3 به 4 افزایش میابد .در رشته های دیگر هم همینطور است.
3-اولویت انتخاب رشته:این بحث هم کاملا جداست.ما در کنکور سراسری چیزی به نام اولویت نداریم.
این را هم با مثال توضیح می دهم.فرض کنید در رشته ی شیمی اردبیل تنها یک ظرفیت برای منطقه 2 باقی مانده است.
حال فرض کنید رتبه شخصی به نام حسین 1000 منطقه 2 باشد.و این شخص شیمی اردبیل را در انتخاب آخر(انتخاب100) خود انتخاب کرده است و در هیچ از یک 99 انتخاب قبلی پذیرفته نشده است..
دوباره فرض کنید رتبه شخصی به نام محمود 1001 منطقه 2 باشد و این شخص شیمی اردبیل را در انتخاب اول خود انتخاب کرده باشد.
به نظر شما کدام یک پذیرفته می شوند؟واضح است که حسین پذیرفته می شود.چون رتبه اش بهتر است.با اینکه شیمی اردبیل را در انتخاب آخر خود اتنخاب کرده است.ولی اولویت تاثیری ندارد.
(البته اگر محمود با تقلب حق حسین را نخورد!)

نتیجه گیری اساسی:رتبه ای که برای انتخاب رشته ی ما بسیار مهم است رتبه ی منطقه ی زیرگروه مربوطه می باشد.مثلا اگر پزشکی می خواهید رتبه ی منطقه زیرگروه 1 اگر دارو می خواهید رتبه ی منطقه زیرگروه2 و...
تذکر مهم:در کنکور رتبه ای به اسم رتبه کل در منطقه زده می شود .که خیلی از افراد فکر می کنند این رتبه ملاک است ولی اشتباه می کنند.تنها رتبه زیرگروه ملاک است.رتبه کل در منطقه بر اساس ماکزیمم نمره یکی از زیرگروه ها زده می شود.وتمام داوطلبان را بر اساس ماکزیمم نمره زیرگروه هایشان مرتب می کنند تا یک رتبه بندی کلی انجام دهند.باز هم با مثال توضیح می دهم.
فرض کنید نمره ترازشما در زیرگروه یک 12100 و رتبه شما در زیرگروه 1 یک باشد.
ونمره ترازشما در زیرگروه دو 12000 و رتبه شما در زیرگروه 2 دو باشد.
حال فرض کنید نمره تراز من در زیرگروه یک 12000 ورتبه من در زیرگروه 1 دو باشد.
و نمره تراز من در زیرگروه دو 12200 و رتبه من در زیرگروه 2 یک باشد.
حال چه کسی را به عنوان نفر اول کنکور اعلام می کنند؟سازمان سنجش برای اینکار میاید و بالاترین نمره یکی از زیرگروه ها را ملاک قرار می دهد.در نتیجه نمره من 12200 و نمره شما 12100 حساب می شود.در نتیجه رتبه کل من یک و رتبه کل شما دو می شود.
حال اگر پزشکی تهران یک نفر ظرفیت داشته باشد چه کسی قبول می شود؟شما قبول می شوید.چون رتبه ی زیر گروه 1 شما بهتر از من است.با این که که رتبه کل من یک است.ولی زیرگروه ملاک است.

اوه اوه چقدر طولانی شد!امیدوارم متوجه شده باشید.ببخشید از این بهتر نمی توانستم توضیح دهیم چون توضیحش واقعا سخت است.
اگه چند بار بخونین کامل می فهمین.
 
ارسال ها
538
لایک ها
1,316
امتیاز
0
مرسی محمد جان ،راهنماییت عالی بوداما گویا امسال میخوان رتبه زیرگروه را کشوری بزنن و ملاک انتخاب باشه!!!این چیزایی هم که شما گفتین اسمش شکست ظرفیته و موقع ظرفیت دهی سهمیه ها توی ظرفیت ها ضرب میشن حالا اگه امسال این کارو بکنن چه جوری میشه؟؟بعدش هم یه ابهامی دارم :اگه این چیزا که گفتین توی انتخاب ما تاثیر داشته باشه خوب مسلمه که بومی گزینی هم چون سهمیه داره توی انتخابمون تاثیر داره،اما توی کارنامه رتبه ای به اسم رتبه در بوم به ما نمیدم،من با مقایسه مطالب شما و اینی که گفتم این طور نتیجه میگیرم که رتبه در منطقه درسته که در شکست ظرفیت تاثیر داره اما ربطی به انتخاب رشته ما نداره چون اگه ربطی داشت(رتبه منطقه در زیرگروه)یه رتبه هم میدادن به اسم رتبه در بوم در زیرگروه!!! :roll: :roll:
 

maryam11

New Member
ارسال ها
16
لایک ها
2
امتیاز
0
به نظرتون رتبه من با سهمیه ی منطقه 2 چند می شه؟

ادبیات 67% عربی 94% دینی 80% زبان 74%

ریاضی 74% زیست80% شیمی 70% فیزیک 80%


اشتباهی که کردم اینکه چون المپیاد زیست می خوندم و نقره شدم فکر کردم بهتره زیست رو تو مدت زمان کمی بزنم و وقتم رو برای ریاضی گذاشتم...این بود که درصد زیستم کم شد .... :?
به نظر شما با سهمبه ی نقره ها پزشکی کجا می تونم بخونم؟
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
دوست عزیز شایان جان.خواهش می کنم.قابلی نداشت.
حدس می زدم که این سوال رو مطرح کنی و رتبه منطقه رو با بومی گزینی قاطی کنی.البته این ابهامات رو خیلی از بچه ها دارن که حتی نمی پرسن.خوبه شما می پرسی.
مسئله بومی گزینی هم از اینها جداست!یعنی منطقه و بومی گزینی کاملا جدا از هم هستند
ضمنا .امسال رتبه منطقه زیرگروه رو هم میزنن.ولی برای اطلاع بیشتر برای اولین بار رتبه کشوری زیرگروه رو هم میزنن.
حالا بازهم با یه مثال توضیح میدم.رشته داروساری تهران 100 نفر ظرفیت دارد.بومی گزینی داروسازی به صورت ناحیه ای است.
60درصد بومی و 40 درصد غیر بومی(برای راحتی بحث سهمیه رزمندگان را وارد بحث نمی کنم)
تهران و قم و مرکزی و زنجان و سمنان و قزوین دریک ناحیه بومی قرار دارند.این 60 نفر ظرفیت به نسبت داوطلبان مناطق این استانها توزیع می شود.فرض کنید در این ناحیه 40 درصد منطقه 1 40 درصد منطقه 2 و 20 درصد منطقه 3 باشد.
در نتیجه
24نفر ظرفیت داوطلبان منطقه 1 در این ناحیه بومی
24نفر ظرفیت داوطلبان منطقه 2 در این ناحیه بومی
12 نفر ظرفیت داوطلبان منطقه 3 در این ناحیه بومی
برای سایر استان های ایران که غیر بومی تهران هستند 40 نفر ظرفیت وجود دارد که به نسبت مناطق توزیع می شود.
حال فرض کنید در سایر استان های ایران 30 درصد داوطلبان منطقه 1 40 درصد منطقه 2 و 30 درصد منطقه 3 باشند.
در نتیجه
12 نفر ظرفیت داوطلبان منطقه 1 غیر بومی
16 نفر ظرفیت داوطلبان منطقه 2 غیر بومی
12نفر ظرفیت داوطلبان منطقه 3 غیر بومی
فکر کنم دیگر کامل متوجه شده باشید.و به اهمیت رتبه منطقه و بومی گزینی در انتخاب رشته پی برده باشید.
در واقع می توان گقت رقابت اصلی ما در کنکور بر اساس رتبه منطقه و در ناحیه بومی یا غیربومی مورد نظر است.
مثلا من برای داروسازی تهران با داوطلبان منطقه 2 استان های غیربومی تهران رقابت می کنم.(به این عبارت خیلی دقت کنید داوطلبان منطقه 2 غیر بومی تهران)
و هیچ رقابتی با داوطلبان منطقه ا و منطقه 3و با داوطلبان استان های بومی تهران ندارم.یعنی من هیچ رقابتی با دانش آموزان منطقه 1 (اصفهان شیراز مشهد تبریز) و منطقه 3 ندارم.با داوطلبان استان های تهران و قم و مرکزی و زنجان و سمنان و قزوین هم هیج رقابتی ندارم با اینکه به غیر از تهران بقیه این شهر ها منطقه 2 هستند ولی چون بوم من با آن ها فرق می کند با آن ها هیچ رقابتی ندارم.
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
maryam11 گفت
به نظرتون رتبه من با سهمیه ی منطقه 2 چند می شه؟

ادبیات 67% عربی 94% دینی 80% زبان 74%

ریاضی 74% زیست80% شیمی 70% فیزیک 80%


اشتباهی که کردم اینکه چون المپیاد زیست می خوندم و نقره شدم فکر کردم بهتره زیست رو تو مدت زمان کمی بزنم و وقتم رو برای ریاضی گذاشتم...این بود که درصد زیستم کم شد .... :?
به نظر شما با سهمبه ی نقره ها پزشکی کجا می تونم بخونم؟
دوست عزیز به نظر من رتبه شمابر اساس اطلاعات کنکور 86 بین 250 تا 350 می شود.
با سهمیه المپیاد رتبه 600 مانند رتبه 60 می تواند انتخاب رشته کند.حالا شما که حول و حوش 300 می شوی احتمالا شبیه زیر 30 ها انتخاب رشته می کنی!البته بعد از اعلام نتایج نهایی باید دنبال سهمیه بروی.مثلا سال پیش یک نفر از بچه های شهر ما اردبیل با رتبه 1500 دامپزشکی ارومیه قبول شد که بعد از اعمال سهمیه پزشکی تبریز قبول شد که رتبه حول و حوش 500 می خواست.(تصور کنید 1000 تا رتبه بهتر!)
فکر کنم شما بعد از اعمال سهمیه به راحتی پزشکی تهران یا شهید بهشتی را بیاورید.
 
ارسال ها
538
لایک ها
1,316
امتیاز
0
چه کسی سهمیه مرا جا به جا کرد؟

نوشته شده توسط:بهروز فمی تفرشی(پیروز)-مشاور انتشارات کتاب سبز
منبع:WWW.PIROOZGROUP.IR
موضوع سهمیه بندی در پذیرش دانشجو، از لحاظ فنی پیچیده ترین و با 30سال قدمت، کهن ترین و حساس ترین مسئله ی آموزش عالی است. اما هدف ما از ارایه این مقاله تنها آشنا شدن داوطلبان و همکاران با چگونگی سهمیه ها و نحوه ی تأثیر فنی آن در پذیرش دانشجو است. قبل از وارد شدن به اصل ماجرا، لازم است که مروری بر تاریخچه و سابقه سهمیه ها داشته باشیم:

سال 1362

• پس از انقلاب فرهنگی در سال 1362، از سوی ستاد انقلاب فرهنگی سابق (شورای عالی انقلاب فرهنگی و عملی) ضوابط جدیدی برای پذیرش دانشجو به تصویب رسید. براساس این مصوبه کلیه شهرها و بخش های کشور با توجه به در نظرگرفتن 50 پارامتر آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و.... به 5 منطقه و سهميه به نام "سهمیه بندی مناطق" تفکیک شد این سهمیه بندی به منظور برقراری عدالت برابر كردن رقابت داوطلبان مناطق محروم و مرفه انجام گرفت.

• به دلیل شرایط خاص سیاسی و دوران جنگ، برای رزمندگان سهمیه ای در نظر گرفته شد و ظرفیت دانشگاه ها بین سهمیه ی مناطق و رزمندگان تقسیم گردید.

• در دل سهمیه ی مناطق، سهمیه ای تحت نام «سهمیه ی نهادها» به جهادگران، جهادسازندگی، عشایر، نهضت سواد آموزی و خانواده معظم شهدا اختصاص داده شد. بدین ترتیب سهمیه مناطق کوچک تر گردید.

• سپس برای مناطق محروم به ویژه استان های مرزی، سهمیه ای تحت عنوان «سهمیه ی مناطق محروم » به دو سهمیه ی قبلی (مناطق و رزمندگان) اضافه شد. و بدین ترتیب ظرفیت دانشگاه ها هر چه بیش تر بین سهمیه ها شکسته شد.

سال 1368

• با بهبود وضعیت آموزشی در برخی از مناطق محروم، سهمیه‌ی مناطق از 5 منطقه به 3منطقه محدود شد که این تقسیم بندی هم چنان به قوت خود باقی مانده است.

• در همین سال نیز شکل و میزان سهمیه ی رزمندگان تغییر یافت و مجلس شورای اسلامی 40% از ظرفیت دانشگاه ها را به سهمیه ی رزمندگان اختصاص داد که این مصوبه تا کنون به قوت خود باقی مانده است.

سال 1378

• سازمان سنجش با این استدلال که محرومیت در بسیاری از شهرها تعدیل شده، سهمیه ی مناطق را از سه منطقه(3،2،1) به دو منطقه(2،1) تغییر داد. این تغییر با اعتراض گسترده برخی مسئولین و نمایندگان مجلس رو به رو شد و مجدداً سهمیه ی مناطق به حالت قبل، یعنی 3منطقه بازگشت. همه ی این کشمکش ها در حالی صورت می گرفت که داوطلبان در حال انتخاب رشته بودند.

• در همین سال، سهمیه ی جهاد سازندگی، عشایر، نهضت سوادآموزی و ... به جز خانواده معظم شهدا(سهمیه ی نهادها) حذف گردید و برای خانواده معظم شهدا، سهمیه ای جدید به نام«سهمیه خانواده شهدا» در نظر گرفته شد این سهمیه در دل سهمیه ی مناطق منظور شده بود.

سال 1379

• از آن جایی که رشته ها در سطح دانشگاه ها به شکل ناموزونی گسترش یافته بود به عنوان مثال رشته های هنر تنها در تعدادی محدود از دانشگاه های کشور ارائه می شد ولی بیش تر رشته های کاردانی در همه ی استان ها گسترش یافته بود؛ از طرفی تقاضای رشته ها در استان ها متفاوت بود به منظور برقراری «تعادل» رشته ها را در هنگام پذیرش به دو دسته بومی(استانی، ناحیه ای، قطبی) و غیر بومی (کشوری) تقسیم کردند. بدین ترتیب سهمیه بندی جدیدی به نام سهمیه بندی بومی – غیر بومی ایجاد شد. و بر قصه‌ی پیچیده‌ي شکسته شدن ظرفیت دانشگاه ها، فصل جدیدی افزوده شد.

نيمه‌ي اول دهه 80

• در اوایل دهه ی 80 با توجه به روند فزاینده قبول شدگان دختر به پسر به منظور ایجاد«تعادل» سهمیه ی جنسیتی اعمال شد و در سال 85 این سهمیه ابتدا در مصاحبه های پراکنده مسئولین و سپس در دفترچه انتخاب رشته علنی گردید. بدین ترتیب باز ظرفیت رشته های دانشگاهی شکستی دیگر را متحمل شد.

سال 1386

• در سال 86 سهمیه ی جنسیتی با اندکی تغییر تثبیت شد.

در اين سال در کنکور سراسری عملاً سهمیه ها در دو مرحله‌ (ثبت نام و گزینش) تعیین و اعمال گرديد اين شيوه هم‌چنان به قوت خود باقي مانده است:

الف- سهمیه ی ثبت نامی: هنگام ثبت نام، هر داوطلب با توجه به شرايطي كه دارد خودش مشخص می کند که از چه سهمیه ای می خواهد استفاده کند. هر داوطلب تنها می تواند در یکی از سهمیه های مناطق(1و2و3)، رزمندگان (جانبازان و آزادگان)، نهادها (بورسیه آموزگاران، بهیاران، وزارت بهداشت و درمان، سپاه و...) يا شاهد استفاده کند. داوطلبان معلول و هم چنین داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل شان را در خارج از کشور گذرانده اند، از سهمیه ی منطقه(3) استفاده مي‌كنند.

ب- سهمیه گزینشی: سهمیه ی گزینشی شامل سهمیه های رشته های بومی( استانی، ناحیه ای و قطبی)، سهمیه ی بومی استان های نمیه برخوردار و سهمیه ی مناطق محروم است. هر داوطلب بر حسب آن‌كه موقع ثبت نام چه سهميه‌اي را انتخاب مي‌كند و هنگام انتخاب رشته، رشته‌ي انتخابي او از لحاظ بومي جزو چه سهميه‌اي است يا بر حسب آن‌كه چه دوره‌اي از تحصيل (روزانه، شبانه و ...) انتخاب مي‌كند و مي‌تواند در صورت داشتن شرایط از چند سهمیه نیز استفاده کند.

سال 1387

در اين سال سهميه مازاد رزمندگان كه قبلاً به صورت كشوري بين ساير سهميه‌ها تقسيم مي‌گرديد، بر حسب آن‌كه رشته‌ها از لحاظ بومي چگونه‌اند به صورت بومي بين ساير سهميه‌ها تقسيم گرديد. اين روش سبب شد كه بسياري از داوطلبان رتبه‌ي خوب شهرستان‌ امكان ادامه‌ي تحصيل در دانشگاه‌هاي تهران را نداشته باشند و همين موجب اعتراض داوطلبان و در پي آن كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گرديد.

● در اين سال جابه‌جايي بزرگي در ميزان پذيرش دارندگان سهميه رزمندگان ايجاد شد به طوري كه در برخي رشته هاي پرطرف‌دار، دارندگان اين سهميه توانسته‌اند 20 تا 30 درصد ظرفيت از 40 درصد سهميه رزمندگان را پر نمايند در حالي كه در بسياري از رشته‌ها پذيرش اين سهميه كم‌تر از 2 درصد بود.

● در همين سال براي جبران مشكل پيش‌آمده 10 درصد به عنوان ظرفيت ويژه به ظرفيت دانشگاه‌هاي مادر تهران افزوده شد كه به روايتي اين ظرفيت اعمال نگرديد. براي درك بهتر اين تغييرات لازم است با شيوه نمره سازي، ظرفيت سازي و گزينش مقدماتي و نهايي آشنا شويد.

الف) نمره سازی

پس از تصحیح پاسخنامه داوطلبان، مرحله نمره سازی آغاز می‌شود. نمره ی کل داوطلبان، نمره در سهمیه و در زیر گروه ها و به دنبال آن رتبه ی آن‌ها مشخص می‌شود.

ب )ظرفیت سازی

●ظرفیت دانشگاه ها: ظرفیت کلی پذیرش رشته های مختلف توسط مراکز آموزش عالی (دانشگاه ها و مؤسسات) اعلام و به تصویب شوراي گسترش می‌رسد.

هم‌چنین علاوه بر ظرفیت رسمی مندرج در دفترچه ظرفیتی مازاد و اضافه، برای هر رشته منظور می‌شود. ظرفیت های مازاد به شرح زیرند:

●ظرفیت شاهد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 5 درصد ظرفیت پذیرش کلیه رشته محل ها به داوطلبان سهمیه شاهد تعلق می گیرد با توجه به این که این ظرفیت به صورت اضافی، یعنی علاوه بر ظرفیت های مندرج در دفترچه شماره2، در نظر گرفته می شود، لذا وضعیت داوطلبان آزاد را متأثر نمی سازد.

●ظرفیت ویژه استان های نیمه برخوردار: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر ساله 500نفر در رشته هی موردنیاز استان های نمیه برخوردار پذیرش می شوند. منتهی به علت این که این پذیرش نیز به صورت اضافه بر ظرفیت های رسمی صورت می پذیرد، شانس قبولی داوطلبان آزاد را متأثر نمی سازد.

●ظرفیت بومی استان های نمیه برخوردار: براساس مصوبات کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور، 40درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها واقع در استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و لرستان به داوطلبان همان استان تعلق می گیرد واضح است که این تخصیص ظرفیت فقط برای رشته های ناحیه ای، قطبی و کشوری عملاً مؤثر می باشد. بر اساس، ظرفیت اختصاص یافته در این زمینه برابر با 24 درصد كل ظرفيت خواهد بود.

●ظرفیت های خاص: با توجه به وضعیت پذیرش مؤسسات و دوره های خاص که معمولاً در موقع ثبت نام و یا درسال اول تحصیل ریزش زیادی دارند، ظرفیت پذیرش آن ها در عمل تغییراتی نسبت به عدد درج شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته باید داشته باشد که به صورت زیر صورت می گیرد:

الف – مؤسسات غیرانتفاعی با توجه به توافق به عمل آمده با مؤسسات غیر انتفاعی به منظور تکمیل ظرفیت این مؤسسات ظرفیت پذیرش آن ها در هر رشته محل، در نظر گرفتن مقطع رشته و تحقیقات به عمل آمده از روند تکمیل این ظرفیت ها در سنوات گذشته از یک تا سه برابر ظرفیت در نظر گرفته می شود.

ب – دوره های شبانه: با توجه به افت ظرفیت در رشته های مهندسی شبانه ظرفیت 1/1 برابر و برای سایر رشته ها 2/1 برابر در نظر گرفته می شود.

پ – دوره های پیام نور: ظرفیت پذیرش دوره های پیام نور2/1 برابر ظرفیت دفترچه ای در نظر گرفته می شود.

ت – در گروه هنر روزانه و شبانه: با توجه به ظرفیت نیمه متمرکز آن ظرفیت روزانه غیرکاردانی، ظرفیت طراحی صنعتی و سینما2/1 برابر و برای بقیه رشته های کارشناسی 3/1 برابر و برای کاردانی 4/1 برابر در نظر گرفته می شود.

● ظرفیت آموزگاران: در رشته های اشاره شده در دفترچه شماره 2، یک ظرفیت به صورت اضافی برای آموزگاران در نظر گرفته می شود، که حدنصاب آن برابر حدنصاب 85درصد می باشد.

در انتهای این بخش باید یادآوری نمود که شکست ظرفیت های پذیرش بین سهمیه های مختلف که در چارچوب کلیات فوق الذکر انجام می پذیرد. لزوماً به معنای تحقق عملی آن ها نیست. تعداد داوطلب (به خصوص برای سهمیه رزمندگان) و حدنصاب علمی (برای کلیه سهمیه ها) می تواند موجب تغییر د رظرفیت تحقق یافته نهایی در سهمیه گردد که در بخش بعد به آن اشاره می شود.

ظرفیت رشته ها بین سهمیه ها چگونه توزیع می‌شود؟

به موازات محاسبه ی نمره کل و تعیین رشته ی داوطلبان، تخصیص ظرفیت به سهمیه ها یا به قول فنی شکست ظرفیت ها به ترتیب زیر آغاز می‌شود.

گام اول: ظرفیت هر رشته/ محل بین دو سهمیه مناطق – خانواده شهدا(60%) و رزمندگان 40% تقسیم می‌شود.

گام دوم: گزینش بومی انجام می‌شود.

الف. اگر رشته جزو رشته‌هاي غیربومی (کشوری) باشد، تمام ظرفیت باقی مانده (60درصدی) به نسبت شرکت کنندگان بین داوطلبان مناطق 1و2و3 و خانواده شهدا شکسته می‌شود.

ب. اگر رشته، جزو رشته‌هاي بومي باشد. یعنی استانی، ناحیه ای یا قطبی باشد؛ ابتدا شکست ظرفیت بومی انجام می‌شود یعنی 60تا80 درصد ظرفیت پذیرش رشته های استانی، ناحیه ای و قطبی (پس از کسر سهمیه رزمندگان) به داوطلبان استان، ناحیه و قطب مربوطه تعلق می گیرد و مقدار باقی مانده به عنوان سهمیه آزاد به رقابت کشوری گذاشته می‌شود. در مرحله ی بعد ظرفیت 60تا80 درصدی رشته های بومی (استانی، ناحیه ای و قطبی) به نسبت شرکت کنندگان سهمیه ی مناطق 1و2و3 و خانواده شهدا تقسیم می‌شود.

ج) گزینش آزاد و تعیین حدنصاب ها

واضح است که با توجه به وجود سهمیه های مختلف که در بالا به آن ها اشاره شد،تعیین کف یا حدنصاب علمی برای تضمین حداقل کیفیت علمی برای ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ضروری است. با توجه به لزوم وجود حداقل تجانس علمی بین دانشجویان یک رشته محل(کلاس درس)، این حدنصاب علمی می تواند و باید از یک رشته محل به رشته محل دیگر متفاوت باشد.

●گزینش آزاد: برای تعیین حدنصاب، نخست یک گزینش آزاد، بدون لحاظ هیچ نوع سهمیه ای، صورت می گیرد. براساس این گزینش، که در چارچوب ظرفیت ها ی مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته انجام می شود، آخرین فرد پذیرفته شده آزاد در هر رشته محل و نمره وی مشخص می گردد. با تعیین این نمره حدنصاب ها به صورت زیر تعیین می شود.

لازم به ذکر است که در جریان گزینش آزاد وضعیت هر داوطلب نسبت به رشته های انتخابی خود، در مقایسه با سایر داوطلبان که آن رشته ها را انتخاب کرده اند، مشخص می شود.

●حدنصاب رزمندگان و شاهد: براساس مصوبه هیأت محترم دولت، یعنی آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای رزمندگان، 75درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده آزاد در هر رشته محل، حدنصاب داوطلبان استفاده کننده از سهمیه های رزمنده(40درصد) و شاهد(5درصد) می باشد. واضح است که اگر داوطلبی دارای این حدنصاب در رشته محل انتخابی خود نباشد، حتی با وجود ظرفیت پذیرش، نمی تواند در آن رشته محل قبول گردد.

●حدنصاب سایر سهمیه ها: کلیه داوطلبان، یعنی داوطلبان مناطق، استان های نمیه برخوردار و غیره. باید 85% نمره آخرین فرد پذیرفته شده آزاد در رشته محل مورد نظر را داشته باشند البته این قید عمدتاً روی وضعیت قبولی داوطلبان منطقه 3، ظرفیت بومی استان های نمیه برخوردار و ظرفیت های ویژه مانند 500نفر استان های نمیه برخوردار و نیز برخی از رشته ها که با استقبال داوطلبان مواجه نمی شوند، تأثیر گذار است.

لازم به ذکر است که در استان های نیمه برخوردار که 40درصد ظرفیت به داوطلبان بومی اختصاص می یابد، ان گونه داوطلبان باید 80درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد را داشته باشند.

د) گردش سهمیه و گزینش نهایی

با داشتن نمرات کل، ظرفیت های اختصاص یافته به سهمیه های مختلف، حد نصاب های علمی و رشته های انتخابی داوطلبان گزینش نهایی آغاز می گردد.

●گردش سهمیه ها: با توجه به این که هر داوطلب می تواند هم زمان از چند سهمیه استفاده کند و نیز برای تضمین پر کردن ظرفیت های پذیرش از داوطلبانی که واجد حدنصاب علمی هستند. فرآیندی به نام گردش سهمیه به ترتیبی که در زیر می آید، در گزینش نهایی طراحی شده و اجرا می گردد.

الف) داوطلبان سهمیه مناطق در رشته های بومی ابتدا در سهمیه منطقه مربوط به خود گزینش می شوند، سپس در سهمیه آزاد گزینش می گردند.

ب) داوطلبان منطقه3، ابتدا در منطقه3، سپس در منطقه2، آن گاه در منطقه1 و سپس در سهمیه آزاد گزینش می شوند.

پ) داوطلبان منطقه2، ابتدا در منطقه2، سپس در منطقه1 و آن گاه در سهمیه آزاد گزینش می شوند.

ت) داوطلبان رزمنده ابتدا در سهمیه رزمندگان و سپس در سهمیه مناطق و آن گاه در سهمیه آزاد گزینش می شوند.

ث) داوطلبان شاهد ابتدا در سهمیه شاهد سپس در سهمیه رزمندگان و در نهایت در منطقه و سهمیه آزاد گزینش می شوند.

ج) داوطلبان خانواده شهدا(نهادها) ابتدا در سهمیه مربوط به خود، و سپس در سهمیه مناطق گزینش می شوند.

یکی از مزایای گردش سهمیه آن است که اصولاً وجود سهمیه باعث نمی شود که داوطلبی با داشتن نمره علمی بالا به علت قید سهمیه در رشته انتخابی خود پذیرفته نشود. به عبارت واضح تر به عنوان مثال، اگر داوطلب شاهدی، در سهمیه منطقه ای خود یا سهمیه آزاد در رشته محل بهتری نسبت به سهمیه های 5درصد یا 40درصد می تواند پذیرفته شود. گردش سهمیه این امکان را برای وی فراهم می سازد.

● گزینش نهایی: گردش سهمیه عملاً در گزینش نهایی مطرح می گردد. در هر صورت برنامه گزینش نهایی که یک برنامه پیچیده و نیمه دینامیک است،به پر کردن ظرفیت های پذیرش که در جریان شکست ظرفیت ها به سهمیه های مختلف مشخص شده است می پردازد. در این شرایط ویژه برخی از مراکز آموزش عالی، مثلاً دانشگاه هایی که به صورت متمرکز با شرایط خاص دانشجو می پذیرند، اعمال می شود. فرآیند گزینش بدین ترتیب است که تعداد داوطلبان یک رشته محل در یک سهمیه مشخص براساس نمره علمی مربوط به زیر گروه این رشته محل رتبه بندی فصلی می شوند و سپس ظرفیت اختصاص یافته به آن سهمیه در رشته محل موردنظر با داوطلبانی که از نمرات با رتبه های علمی بالاتر برخوردارند، پر می شود. پرکردن ظرفیت های اختصاص یافته در چارچوب اولویت های تعیین شده در فرم انتخاب رشته داوطلبان صورت می پذیرد.در این جا از ذکر جزئیات مطلب صرف نظر می شود.

نکته مهم آن که چنان چه ظرفیت اختصاص یافته به یک سهمیه بیش از تعداد داوطلبان آن باشد یا تعداد داوطلبان دارنده حدنصاب علمی کم تر از ظرفیت پذیرش مربوط باشد ظرفیت باقی مانده به داوطلبان آزاد تعلق می گیرد.به عبارت دیگر، ظرفیت باقی مانده به رقابت کشوری گذاشته می شود این مسئله در سهمیه رزمندگان طی سال های اخیر همواره اتفاق می افتد به نحوی که داوطلبان این سهمیه معمولاً به طور میانگین هیچ گاه بیش از 5درصدظرفیت را پر نمی کنند. یکی از علل طرح پیشنهادی کاهش یا تبدیل سهمیه 40% رزمندگان به 2 درصد توسط سازمان سنجش همین مسأله بوده است نوشته شده توسط:بهروز فمی تفرشی(پیروز)-مشاور انتشارات کتاب سبز
منبع:WWW.PIROOZGROUP.IR
امیدوارم به در دتون بخوره
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
دوستان عزیز کنکوری 89.اگر مرا قابل بدانید می خواستم شما را راهنمایی کنم.
1-در آزمون های جامع آزمایشی سنجش حتما ثبت نام کنید.درست است که بعضی از سوالاتش غیر استاندارد است.آسان است.سوال غلط دارد.ولی با جو کنکور همخوانی زیادی دارد.
همین مسئله ی دو ریدینگ زبان در کنکور را که یادتان هست؟
معلم ما وقتی دید در آزمون های سنجش دو ریدینگ می دهند گفت تو کنکور اینطوری نمیشه.ولی اینطوری شد!همین سوالات رادفورد و موزلی چند بار در سنجش آمده بود.
2-کتاب سنجش آخر گاج :این کتاب مخصوص دوران جمع بندی است .فعلا آن را نخرید و اصلا به آن نگاه هم نکنید ولی در دوران جمع بندی بهترین کتاب همین کتاب است که از کتاب مزخرف زرد کانون خیلی خیلی بهتر است. این کتاب شامل سوالات کنکور های خارج از کشور است.اشتباه نکنید!این سوالات برای خارجی ها نیست!بلکه خود سازمان سنجش ان ها را طراحی کرده است.و دقیقا همسطح و شبیه سوالات کنکور داخل کشور هستند که به علت اختلاف ساعت متفاوت طراحی می شوند.هر ساله بعضی از سوالات سال های قبل این آزمون ها در کنکور داخل کشور سال بعد تکرار می شوند!
من روی این کتاب کار کرده بودم و همین امسال چندین سوال شیمی و درس های دیگر که در سال های گذشته در آزمون های خارج از کشور آمده بود دوباره در آزمون تجربی 88 داخل کشور تکرار شد!سوالات آزمون های خارج از کشور معتبرترین سوالاتی هستند که می توانید در دوران جمع بندی روی آن ها کار کنید.
واقعا این سوالات بسیار استاندارد و فوق العاده هستند.بازهم می گویم اگر می خواهید به خوبی از این کتاب استفاده کنید الان به آن حتی نگاه هم نکنید. و بگذارید سوالات آن برایتان کاملا جدید باشد.این کتاب را در اول خرداد 89 بگیرید و یک ماه روی آن کار کنید و ببینید که سوالات کنکور چقدر مشابه و هم سطح آن است.
 

magician

New Member
ارسال ها
31
لایک ها
1
امتیاز
0
hcaebbb گفت
بين افراد هر منطقه رتبه اي مي دن كه مي شه رتبه ي منطقه اي (اگه براكل كشور بود كه مي شد همون كشوري :lol: )
فکر کنم اشتباه از منه خیلی بد نوشتم خودمم دوباره خوندمش نفهمیدم چی نوشتم ولی توی توضیح جناب پوزیترون جوابو گرفتم ببخشید
 

pozitrone

New Member
ارسال ها
254
لایک ها
21
امتیاز
0
آهای عاشقان داروسازی توجه کنید.هر کی هم در مورد داروسازی شک داره توجه کنه.بچه های ورودی 87 دارو تهران قراره مراسم معرفی داروسازی و استقبال ورودی 88 دارو تهران رو فردا 5 مرداد ساعت 8-13برگزار کنن.هر کی میتونه بره.
برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.tup2008.com/joomla/index.php
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا